Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-10, 14:23   #65
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Mate, her.

Selv om jeg går på lavkarbo betyr ikke det at det er det eneste som virker for meg. Jeg har fullt utbytta av både kaloritelling og pulverkurer, men jeg velger lavkarbo fordi jeg syns det er gørrkjedelig å telle kalorier ved hvert måltid, og fordi pulverkurer er ensformig og smaker vondt. Jeg håper virkelig ikke du går rundt å tror at alle som spiser lavkarbo gjør det fordi det er det ENESTE som virker??

Du har rett - jeg går virkelig ikke rundt og tror at alle som spiser lavkarbo gjør det fordi det er det eneste som virker - jeg VET! Først bør vi bli enige om hva du mener med "virker". Virker som i vekttap? Eller virker som i forebyggende og helende mot fedme? Holde vekta når man først har gått ned med lavkarbo? Hvor lenge har du tenkt å bli her (på forumet)- kun til du er ferdig med å gå ned i vekt - eller for "resten av livet"? For du vet du vil gå opp igjen om du fortsetter å spise slik du har gjort fram til nå?

En spørreundersøkelse her på forumet vil gi deg en tilbakemelding på at de ALLER fleste her har prøvd lavkcalori og pulver og sær-dietter i fleng for å gå ned i vekt. De aller fleste har også gått ned i vekt. Slik har vi nå - mange av oss - holdt på i maaaaange år. Så har vi gått opp igjen. Gjerne mer enn vi mistet. Så har vi gått på kur igjen og gått ned. Og opp. Og ned.... regner med du skjønner hva jeg mener Tilslutt - så har noen av disse jeg nevner sluttet å gå ned på lavkcalori. Inkludert meg selv. Men også mange her på forumet. Panikk følger så - sulting på lavt nivå - depresjon, følelsen av å mislykkes selv om man spiser next to nothing og trener seg halvt ihjel. Begge disse gruppene, både de som det enda ikke har låst seg så fast at de ikke går ned på lavkcalori og oss andre har funnet ut at lavkarbo er det eneste som VIRKER. Ikke bare på vekttap - men også på å holde vekta. Derfor er det mange som har vært her i lang lang tid - ikke bare i noen mnd for å gå ned i vekt - men for resten av livet - fordi det er det eneste som virker!


Sitat:

Selvsagt virker det faktum at det er høyt med karbo i kosten og mindre aktivitet spesielt på de som er karbosensitive. Men det virker også i større eller mindre grad på resten av befolkningen. Hvor går grensen for hvem som er karbosentitive og blir overvektige av den grunn, og de som blir overvektige rett og slett fordi de spiser mer høykarbomat og beveger seg mindre?

Interessant skille - de karbosensitive og de som "rett og slett" spiser mer høykarbomat GJØR det samme (spiser mye "feil" mat)- men du mener det kan ha forskjellig årsak? Har du beviser for at de som "rett og slett" spiser for mye ikke er karbosensitive? Som jeg sier i et tidligere innlegg - kroppen vår er i utgangspunktet perfekt - så hvorfor spiser man mer enn man trenger bare fordi det smaker godt?? Fordi man har ubalanse i kjemi og hormoner i kroppen? Eller fordi man er så lite bevisst i hverdagen at man "bare gjør det"? Jeg er så uenig i at noen "bare gjør noe uten grunn" - spesielt når det er helseskadelig! Det er en ren ansvarsfraskrivelse for enkeltmennesket! Så er også når KJ sier "alle" er feite fordi de er late!

Sitat:


Det å være glad i mat og derfor ha tradisjoner for å spise mye kan vel være like mye genetisk betinget som det å være karbosensitiv?

Et kjempegodt poeng - men da er vi ikke lengre på det stadiet at mange spiser for mye mat "uten grunn" - da er det en GENETISK bakgrunn som tilsier overspising... eller hva? Og det var vel det der med å spise for mye og være lat UTEN grunn som trigget meg i denne debatten

Sitat:

Så hvorfor det overrasker at slekter gjerne er like når det gjelder overvekt og normalvekt syns jeg er merkelig.
På meg virker det som om dine synspunkter baserer seg på dine erfaringer og din slekt, som ikke på noen måte er mer representativt for det store flertall enn mine erfaringer og min slekt er.

Som sagt jeg vet ikke hvor lenge du har vært her. Jeg har vært her i over et år - og lest uttallige historier som ligner på mine erfaringer. Jeg har engasjert meg, spurt, lest, delt mine erfaringer - og derfor tør jeg påstå at jeg ikke bare snakker for meg selv - selv om det var utgangspunktet, men også for mange som frekventerer dette forumet nesten på daglig basis


Sitat:

Dette ble litt "fort og gæli", litt travel akkurat nå, men skal prøve å komme innpå igjen i kveld. Tastes!

Mitt poeng er at det er forskjellige årsaker til at man er overvektig - og hovedgrunnen vil alltid være at man har spist for mye av "feil" mat i forhold til sin kropp. Eller?
Jeg påstår også at det ALDRI er "manglende bakenforliggende grunn psykisk eller fysisk" som gjør at et menneske har en atferd som er potensielt helsefarlig.

Hvis noe BETYR noe for deg - har du FØLELSER knyttet til dette - som igjen framkaller en viss ATFERD. Så hvorfor spiser DU for mye mat? Og hvorfor tror du at når du spiser lavkarbo så går du ned i vekt selv om du sikkert spiser mye mat nå også? Bare fordi det ER sånn? Eller er det kanskje en fysisk bakgrunn som lurer?

Jeg bare spør - igjen!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat