Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?
Sukk... skulle ønske jeg bare hadde 3-4 kg igjen å ta av 
Sannheten er: NOEN, flere enn noen få - MÅ telle kcalorier for å gå ned på lavkarbo. Jeg gikk på lavkcalori i over et halvt år (FØR lavkarbostart) og telte hele tiden og gikk ikke ned - så jeg er bare overlykkelig over å funnet et godt alternativ - telling eller ikke!
For min del tror jeg forklaringen er denne: Jeg har spist lett-produkter hele livet. Hele hverdagen gikk ut på å spise rett - med påfølgende binge-eating-parties med høykarbomat (når man får abstinens av å ikke spise nok mat...) Jeg spiste SMÅ porsjoner og av og til ikke i det hele tatt...
Så startet jeg generell lavkarbo - og i 6 mnd holdt jeg meg til ikke stivelsesprodukter og maks 5gram pr 100 gram karbo ellers.
Jeg har nok aldri spist så mye mat i hele mitt liv hehe... men gikk ikke OPP et gram - ei heller NED... så min justering måtte da bli kcalorikontroll.
Jeg spiser rett og slett for mye når jeg ikke har telt og veid opp på forhånd. Jeg ELSKER lavkarbomaten!
Men etter å ha spist så lite mat og så lite fett i over 20 år... så tror jeg kroppen min fremdeles har lavt stoffskifte (selv om det har økt radikalt etter at jeg begynte på lavkarbo) - og dermed må jeg passe på selv hvor mye jeg spiser.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på - men hvis det kun er et par uker - så må du la kroppen din venne seg på å forbrenne fett. Så lenge du ikke går opp syns jeg du skal følge Kitts råd om å fortsette slik du gjør nå. Jeg vet heller ikke om du har tenkt å fortsette på lavkarbo etterpå - men å ta det med ro nå - gjør at du blir vant med kostholdet, og ser hvordan du kan tilpasse det til et "holde-vekten" kosthold senere 
Lykke til - og hold oss oppdatert!!
|