Sv: Låsning i korsryggen/bekkenlåsning
Sitat:
Overaktiv ryggmuskulatur forårsakes ikke av rygg- eller magetrening, det kommer nesten uten unntak av ubalanse mellom musklene som skal holde kroppen oppreist, også kjent som dårlig holdning. Det er klart, man kan trene på seg dårlig holdning, men stort sett får man problemer fordi man sitter for mye på ræva og er fortung, eller på andre måter kødder det til for kroppen sin. I tilfeller hvor det forårsaker låsninger, så har problemet allerede fått utvikle seg i alt for lang tid.
Beklager jeg uttrykte meg litt uklart - HAR man allerede overaktiv ryggmuskulatur kan vanlig rygg/magetrening framprovosere låsninger pga overbelastning av en muskulatur som allerede jobber på maksimum 
(Slik min rygg er... gudene skal vite jeg skremte vettet av min personlige trener et par ganger før vi fant ut hva jeg kunne trene av styrke og ikke )
Påstanden din om at det "nesten uten unntak" skyldes dårlig holdning synes jeg er vel drøy - jeg har aldri hatt problemer med holdningen min - men etter to prolapsoperasjoner kom også problemene med overaktiv ryggmuskulatur. Før dette har jeg ALDRI hatt smerter i ryggen, kun isjiassmerter.
I følge Spesialsykehuset for rehabilitering (jeg har vært på en ny type ryggkurs) skyldes dette "kommunikasjonsproblemer" (forenklet forklaring) mellom nerver og gjeldende muskulatur (De siste par års forskning på temaet sier så). Noen får "resatt" denne kommunikasjonen med kiropraktikk som med "knekking" "lammer" kommunikasjonen en kort tid, andre får ingen bedring av dette (som meg). Konklusjonen av forsøkene SforRehab har som kilde er at ingen kan påstå at EN type behandling eller aktivitet vil gjelde generelt - man må prøve seg fram i det som finnes av behandlinger og aktiviteter og selv finne ut hva som passer for DIN kropp.
En annen ting ingen kan påstå er at ryggsmerter er selvforskyldt fordi man er lat og feit. En svært stor andel med kroniske ryggsmerter er slanke og svært aktive (kjenner flere). Et problem for oss som har disse problemene er blant annet slike holdninger som at det er "selvforskyldt" og at det "fikses" hvis man får rævva opp fra sofaen og ut i skogen. Det gjør det vanskelig å nå fram for å få hjelp og veiledning til å finne en løsning som letter smertene og gjør hverdagen lettere.
Det eneste jeg har funnet som avhjelper mine ryggmuskulatursmerter er gange - aktiv, rask og i ulendt terreng. Jeg har likevel jevnlig trent ganske hardt styrke (med unntak av mage og nedre rygg fordi dette gir løsninger) - men konsekvensen er at jeg har økt smertenivå til daglig. Dette er jeg inneforstått med, og etter de smertene jeg hadde pga isjias-nerve i klem før operasjonene har jeg i dag godtatt å leve med disse smertene i ryggen - i tillegg til at jeg har manglende følelse i hæler, deler av tærne, på oversiden av foten og oppover leggen.
Det eneste jeg ber om er at når du kommer med slike påstander kan bakke de opp med forskning som har konkludert med dette. En holdning om at folk med vondt i ryggen er late og feite - gjør at man I TILLEGG til å leve med smerter hver eneste dag - har dårlig samvittighet for at man ikke har trent nok, slanket seg nok, trent rett, trent mye nok eller "hatt rett holdning..." osv.
Beklager at jeg kom litt utenfor tema her - men jeg er rimelig lei av å bli tatt for å være lat. Slike problemer kan skje HVEM som helst - men det er bare de som har litt ekstra vekt og ikke trener to timer hver dag som blir "mobbet" for dette. Jeg har en slank og veltrent kollega som sykler, jogger, går på ski og er med i renn/løp gjennom hele året. Han får stadig vekk låsninger i ryggen - jeg vedder på at du aldri ville fortalt HAN at han må få rævva opp av sofaen og slanke seg.... 
Sist redigert av Nerthus : 23-06-10 kl 22:23.
Årsak: korrigering av grammatikk :)
|