Vis enkelt innlegg
Gammel 05-08-10, 20:36   #12
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det nødvendig å telle kalorier?

For en tid tilbake fant noen norske forskerne ut (til sin store forbauselse) at de musene som spiste fett og proteiner, måtte spise 7 ganger så mange kalorier som de musene som spiste en høykarbodiett for å legge på seg 1 gram.

Forbrenningen av fett og proteiner en mer energikrevende enn å få energien ut av sukker og stivelse, ikke noe mere rart enn det.
Din kjære har vel hørt uttrykket "energi inn=energi ut" og tenker på kroppen som en slags forbrenningsovn.

Her er noen tanker om det fra Anne:
Det finnes et uttall lavkarbo-teorier; fra relativt "liberalt"(feks ala Fedon Lindberg) inntak, til nesten uten inntak av karber i det hele tatt( feks ala Skaldermann)

Hva den enkelte velger og synes fungerer bra for dem er nok avhengig av flere faktorer, som antall kilo ned, insulinresistens og søtsug, vanskelighetsgrad på dietten, tilgjengelighet av råvarer, helse forøvrig bla.

Fellesbetegnelsen karbohydrater inneholder ulike typer karbohydrater; noen virker fort og forbrenner fort og påvirker blodsukker fort. Det er katbohydrater med iflg Fedon Høy GI, som feks sukker, hvit mel,grønnsaker med mye stivelse som feks poteter.

Så er det karbohydrater med middels GI og lav GI. Jeg skal ikke gå nærmere inn å dette her, for det finnes både bøker og mye info om det her i andre tråder, men saken er at jo lavere GI, jo tregere forbrenner de og jo mindre påvirker de blodsukker, så insulinproduksjon holder seg stabil. Noe som jo er ønskelig.

Fedon Lindberg er mest opptatt av at vi spiser karbohydrater med LAv GI, mens andre dietter går mer på at feks inntak av antall karbohydrater skal være færrest mulig, tilnærmet 20 (Ketose)- og tilnærmet O ved Skaldermann.

Egentlig er dette to sider av samme sak, men høres forskjellig ut. For spiser du mat med HØY GI faktor på karbohydratene, så får du fort i deg mange karbohydrater også. Feks 100 gr sukker er 100 karbohydrater(ca) og 100 gr sukker er ikke mye å leve på, men spiser du mat med Lav GI, feks grønnsaker, så kan du spise veeeelig mye i løpet av en dag og ikke komme opp i 100.

Tror jeg gir meg med dette...
Bortsett fra at jeg pleier å dele karbene inn i ulik forbrenningsfaktor som er veldig billedlig

Karber med Høy GI (sukker)er som å fyre med silkepapir; brenner fort uten mye nytte. Bare til forvirring/blodsukkerstigning. Fyrer for åpne vinduer eller åpner fettdepoene så alt fettet fyker inn til lagring istedenfor å gi energi.

Karber med middels GI, som bær og frukt feks er som å brenne med en tørr plank; tar ganske lett fyr og brenner en stund. Ganske greit for de som ikke har for mye trekk i huset, men trenger en lunk/ikke har problemer med blodsukker feks eller får søtsug av karber.

Karber med LAV Gi, som grønnsaker som vokser over jorda, brenner som en god bjørkekubbe. Tar litt tid å fyre opp, men brenner rolig og lenge. Stabilt fyring/blodsukker.

Fett brenner som ei Tyrirot....brenner og brenner og brenner....

Bare noen personlige teorier , tanker og et lite innspill

http://forum.lavkarbo.no/showthread....901#post904901

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat