Sv: Uvi på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av NinaES, her.
Løsningen kan være å sette seg i dusjen og spyle seg nedentil med lunket venn HVER gang man har hatt avføring, og hver gang man har hatt sex. Kan hjelpe å tisse, for da skyller man ut bakteriene som er rundt åpningen av urinrøret. Men det er bare et spm om tid for de finner vei inn igjen. Man må også huske på at hver gang man f eks klør seg nedentil(endetarm) hvis man har avføringsrester der spres disse bakteriene til trusen, og kan skape en infeksjon hvis man har den på en stund.
Dette høres kanskje vulgert og overhysterisk ut, men er man hyppig plaget kan jeg sverge på at det hjelper.
Og, hvis man har allerede fått det kan det hjelpe og skylle nedentil med så varmt vann man klarer over en tid, Symptomene kan da forsvinne helt. Trenger ikke være så komplisert egentlig, eller medisinavhengig...
Lykke til:-)
Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.
Man risikerer at bakteriene øker i mengde viss man gjør dette. For det skal VELDIG varmt vann til for å knekke bakteriene. Og da kan man fort bli brent ( av erfaring, både med varm dusj og damp )
Ellers så er det ikke bare bakteriene fra endetarm som er årsak. Men for de som er kronisk plaget (som jeg har vært siden jeg var 2 år) kan det ha noe med klaffen fra nyrene til blæren som ikke fungerer helt. Da er det viktig å tisse ofte, før blæra blir helt full 
Poenget med dusjen er ikke det varme vannet, eller å drepe bakteriene, men å tynne ut/skylle vekk mest mulig bakterier.
Man da nytter det ikke å sette strålen rett på!!!
Da dytter man lett masse bakterier rett opp dit de ikke skal og man kan gjøre vondt verre!
Ikke bare de med "mekaniske" problemer som Gerd sier, men ingen kvinner bør ikke holde seg lenge dersom de kjenner trang til å tisse! Det kan fort gi oppvekst av bakterier man ellers ville ha skylt ut før de ga problemer!
Det er typisk at feks sykepleierstudenter får UVI første praksisperiode fordi de ikke tar seg tid til å lytte til egen kropp, men bare er opptatt av pasientene (og det å bestå praksis ). Jeg lærte på den tøffe måten, for å si det sånn!
Tidligere var halvannen liter appelsinjuice drukket opp så fort som mulig min måte å stoppe en begynnende UVI på. Nå vet jeg ikke helt hva jeg ville gjort! Kjøpt et glass sterke c- vitaminer og doblet maksdosen en dag eller to, tenker jeg!
Surgjøring av urinen virker i hvert all godt om man ligger på vippen! Det brukes også forebyggende for de som får UVI ofte eller feks må katetrisere seg selv!
Å drikke mye, gjerne noe surt, tisse når man føler for det og i hvert fall etter sex, ikke sette dusjen rett opp i det helligste, dusje seg forfra og bakover til slutt, tørke seg forfra og bakover, bomullstruser og tørre, varme føtter......
Har jeg glemt noe nå?
Jo, gå i hvert fall til legen med en urinprøve om du får feber og/eller veldig vondt. Går infeksjonen til nyrene, blir alt så mye verre!!!
|