Sv: Laseroperasjon av øyne i Oslo eller Trondheim
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Hvor langsynt er du?? Og hvor gammel er du?? (Hvis jeg kan spørre om det.. tenkte på det at mer eller mindre alle må begynne med lesebriller etter hvert..)
LASIK er den operasjonen hvor du ser omtrent umiddelbar virkning av. Da kan begge øyne opereres samtidig. PRK tar noe lengere tid før du ser klart.. Kanskje opptil noen måneder, men den er mer skånsom. Men da anbefales det at du operere bare ett øye av gangen slik at du har i allefall ETT som er helt funksjonelt. I tillegg finnes det endel andre operasjonsmåter. Men de to overnevnte er kanskje de mest vanlige.
Vær obs på at tørre øyne kan bli enda tørrere etter en laseroperasjon. Du kan dessuten oppleve at nattsynet svekkes noe.
Jeg er ikke så veldig langsynt og er nok i rette lesebrillealder, hehe. Det jeg antagelig skal ha, er refraktiv laserkirurgi...
Det jeg er ute etter, er vel å få vite om en klinikk som har godt renome og har gode resultater. Og på nett er det ingen slike sider (som jeg finner...). Evt hvilke steder/kirurger man bør holde seg unna 
Ellers tror jeg at jeg vet om de fleste bivirkninger. En av de som tok en versjon av laseroperasjon, fortalte at hun kunne risikere at hornhinnene kunne løsne hvis hun ble utsatt for en kraftig kollisjon den første tiden... Det er noen år siden dette da, og heldigvis er hornhinnene fremdeles på plass .
|