Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk . Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?
Hehe, ja, vi er det 
Nå tok jeg det bort for å spisse innlegget mitt litt mer , men jeg er enig i at det er vanskelig å være konsekvent.
Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.
Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene 
Ja, og å (!) diskutere spørsmålene i, hehe 
Jeg skriver kjipt selv. Det ser så rart ut med kipt ... 
Men det er ikke lett det med og/å, jeg skjønner det. For eksempel ville det vært: "Jeg skal i bakken for å grille" (jfr eksempelet til Carisma).
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".
Smart 
|