Vis enkelt innlegg
Gammel 23-11-10, 19:36   #8
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vinterdepresjon

Det der er som å høre om meg selv... jeg er også nå inne i den aller aller verste perioden av året... forhåpentligvis slipper jeg å ødelegge julen for sambon i år

Det hjelper ikke at du er arbeidsledig og ikke MÅ stå opp. Mange års erfaringer med generell depresjon og nå årstidsdepresjon har lært meg et par ting:
1. Ikke legg deg for sent! For meg er etter midnatt ALTFOR sent! Da trigges depresjonen, det er mørkt ute, alle andre har gått og lagt seg, jeg er alene osv... så prøv å legg deg i rett tid
2. Stå opp tidlig! Selv om du er arbeidsledig, sett på klokka, gjør avtaler så tidlig som mulig om det så er NAV, venner, gammel-jobben you name it! Kom deg ut av huset - og utnytt det som er av dagslys
3. Spis lavkarbo - spis masse mat! Nå vet jeg ikke om du spiser spisdegslank nå, men er du sulten dekker nok ikke spisdegslankmåltidene det kroppen din har behov for nå. Jeg ser at jeg må nok også vente med mer vektnedgang til over jul og sola har snudd - for jeg går ikke ned nå uansett hvor flink jeg er!
4. Lag avtaler hele uka, helst burde du trene nesten hver dag - uten å trene hardt, men bare for å komme deg ut
5. Det er tøft å gå gjennom dette på egen hånd, har du venner og familie som kan hjelpe til med å holde deg opptatt/engasjert?

Man vil helst bare ligge og "ikke være til bry" - det krever en kjempeinnsats å ta seg selv i nakken når man har det slik! Gjør så godt du kan, få andre til å "kreve" at du kommer på besøk, eller er med på ting.
Og har du dårlige dager - erkjenn at det er en dårlig dag - og gå videre.

For EN ting er nemlig sikkert, det BLIR lysere tider, livet BLIR bedre - du må bare komme deg gjennom denne perioden så godt du kan

Jeg har vært hjemme en uke med bihulebetennelse nå og det var tøft nok og ikke måtte stå opp og gjøre noenting... sambon min er heldigvis forståelsesfull, og jeg har funnet meg en PT som er kravstor, så jeg tør ikke la være dukke opp på treningen *ler*.

Bare 5-6 uker igjen av året!!!! Jeg HADDE planlagt sydentur i november - men rakk det ikke så 20 januar ca drar jeg til Madeira og bor hos en venninne Det mener jeg at jeg har fortjent når jeg har kommet meg gjennom enda en mørk og trist vinter

Hold ut - en dag av gangen - kom deg opp og ut! Trening er slik at man kjemisk i hjernen ikke klarer å være deprimert samtidig som det utskilles endorfiner pga treningen - dermed får du et fysisk og psykisk 5-minutt når du er i aktivitet. Dette klarer du - i år også!! Sender deg en og håper det hjelper litt at noen forstår hvordan du har det...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat