Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 20-09-10, 20:56   #3451
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Norske vitaminer er så lavdoserte at det gjør nok ingenting

Gammel 20-09-10, 21:00   #3452
Ina64
Medlem

Ina64 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Alder: 61
Ina64 er på en erverdig vei

Når tar dere disse ketolyse vitaminene? Jeg sliter med å huske at en skal taes frokost og middag, en til lunsj og en til kvelds..

Ina64 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
Gammel 20-09-10, 21:01   #3453
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Vimsen, jeg tror du får mer respons hvis du skriver på et av de to skriftspråkene vi har her i landet...

Gammel 20-09-10, 21:07   #3454
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Takk! Jippi Det e maltitol i dei though. Så eg trur eg ikkje ska ta for mange

Men eg har et til spørsmål. Er det frekt å påpeike orddelingsfeil til folk? Det er mange gonger eg har veldig lyst til det. På FB for eksempel. Og også i sånne diskusjonsforum som det her. Men eg føler jo at eg ikkje akkurat kan sitte høgt på min hest (korleis va det uttrykket egentlig?). For det første skrive eg jo dialekt. Og mange gonger har eg problemer med å skrive rett. Trur kanskje eg er litt ordblind. Lese ofte feil og sånn. Men orddelingsfeil (ikkje ord deling) irritera meg inni margen. Og eg håpa at eg ikkje begår sånne feil. Og eg fatta ikkje at det skal være så vanskelig.. Men ja, er det frekt å forklare folk at det ordet er ikkje delbart? At det skal være kjempebra og urfet uten mellomrom..

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 20-09-10, 21:10   #3455
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vimsen, jeg tror du får mer respons hvis du skriver på et av de to skriftspråkene vi har her i landet...

Svarte du på den eg sletta. No skjønna eg ingenting Skal begynne å skrive bokmål. Skriver bare dialekt fordi jeg ikke kan skrive nynorsk. Skal bli voksen. Skal skrive så korrekt jeg kan

Gammel 20-09-10, 21:16   #3456
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Svarte du på den eg sletta. No skjønna eg ingenting Skal begynne å skrive bokmål. Skriver bare dialekt fordi jeg ikke kan skrive nynorsk. Skal bli voksen. Skal skrive så korrekt jeg kan

Det er ikke det at vi har noe i mot dialekter, men det er ofte så innmari mye å lese seg opp på her inne og når man da må skjerpe seg ekstra mye for å lese et innlegg, ja, da hopper man ofte glatt over det!

Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!

Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!

Gammel 20-09-10, 21:17   #3457
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det er ikke det at vi har noe i mot dialekter, men det er ofte så innmari mye å lese seg opp på her inne og når man da må skjerpe seg ekstra mye for å lese et innlegg, ja, da hopper man ofte glatt over det!

Så om man ønsker seg respons på det man skriver, er det best å uttrykke seg på et av våre skriftspråk!

Okei. Jeg skal prøve hardt! Er flink å begynne på nynorsk og ende opp på dialekt. Skal prøve bokmål

Gammel 20-09-10, 21:19   #3458
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg har det ofte så travelt med å få sagt det jeg vil at som blir til osm og skal til klas etc jeg da!

Tastaturdysleksi! Tror det er smittsomt

Gammel 20-09-10, 21:21   #3459
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?

Gammel 20-09-10, 21:22   #3460
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Tastaturdysleksi! Tror det er smittsomt

Åhh, så godt å få en diagnose!

Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!

Gammel 20-09-10, 21:27   #3461
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Når jeg i tillegg lærte touch i 1983 og ikke har hatt bruk for det i yrkessammenheng før de siste årene, er det slett ikke rart det roter seg til for en stakkar med svært mye på hjertet til en hver tid!

Du skal væe glad du ikke har dårlig batteri i tastaturet i tillegg, det har nemlig jeg!

Gammel 20-09-10, 21:30   #3462
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen Er det det som kalles poetic justice?

Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ...

Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 20-09-10, 21:35   #3463
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

"Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene!

Eller jeg sa det til hun? *grøss*

Gammel 20-09-10, 21:39   #3464
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 20-09-10, 21:55   #3465
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål.

Jeg må legge til at jeg ikke er generelt for å skrive på dialekt, da. Det må være en balanse mellom personlig språk og normalisert skriftspråk. Leste nettopp et eksempel i en annen tråd her som var skikkelig grøss ...

Gammel 20-09-10, 22:11   #3466
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Vimsen85: Skal du evt påpeke orddelingsfeil for den som gjør de sin skyld eller for din egen?

Hehe. Kanskje for min. Men kjenner mange som orddeler mye. Jeg leste CV'en til venninna mi en gang og den var full av orddelingsfeil og skrivefeil. Jeg sa det. Og så hjalp jeg å rette den. Og der følte jeg at jeg faktisk gjorde en god gjerning. For jeg tror at eventuelle arbeidsgivere også ser på språket i en CV. Men ja, jeg syns det er irriterende.

Hehe, pussig sammentreff at du skrev om språkfeil og ble retta på for språkbruk samtidig, Vimsen Er det det som kalles poetic justice?

Jeg irriterer meg også over orddelingsfeil! Og og/å-feil irriterer meg så mye at jeg hopper glatt over tekster med det i ... Men om man skal påpeke andres språk eller ikke kommer litt an på synes jeg ...

Jeg synes faktisk du skriver et greit og forståelig språk jeg, Vimsen. For meg ser det ut som nynorsk med litt slingringsmonn, ikke skriver du dårlig ortografisk, og ærlig talt synes jeg det ville være synd hvis du legger av deg språket ditt og begynner å skrive bokmål. Men så er jeg ikke oppvokst på det sentrale østlandet heller da, og er ganske flink til å forstå folk ...

Hva med alle østlendinger som fletter inn dialektuttrykk og slang, skal vi slå ned på det? Og hva med feil språk? Som f eks den meget utbredte (også her på forumet) feilen å skrive/si de der det skal være dem. "Jeg sa det til de" - årrrhhh, det skjærer i ørene!

Eller jeg sa det til hun? *grøss*

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Hihi! Godt å sjå det er fleire som har problem med skrivefeil. Eg får litt åndenød av det, spesielt når eg ser DEI grisefeila blant dei mest populære bloggane i landet. Isj!

Jeg lærte på universitetet (NÅR jeg gikk på engelsk) at det faktisk ikke er ukorrekt å si for eksempel NÅR/DA om hverandre. Eller si ting som "they was" fordi folk snakker sånn. Og alle måter mennesker snakker er gramatisk korrekt. Men siden man som oftes bare studerer skriftspråk, blir slike regler opprettholdt. Det er vanskelig å begynne å studere ord- og setningsstruktur i muntelig språk. Poenget er at noen av disse tingene er estetiske ting. Hva som blir sett på som "finere". Men og/å og orddeling er alltid feil. Uansett. Orddeling er feil når man skriver dialekt og.

Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.

Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? Er ikke perfekt

Gammel 20-09-10, 22:15   #3467
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Ja, og en til til. Visst, er det et ord? Jeg vet at hvis er bokmål og viss er nynorsk og vist er noe som er smart. Men heter det "det var visst..." og/eller "ja, visst". Og hvordan forholder det ordet seg til de andre? Er det bokmål? Kan det brukes på nynorsk?

Gammel 20-09-10, 22:21   #3468
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Syns at det er veldig stygt å si sjøttkake og hamburgersjede. Men det er også en naturlig språkutvikling.

Noen som leser korrektur på innleggene mine nå?
Men jeg lurte på noe med bruken av og/å her for en stund siden. Men kommer ikkje på hva Ja, det var kanskje noe sånt som "jeg skulle i bakken og grille pølser med vennene mine". Er det korrekt? For det er to setningsledd og da skal det være og? Eller er det bare en setning og skal man bruke å? Er ikke perfekt

Man skal bruke og. Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!

Og ja, to setningsledd

Hvis det virkelig er sånn som du skriver at det er lov å skrive når og da om hverandre er det en forflatning av språket i mine ører, det blir rett og slett mye mer upresist. Uansett om det er "naturlig språkutvikling". Hvis vi følger den logikken og slutter å lære barn og ungdom å bruke "kj"-lyd kan vi like greit gå ned til småbarnsstadiet og slutte å skille mellom "l" og "r", i prinsippet ...

Sist redigert av Huldr : 20-09-10 kl 22:34.
Gammel 20-09-10, 22:25   #3469
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er riktig å bruke "og" i den sammenhengen, ettersom det binder to handlinger, eller, ja, to setningsledd.
Jeg er nok ikke så veldig glad for blanding av når og da, selv om det hender jeg gjør det selv i forbifarten, så ser jeg fort at det blir feil. Du vet, den gang da, hver gang når . Visst er et ord, som at noe er sikkert, som i "visshet".
Hilsen korrekturleser-Jorun .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 20-09-10, 22:28   #3470
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Hehe, jeg og Frøy er ganske på linje når det kommer til språk . Jeg synes også det er veldig rart å skulle se ord som "pøbb" og "sørvis" brukt i seriøse sammenhenger, men igjen, moren min kan huske den gangen man begynte å skrive "sjåfør" i stedet for "chaffeur", så det har vel med hva man er vant til. Verre er det da å skrive champagne med sj, eller konjakk ... Hurr! Det er faktisk snakk om et direkte opprinnelsessted. Hva blir det neste? Oschlo?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-09-10, 22:29   #3471
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Ja, skjønner hva du mener. Reagerer alltid når noen skriver sjiraff. Kjipt og egentlig, men det har jeg faktisk skrevet selv. Så jeg kan vel ikke stå her å kaste stein i glasshus :P Men noe lærte jeg da på barneskolen. Aldri j forann i, y, ey og øy. Jeg er egentlig ganske dårlig i gramatikk da. Men er ikke grille i infinitiv? Eller er jeg på bærtur. Jeg liker veldig godt å plukke bær. Fint at man har denne tråden å spørre spørsmål om bærturene

Gammel 20-09-10, 22:32   #3472
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Å er infinitivsmerke, så det kan ikke brukes når man tidsbøyer verbet. Det er bare å sjekke om det er fremtid, nåtid eller fortid du skriver i - da skal det ikke være å!

Jeg bruker ofte en sjekkregel jeg lærte for mange år siden. Kan man bytte med det gammeldagse at skal det være Å. "Gå for å danse" ville vært "gå for at danse".

Gammel 20-09-10, 22:32   #3473
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Å grille, ja, men når du både skulle i bakken og grille, så beskriver du to handlinger. Jeg vil ikke si at det er godt språk, hehe, men jeg skjønner jo at det er muntlig.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-09-10, 22:35   #3474
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Ja. Måtte bare forsikre meg om at jeg ikke hadde misforstått hva som var infinitiv :O Det hadde vært ganske ille.

Gammel 20-09-10, 22:39   #3475
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Ooooh. Kom på et til språkspørsmål. Heter det apropo eller apropos og hvor kommer dette ordet fra? Tror jeg må skaffe en ordbok

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 4 (0 medlemmer 4 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.