Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-10, 16:24   #71
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen må kontrollere energiinntaket, telle kalorier ...

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Takk for oppklarende svar Det er interessant å se slik personlig argumentasjon fra en forsker. Jeg tror ikke jeg kan få deg til å lese noe du ikke vil lese, men utgangspunktet i mine tilsvar var min far som forsker alltid fant det viktig for sin forståelse av et tema å studere bøker som sa noe "annet" eller nytt om forskning av noenlunde kvalitet. Samme forskningsmiljø var det jeg tok poenget fra med å alltid respektere formelle detaljer som navn etc. uansett om man er enig eller uenig, men det er mulig det blir som høflighet for eldre før i tiden som forsvant engang utpå 80-tallet.

Hvis du noengang leser Gary Taubes vil jeg være takknemlig for en PM om du har noe faglig rundt temaet som du vil poengtere, jeg er meget lærevillig

Og for trådens skyld, jeg er enig i at endel antageligvis får bedre kontroll hvis de også passer på f.eks. total mengde kalorier, det jeg interesserer meg for er å finne ut hva variasjonene er, hvor selvstendig fettlaget vårt som "organ" egentlig er, hvor mye insulin reagerer på mental påvirkning (søtheten i søtstoffer etc.), om de mange anekdotiske eksemplene på lavkarbo kosthold er en indikasjon på noe vi ikke kjenner enda, om det finnes en metabolsk fordel ved redusert mengde karbohydrater i kosten, hvorfor dagens og gårdagens kostråd ikke ser ut til å hjelpe for fedmeepidemier etc.

Takk for samtalen så langt.

Mvh
BiSm

Ville bare kommentere fra egen erfaring: Metabolsk fordel antar jeg (som er en ulærd vedrørende ernæring og kroppen) har med forbrenningen å gjøre? Hvis så - kan jeg opplyse at jeg målte fritt tyroksin hos legen FØR jeg begynte med lavkarbo. Da lå den på 13, helt nederst i referanseverdiene. Etter 3 mnd på lavkarbo uten å telle kcal hadde jeg ikke gått ned et gram - men fritt tyroksin lå nå på 15.8. I forrige mnd målte jeg på nytt og den er nå på 16.7. Konklusjonen for MIN kropp er at fravær av karbo øker forbrenningen dvs her spesifikt fritt tyroksin

Når det gjelder vekttap - måtte jeg ned i kcal for å gå ned. Jeg har nok alltid spist for lite til vanlig - og så hatt perioder hvor jeg har spist mye junk innimellom.
Nå har jeg ikke eksperimentert med kcal-inntaket men ligger på 12-1500 kcal pr dag og har gått ned i underkant av 1 kg i uka. (litt reising med manglende telling av kcal - men 99,9 % flink på karbohydratene har gjort at det er stått stille av og til - noe som ser ut til å skyldes vann. Jeg drikker nemlig mest vann i arbeidsdagene på jobb - er ikke så flink verken hjemme eller på reise). Jeg ligger på ca 20 g karbo om dagen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat