Vis enkelt innlegg
Gammel 04-10-10, 22:56   #102
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbohydrat-teoriene er manipulasjon

Opprinnelig lagt inn av MFUS, her.

Dere har gått ned i vekt fordi dere har redusert kalori-inntaket ja, ikke fordi et kosthold nær sagt fritt for karbohydrater representerer det sunneste kostholdet - snarere tvert imot.

Er ingen faglig hokuspokus hvorfor dere har tapt vekt, det har sin enkle grunn i kalorireduksjon - at jeg sier at et lavkarbohydratkosthold ikke er faglig sett gode kostholdsråd man kan spre rundt seg med har intet med vekttap å gjøre i seg selv og er en helt annen ting.

Jeg har f.eks. aldri sagt at man ikke kan oppnå vekttap slik, det kan man jo på mange måter - dog sier vekttapet ingenting om hvor faglig riktig kostholdet er.

Forklar så for meg hvorfor jeg etter 6 mnd på 15-1600 kcal a la GR gikk opp 2 kg i fettmasse selv om jeg trente styrke 4 ganger i uka og gikk en rask tur hver dag i 45 minutter - MENS jeg etter 10 uker på maks 20 gram karbo og fremdeles 15-1600 kcal hver dag UTEN å trene gikk ned 10 kg??

Bare FORKLAR er du snill... Du må forstå at dine sannheter kan gjelde for noen - mens for andre er det andre sannheter som gjelder. Jeg har tidligere ikke hatt problem med å gå ned i vekt vha GR (som da er basert på myndighetenes 5-om dagen osv) - men tydeligvis er min kropp nå så sensitiv overfor karbohydrater at det er slutt. Jeg forsøkte å gå ned i ETT år uten å sprekke når det gjaldt kcalori-inntak. Jeg prøvde vektklubb, pulverkurer i desperasjon og GR i over et halvt år. Så igjen - bare forklar - fordi da vil alle andre her inne som har samme erfaringer som meg også få forklart hvorfor lavkarbo gir vektnedgang når samme kcalorinntak på "høykarbo" ikke gjør det...

Siden du også er så glødende interessert i å disse lavkarbo bør du investere i boka "Bedre uten brød" - det er en faglig sterk bok som omhandler og piller i stykker den forskningen som myndighetene i dag har lagt til grunn for sine anbefalinger... utifra det du skriver tviler jeg på at du gidder å sette deg inn i faktainformasjon og forskning på lavkarbo - men du har nå uansett fått et tips...

En ting til - mine blodverdier når det gjelder feks fritt tyroksin som sier noe om stoffskifte har økt betraktelig etter kun få mnd på lavkarbo (jeg blir tett fulgt av lege som synes dette er fascinerende). Kan du forklare det også? Kan du forklare hvorfor min 60 årige far har gått ned snart 15 kg og har kunnet kuttet blodtrykksmedisin og halvert diabetes 2medisinen sin - bare ved å endre et fett- og sukkerfattig kosthold til lavkarbo? Kan du forklare hvorfor jeg er kvitt mine Chrons-symptomer - som holdt på å ødelegge mitt sosiale liv?
Kan du forklare hvorfor jenter med PCOS har kunnet fått barn etter å ha gått over til lavkarbo? Hvorfor noen har blitt kvitt psoriasis og eksem? Fått mer energi og overskudd, er aldri sulten lengre? Hvorfor jeg med dette kostholdet ikke lengre har humørsvingninger eller energifall etter inntak av høykarbomat?
Du sier vi ikke har bakgrunn for å uttale oss om lavkarbos positive effekter - mener du at det jeg ramser opp over her ikke er godt nok bevis? (Det finnes MANGE fler... bare på forumet her!).
Du har ihvertfall INGEN SOM HELST bakgrunn i å disse lavkarbo fordi du har aldri prøvd det, du har ikke gjennomgått forskning på lavkarbo, du har ikke erfart andre som har positive effekter, du har ikke sett blodprøver før og etter... and the list goes on and on...

Jeg har bare et råd - skaff deg et liv. Et liv fylt av positive gode ting og tanker som kan gjøre deg og dine lykkelige. Dette istedet for å presentere dårlig fundert og totalt uten bevis oppgulp om et kosthold du ikke har noe personlig forhold til i det hele tatt Så - gå - LEV!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat