Sv: Hva ville du ha gjort?
Opprinnelig lagt inn av Augustina, her.
Hvor mye spiser du per dag om du ikke trener? Jeg trener både for velvære, men også for å holde energiinntaket i sjakk på en måte. På høykarbokosthold trente jeg 4-6 dager i uken og spiste alt fra 15-1900 kcal per dag (oppmot 3000 på spisedagene jeg hadde på lørdager, men da kompenserte jeg med ekstra trening). Merker å ikke trene i det hele tatt gir meg angst, hehe. Ser for meg at jeg blir bælfeit med mitt energiinntak som er rundt 1700-1800 for tiden, kan presse det ned på 1500 på ikke-treningsdager, sjeldent lavere. Men, jeg syns 1700 er mest behagelig. Så, tør liksom ikke å la være å trene, kanskje bare trene litt mer moderat (sant skal sies, jeg har ikke gått ned et gram de siste tre ukene etter jeg la om).
Alkoholmessig drakk jeg en flaske rødvin og to glass vin på byen også. Jepps. Det ble liiitt for mye, for hodet mitt var helt kjørt neste dag. Hehe. Note to myself: drikk vann på byen Neste gang skal jeg prøve meg på grevens sin cider uten sukker, det gleder jeg meg til Har faktisk noen tonicflasker stående, uten sukker. Har bare ikke gin
Jeg spiser faktisk 15-1600 kcal pr dag UTEN å trene... og når jeg holder meg på det nivået, går jeg ned litt under en kg i uka. Da jeg gikk på GR med samme kcaloriinntak gikk jeg OPP i vekt i løpet av 8 uker... noe som var ganske deprimerende - men et klart tegn på dårlig forbrenning og intoleranse mot karbohydrater. Har målt fritt tyroksin som er en av verdiene som sier noe om stoffskifte/forbrenning før jeg begynte - og deretter etter noen mnd og gikk fra 13 og noe til nå straks 17 - så da jeg spiste bare generell lavkarbo økte fett-forbrenningen min kraftig (kroppen fikk jo endelig fett å forbrenne også da *ler*)
17-1800 kcal pr dag er ikke særlig mye når du trener hver dag - om du da ikke er veldig lita jente Du blir ikke bælfeit på lavkarbo med så få kcalorier, det skal du ihvertfall ikke bekymre deg for! Men det krever litt mental omlegging for å synes det er greit å spise så mye fett (vi har jo alle lært at fett er fy-fy... )
Når det gjelder det at du ikke har gått ned noe siden du begynte - kan dette ha flere årsaker. Jeg gikk på generell lavkarbo et halvt år uten å gå ned - og måtte begynne å telle kcalorier. Det kan hende du spiser for lite for kroppen din når du trener så mye? Prøv å beregn energibehovet ditt på en av sidene du kan gjøre det - og legg inn treningen din. Se hva du må spise for å holde vekta - og prøv å legg deg 6-800 kcalorier under dette nivået og se hva som skjer.
Fortsett å tren - det gjør godt på så mange måter - men reduser intensiteten til kroppen din venner seg på å hente energien fra fett istedet for karbohydrater. Måler du deg? Hvis ikke - begynn å gjør det nå - selv om ikke vekta går ned, kan det hende du blir smalere 
Ellers ville jeg ikke ha gjort særlig endringer med karbohydratene foreløpig - gi kroppen din noen uker på tilvenning. For noen kan det ta flere mnd før den "skjønner poenget" med å forbrenne fra fett, mens andre kommer rimelig kjapt inn i fett-forbrenning. Nyt maten, kos deg med treningen og tenk at helsa kommer først. Når du har holdt på et par måneder, kan du begynne å justere feks på karbohydratene for å se om det hjelper på vektnedgang. Vær litt strukturert, tell karbo og kcal slik at du har kontroll. Dermed kan du justere den ene eller andre veien for å se hva som vil gi postitivt utslag.
Jeg synes en av de største fordelene ved lavkarbo er at jeg kan leve slik resten av livet. Dermed har jeg lite stress på vektnedgang (selv om jeg har gått ned 9 kg siden april - ferie og turer inkludert!), og kan eksperimentere litt med hva som føles ok for meg over tid - og hva som gir vektnedgang (skal ned 15 kg til da...). Det eneste som skjer når jeg spiser lavkarbo - MEN så mye mat jeg vil er at vekten står stille - jeg går ikke opp i det hele tatt. Nå er det 5 uker til 40-årsdag, så jeg skal være kjempeflink med kcaloriene så ser vi om 3-4 kg til "detter" av før feiringen 
|