Vis enkelt innlegg
Gammel 31-10-10, 21:23   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vekta går ikke helt riktig vei...

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Takk for svar, Nerthus - mange gode tips som jeg har hørt før men som jeg trenger å få banket inn i skallen i ny og ne!

Har vel et typisk tenåringsliv - litt problematisk hjemmesituasjon, mye lekser, venner, inntak til videregående neste år, for ikke å snakke om trening og det å få inn et rolig øyeblikk en gang iblant (neida, har det som regel rolig på ettermiddagene).

Den økonomiske situasjonen er som sagt ikke den beste for tiden (bor hjemme, ja), og selv om mamma ikke protesterer på at jeg spiser så forskjellig fra resten av familien (lager mat selv og blir da mye ekstra på handlelisten), får jeg dårlig samvittighet når jeg legger til ting som grønnsaker og kjøtt på handlelista, spør om å få med penger slik at jeg kan stikke innom helsekosten etter skolen, eller hvis jeg en sjelden gang skal ut med venner og ber om litt lommepenger. Derfor unngår jeg å spørre om vi kan bestille kosttilskudd, og heller nøyer meg med det jeg tar (Nycomed) til det stabiliserer seg og vi får råd til ketolysetablettene.

Når det er snakk om støtte så er det vel heller motsatt - mamma er sta og nekter å gi slipp på det at fett er farlig, så jeg føler at hun sender meg kritiske blikk hver gang jeg lager meg noe mat...

Har lagt til litt på inntaket og skal se om det blir noe bedring, men tror nok likevel at det skyldes at jeg legger meg for sent og derfor får kun 6-7 timer med søvn.

Jeg jobber stadig med det å få i meg nok grønnsaker, men jeg vet at jeg spiser mye sunnere nå enn før. Har jo litt av de tenåringsvanene i meg, så det blir ofte en god pannekake til frokost på fredagsmorningen, en skål sjokopudding på kvelden, og muligens noe bakst i løpet av lørdagen eller søndagen - alt i lavkarbo-varianter, såklart!

Men men, har bestilt en Tanitavekt som jeg sannsynligvis får om en uke eller to, så da kan jeg jo også få se hva det er som skjer fra uke til uke.

Ser frem til en ny uke med nye muligheter!

Jeg må innrømme at jeg er imponert over at du er så reflektert i din alder Kanskje du kan låne mamma noen bøker, eller vise henne forumet med faktainformasjonen? Kunnskap er og blir makt! Kanskje du og mamma kan inngå et kompromiss slik at du får litt støtte også? Kanskje du kan lage DIN mat til alle en dag i uka? Mulighetene er mange

Stå på snuppa - jeg husker godt hvor vanskelig 16 år var... VELDIG utfordrende, samtidig høres det ut som du er ei smart jente, reflektert som sagt, og dette vil være til støtte for deg i utfordrende tider.
Bare vær snill med deg selv, spis godt, drikk vann, nyt livet, gutta, spenningen med å begynne på videregående

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat