Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-10, 14:53   #276
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

"Dere går glipp av MASSE næringsstoffer på lavkarbo, f.eks C-vitamin. Det er derfor ikke bra å gå på lavkarbo over tid"

Det finnes ikke essensielle karbohydrater, vi får det vi trenger fra protein- og fettholdig mat. Dessuten er det mer C-vitamin i grønnsaker enn i feks appelsin:
http://www.ringblad.no/nyheter/article4637834.ece artikkel om hva som har mest c-vitamin i seg - og det er IKKE frukt Paprika har 4 ganger mer c-vitamin i seg enn appelsiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C lengre liste over c-vitamin innhold i matvarer (nb engelsk)

Sitat:

"Lavkarbo fungerer kun fordi dere kutter i kalorier"

Dette stemmer for noen - men ikke for alle. Noen må passe kcal, mens andre spiser av hjertens lyst ganske mye kcalorier. Det er i tillegg mye lettere å spise mindre på lavkarbo, fordi man er aldri (sjeldent) sulten.

Sitat:

"Man går opp i kolesterol og kan få hjerteproblemer på lavkarbo"

Dette er et resultat av FETTMYTEN! Til og med GR anbefaler MER fett og MINDRE karbohydrater på sine kurs nå.
Kroppen produserer kolesterol etter som hvor mye man tar inn via mat - dermed er det slik at jo mer kolesterol man spiser, jo mindre produserer kroppen. En del forskning er utprøvd på KANINER - som ble sterkt åreforkalket etter å ha blitt foret med fett. Kaniner har ikke den mekanismen mennesker har med at kroppen reduserer sin egen produksjon om den får i seg mer kolesterol - slik at det er kanskje ikke rart kaninene ble syke... Dessverre blir slike resultat av og til overført til å gjelde mennesker også - selv om det ikke stemmer...

Kolesterol er livsviktig for kroppen, bare så det er sagt.

Myten om at fettholdig mat er farlig for kolesterolet bygger på tvilsomme forskningsresultater feks "Seven countries study" - ref side 94 i boka Bedre uten brød av Lutz. (Med tvilsom mener jeg at resultatene ble vridd for å passe bedre med hypotesen forskningen skulle bevise i utgangspunktet...) Det er utrolig hva som kan bli til sannheter bare de blir gjentatt ofte nok Senere forskning ble basert på de resultatene forskerne valgt å legge mer vekt på, men det ble problemer med å bekrefte at fett var farlig for hjertet. I dokumentasjonen for studiene ble det faktisk nevnt at "sukkerinntaket viste samsvar med hjertesykdom" - uten at dette ble begrunnet noe sted ellers.
I dag er det flere og flere som heller til Homocysteinteorien som bakgrunn for åreforkalkning. Underskudd av B6, B12 og folat øker homocysteinverdiene i kroppen, og dette er vel de fleste nå enige om at øker forkalkningen i årene. Ved et karborikt kosthold, spesielt med mye såkalt "raske" karbohydrater får man underskudd av ovennevnte. Med lavkarbo hvor man spiser mye ren mat, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og fett får man bedret disse verdiene.

Jeg kan nevne for min egen del at jeg hadde svært lave verdier av B12 og folat FØR jeg begynte på lavkarbo, uten at legen hang seg spesielt opp i dette annet enn at det ble nevnt. I ettertid ser jeg jo at hadde jeg fortsatt med karbo-kosthold hadde jeg etterhvert gått strake veien mot hjerteinfarkt... Bare få mnd etter lavkarboovergang tok jeg nye prøver, og da var alt normalt

Jeg anbefaler deg å investere i boka "Bedre uten brød" av Lutz. Dette fordi den grundig ettergår mange mange års forskning på kosthold, hjertesykdom og andre sykdommer og setter resultatene litt i skammekroken. I tillegg omhandler den forskning som har vist at lavkarbo-kosthold har mange fordeler, og den forklarer i detalj (av og til litt for detaljert hehe) hvorfor det er slik.

Dette ble litt "fritt etter Lutz" og litt googling, så mulig andre vil arrestere meg på detaljene -

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat