Sv: Har lett gjennom 'halve' forumet ...
Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.
Takk for tipset! Jeg tror ganske sikkert at jeg spiser for mange kcal pr dag. Jeg ser jeg ligger på ca 2000/dag, evt mer. Sliter med å komme ned til 1600 som jeg innbiller meg er passe. Kan du beskrive en dag med mat slik at jeg ser hva lurt du gjør? Jeg bruker mye olje, smør og rømme i maten, noe som drar opp kcal ganske heftig. Ser at jeg i snitt ligger på ca 15g kh om dag; det er jo bra. Selv om jeg da holder meg innafor 5-20-75 til Skaldeman på det viset, føler jeg at jeg spiser for mye. Plages litt med bryst/halsbrann for tiden, det har jeg ikke gjort tidligere (med unntak av mens jeg var gravid - noe jeg definitivt ikke er nå!). Kanskje det kommer av at jeg spiser for store måltid? Egentlig er de på noe av det samme som før, men de metter mer nå....
Et eksempel på mine måltid basert på spis-deg-slank:
Frokost: 2 skiver spis-deg-slank brød med hjemmelaget syltetøy på (jordbær, natreen og JBKM ) Ca 300 kcal om jeg ikke husker helt feil
eller kjøttpålegg med majones
Lunsj: Kald kokt laks med dressing (ca 100g laks og 40 g dressing av majo og CF) også ca 300 kcal
Mellom: Cappuchino-smoothie, hjemmelaget. Ca 180 kcal
Middag: Feks fiskegrateng med egg - 250 kcalorier (middagene er mindre enn jeg ville spist "naturlig".
eller
stor pizzaomelett ca 400 kcal
eller
gresk moussake ca 400 kcal
Kvelds: Kunstig søtet pisket krem med bær, ikke mye ca 250 kcal
eller
en atkins-sjokolade
Det er for meg mengdene det går på... jeg er storspiser - så i starten syntes jeg det var FRYKTELIG små porsjoner. Men jeg er jo ikke sulten - så hvorfor spise mer? Løsningen for meg - faktisk fremdeles - er at jeg lager ferdig en del måltider på forhånd og fryser ned (akkurat som spis-deg-slank måltidene). Jeg regner ut kcal og karbo og noterer på toppen.
I starten var dette kjempehjelp for meg for å finne ut hvor mye jeg burde spise for å holde meg lavere i kcalorier. Etter en del uker nå har jeg laget maten selv - og nå blir det mer og mer ad-hoc laging, dvs jeg trenger ikke gjøre klar så mange porsjoner mer. (Med unntak av at lunsj/mellom-måltidene som er geniale å ha med på jobb )
Jeg bruker spis-deg-slank boka aktivt, der står det greit mengdene. jeg spiser MYE mer når jeg ikke har ferdigmåltidene - med det resultat at jeg ofte da står stille vektmessig disse periodene (slik som i ferien.)
du kan feks gå inn på sidene til spis-deg-slank, de har nemlig næringinnhold over (de fleste) måltidene sine - og da får du et bilde av mengde og ikke minst inspirasjon Det var en bøyg for meg å bare spise kald laks og dressing - UTEN brød eller grønnsaker til - men det er faktisk KJEMPEGODT og veldig mettende 
|