Har laaang erfaring fra korsryggvondt - også kalt lumbago I de aller aller fleste tilfeller skyldes det muskulære plager, men det kan være greit å få det sjekket med en MR eller lignende. Jeg hadde korsryggsmerter i flere mnd før de gikk over - og da kom utstrålingen til beina - og etterhvert diagnosen prolaps eller skiveutglidning. Viser deg seg at det ikke er prolaps eller lignende, var jeg på ryggskole hos Spesialsykehuset for rehabilitering for ikke lenge siden og lærte mye bra. Er plagene muskulære - er det ingen fasitsvar. Skoliosen din KAN være en årsak til at musklene dine er "overarbeidet" og er låst i korsryggen. SSFR anbefalte at man prøver ut kiropraktor/fysioterapi, men gir det ingen effekt etter en 4-6 ganger, vil du mest sannsynlig ikke ha effekt. For min del er det eneste som avhjelper en god seng, og det å holde seg i lett aktivitet så mye som mulig. Statiske stillinger forverrer mine korsryggsmerter. Det å gå i skogen - litt ulendt på myke furuskogstier feks - med lange skritt slik at man strekker ut naturlig gjør underverker for min rygg Å vandre på betonggulv på kjøpesenter er døden for korsryggen min - så jeg er flink til å bruke gode joggesko/gåsko med mye demping. Får du avklart at det ikke er noe annet enn muskulært kan det være greit å vite at disse smertene - enn så smertefulle de er - ikke er farlig. Du kan også få låsninger, og da gjelder det ihvertfall å komme seg ut å gå en tur - eller strekke mot der det låser seg - selv om dette gjør vondt. Kroppen er robust og ryggen skal det faktisk SVÆRT mye til før du skader - men som sagt - disse smertene kan være så j... at man ikke ønsker å gjøre noe som forverrer det. Har du en avdeling av Spesialsykehuset for rehabilitering i nærheten http://www.rehabs.no/docs/doc_2690/index.html - som er eksperter på denne typen plager - skaff deg en henvisning fra legen din og bestill en time. Jeg vil virkelig anbefale ryggskolen deres - jeg lærte at å holde seg i ro ikke er den optimale løsningen, og jeg har fått mindre smerter etter at jeg har overvunnet redselen for å trene og gå turer i skogen God bedring!