Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-10, 23:18   #44
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg tror nok du leser litt mer i innlegget mitt enn hva jeg mente. Det er mulig jeg ikke greide å formulere godt nok hva jeg mener, og at det kom ut feil, men jeg skal prøve igjen. Jeg mente ikke å si at det er så enkelt for alle å bare spise mindre og trene mer. Budskapet mitt skulle være at ikke ALLE overvektige er karbosensitive og eneste løsning er å kutte på karbene, for jeg nekter konsekvent å tro at 100% av alle overvektig er sensitiv for karbser i aller høyeste grad, rett og slett, ja basert på min egen erfaring, ikke er korrekt. Dermed er heller ikke lavkarbo eneste løsning! Det er ikke dermed sagt at det er fysisk mulig for alle å bare spise mindre og trene mer.

I fedmediskusjonen er to sider; Den som mener at det er bare å spise mindre og trene mer, og de som mener at overvekta har en grunn.

For å presisere det jeg tror du mener - med GRUNN mener du bakenforliggende fysisk eller psykisk årsak til at man spiser mer enn man forbruker?

Sitat:

Jeg velger å stille meg midt i mellom og mene at overvekt ikke trenger at å ha noen spesiell grunn for alle utover at det blir spist for mye mat. Det er den kalde harde fakta at ikke alle overvektige har noen spesiell grunn til å være tjukk, fordi noen av oss har bare levd det "gode liv".

Det er ikke stille seg midt i mellom det du sier der - det er å stille seg på den siden der det ikke ER noen grunn til at man er overvektig.

Hva baserer du dine "kalde harde fakta" på? Statistikk? Forskning? Eller kun din egen erfaring fra ditt eget liv? En "frisk" kropp vil spise det den trenger - den vil ikke overspise. Akkurat som den vil ønske drikke når den er tørst, eller søvn når den er trøtt. Hvem spiser for mye mat uten at det er en bakenforliggende grunn da? Fordi de VIL spise for mye? Det har jeg ingen som helst tro på, og jeg forstår ikke grunnlaget ditt for å påstå dette heller. Noen få - som Tommy Steine - påstår han er feit fordi han ligger på sofaen og spiser potetgull. Hva om det viser seg at Tommy er karbosensitiv - og om han hadde lagt om kostholdet til lavkarbo ville gått ned i vekt og fått mer overskudd til å være i aktivitet? Det vet dessverre verken du eller jeg noenting om.

Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel?

Sitat:

Samtidig vet jeg inderlig godt som du sier, at noen er ultrahypersensitive for karber og legger på seg av å spise 1 riskorn! Derfor føler jeg at du mistet poenget mitt her, nemlig at det ER mulig å bli feit bare fordi man har blitt det, uten at det har vært verken trøstespising eller sykdommer i bildet.]

Jeg legger ikke på meg av 1 riskorn! Dog har jeg mer sultfølelse når jeg spiser ris, pasta osv - noe som gjør at jeg får mer inn enn jeg forbruker = legge på seg.
Har skjønt poenget ditt helt fint - og jeg er totalt uenig i påstanden din - ikke bare basert på MIN erfaring, men på et stort antall i familien, venner og ikke minst et større antall medlemmer på forumet her...

Sitat:

Nå var det ikke meningen å såre noen som helst da, jeg ville bare få frem at selv om man er overvektig så er ikke det ensbetydende med sensitivitet for karber i aller høyeste grad. Selv blir jeg faktisk litt såret over at du tror jeg bagatelliserer alles overvekt ned til noe helt enkelt og simplisitt. Det er mange mennesker som spør meg om råd nå for tiden om hvordan de skal gå ned i vekt og jeg sier bestandig kutt på karbene, kast alt av light-produkter og spis ren mat og meiersmør, rett og slett fordi jeg vet at dette er en god metode spesielt hvis du skal ned mange kilo og fordi jeg vet at kroppen forbrenner fett da. Men, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige - det betyr ikke at jeg tror de er sensitive for karber i utgangspunktet. ]

Neivel? Hvorfor da i det hele tatt foreslå reduksjon av karbohydrater? Hvorfor heller ikke gi de "spis mindre - tren mer" retorikken? Siden du ikke tror de er karbosensitive uansett?

Sitat:

Jeg har ett ønske om at alle skal finne ett kosthold som passer for dem. Noen og ganske mange her inne oppdager fordeler med lavkarbo inkludert meg selv. Mens noen lever utmerket på ketolyse eller atkins så er det andre igjen som ikke gjør det. Noen lever ikke utmerket på lavkarbo før de kommer opp i 100 -150 gram karber pr dag. Når man oppdager at man er karbsensitiv som du har oppdaget så er det greit og faktisk ekstremt flott, men vennligst ikke forskyv det over på alle andre overvektige, ettersom ikke alle overvektige opplever ett sånt sug etter karbinntak.]

Ikke? Hvorfor spiser de for mye da? Eller rettere sagt, hvorfor er de overvektige? Fordi du mener de bare spiser for mye uten grunn? Jeg har da slett ikke forskjøvet noe som helst på ALLE andre overvektige. Jeg har igjen tatt utgangspunkt i min egen kropp, min families opplevelser, og igjen - alle de på dette forumet som er bevisste sitt "dårlige" forhold til karbohydrater. Det betyr ikke at jeg mener DU tar feil når det gjelder DIN kropp og dine erfaringer - det betyr at jeg reagerer på at du gjør det du nå beskylder meg for å gjøre - nemlig generalisere - og forenkle overvektsproblematikken.

Sitat:

Man kan kun snakke for seg selv, derav kommer mine synspunkter på dette fram, akkurat som det er KUN ene og alene dine synspunkter du skriver om tilbake, siden du ikke kan uttale deg om "alle andre".

Totalt enig. Dessverre snakker ikke du kun for deg selv i ditt innlegg - så da synes jeg det blir litt feil at du forlanger det av meg...

Sitat:

Bottom line, gjentakelse igjen; Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser for mye.

Antar du igjen mener - spiser for mye UTEN grunn.
Din påstand, uten noe som helst statistikk eller forskning som bekrefter det. Du er berettiget dine egne meninger - samtidig mener jeg at man mmå få lov til å være uenig, og kommentere måten du uttrykker dette på.

Sitat:

Noen overvektige er overvektige rett og slett fordi de spiser feil i forhold til sin genetikk. Noen overvektige er overvektige fordi de har sykdommer. Man trenger altså ikke å ha noen spesifikk grunn å støtte seg til fordi man er feit.

Den skjønte jeg ikke - "man trenger ikke ha noen spesifikk grunn å støtte seg til fordi man er feit"?

Sitat:

Jeg føler at jeg en siste gang må presisere at jeg mener ikke at alle overvektige er feite fordi de sitter i sofaen og gomler i seg. Men fakta er, noen er feite fordi de er feite, verken mer eller mindre. Det har jeg vært.

Noen er feite fordi de er feite?? Vi er vel alle feite fordi vi er feite... spørsmålet er bare hvorfor vi er feite...
Lurer litt på hvorfor du da har valgt å spise lavkarbo - istedet for å spise mindre og trene mer - siden du mener du selv er overvektig bare fordi...

Sitat:

Dermed blir det feil å lage ramaskrik hver eneste gang noen sier noe om å spise litt mindre og bevege seg litt mer. "De skjønner jo ikke at det er en grunn til at vi er tjukke... " etc etc. "...Så kan de bare sitte der med grovbrødet og magre pålegget sitt..." er en frase jeg ofte leser om/fra/i slike artikler fra oss lavkarboevangelister.

Det har jeg aldri lest i artikler fra oss "lavkarboevangelister" men vi leser kanskje forskjellige artikler?

Sitat:

Det er en litt sånn ovenfra og ned holdning fra VÅR side som jeg ikke liker.

Synes du det? Jeg ser heller gleden over å ha funnet et kosthold som ikke bare reduserer vekten, men som også forbedrer helsen i stor grad. Jeg ser frustrasjonen over å ikke bli respektert for dette. Jeg har aldri sett en ovenifra og ned holdning fra dette forumet - selvfølgelig med enkelte få unntak.

Sitat:

Man skal ha gjensidig respekt for hverandre. Man trenger litt nyanser i saker og ting. Som at kosthold er mer viktig enn trim, og at det som er sunt kan diskuteres, og at det av og til faktisk, en sjelden gang iblant, for enkelte, kan hende at det er bare å spise litt mindre og bevege seg litt mer.

Det er jo kjempeflott at det "av og til faktisk - en sjelden gang iblant, for enkelte, kan hende at det bare er å spise litt mindre og bevege seg litt mer". Vi er bare så utrolig mange flere enn for enkelte en sjelden gang overvektige. Vi trenger andre løsninger. DET ønsker jeg respekt for.
Nyanser i saker og ting synes jeg også er helt flott - samtidig forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig på dette forumet - hvor vi alle har så ekstremt god effekt av et lavkarbokosthold? Jeg ser da ikke ned på de som fint klarer seg med mindre mat og mer trening - jeg har jo vært der selv! Faktum er - og det ER et faktum - det kan alle medlemmene på dette forumet være et bevis på - og trenger du forskningsfakta kan du lese boka "Bedre uten brød" - at et større og større antall mennesker er karbosensitive og MÅ spise lavkarbo får å få et bedre liv - vektmessig og helsemessig. Når jeg snakker lavkarbo trenger ikke det bety ketose-tilstand - vi må alle finne VÅR balansegang i karbo-verdenen.

Sitat:

At ikke det er løsningen for alle har jeg forstått for lenge siden, faktisk 1,5 år siden jeg forsto det.

Avslutningsvis vil jeg bare si at årsaken til overvekt i dagens samfunn er kompleks. I tillegg sitter det forskere på hver sin "tue" og hevder sine funn - det er ikke gjort særlig forskning med forskere fra flere "tuer" - hadde dette vært gjennomført hadde vi sammen kunne funnet en løsning og satt igang tiltak for å motvirke overvektsepidemien i dagens vestlige verden.

Det at du mener noen få, av og til, en sjelden gang er feite uten grunn får så være. Jeg synes det er viktigere da å snakke om det store antallet som er overvektige fordi de er karbosensitive - og ikke minst - den jobben som må gjøres for å overbevise det offentlige samfunn om at lavkarbo er en glimrende løsning - for VELDIG mange overvektige! Får vi gjort det - er jeg overbevist om at veldig mange flere vil få et bedre liv, og at overvekten totalt sett vil reduseres.
Når det gjelder de få som er feite uten grunn - vel - de kan da hive seg på KJ sin spis mindre - tren mer og sikkert komme utav det med godt resultat - uten at jeg tør spå dette for sikkert.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat