Sv: du blir glemsk av lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.
Pga kolesterol og hjerte,tror ikke det er bra med så mye fett i kroppen.Når jeg spiser så mye fett føler jeg meg ikke sunn i det hele tatt,selv om vekten går ned.Litt av alt tror jeg vi trenger for å være sunn.Rent sukker føler jeg en kan kutte helt ut,det er jo ikke sunt iheletatt.
Dette tror jeg skyldes at du er feilinformert vedrørende fett, kolesterol og hjertesykdom. Jo mer kolesterol man inntar gjennom maten, jo mindre produserer kroppen selv. Dette er en ganske fininnstilt mekanisme.
En del forsøk gjort på kaniner i forhold til fett, kolesterol og årefortetning viste at jo mer fett man ga de stakkars kaninene, jo høyere kolesterolnivå fikk de og jo tettere årer fikk de. Nå er det slik at dette resultatet også ble en "sannhet" for mennesker selv om det er en vesentlig forskjell her: Kaniner har ikke den mekanismen som reduserer produksjon av eget kolesterol om inntaket øker, slik mennesker har...
Forkalkning i blodårene skyldes ikke at fettet du spiser legger seg i årene og tetter de!
Jeg anbefaler at du googler homocystein-teorien. Det er i dag denne som mer og mer blir anerkjent som forklaring på tette årer og høyt kolesterol. Hvordan får man høyt homocystein-nivå i kroppen, som kan vises på blodprøver, også da med lave verdier av B6, B12 og folat? Jo, stort inntak av karbohydrater med liten næringsverdi....
Jeg forstår at du har meninger vedrørende kosthold basert på egen erfaring, men det er litt drøyt å kaste ut påstander du ikke har bevis for, slik som at fett er farlig pga kolesterol og hjerte og sånt... Hvis du er ukomfortabel med mye fett så er jo det helt greit - det betyr ikke at fett er farlig for verken deg eller andre som spiser lavkarbo 
For mer om forskning på lavkcalori-kosthold og lavkarbo-kosthold anbefaler igjen boka "Bedre uten brød" av Lutz. Denne inneholder svært mye informasjon om de største forskningsprosjektene myndighetene har basert sine anbefalinger på, og boka avslører i tillegg at resultatene er tynne og slett ikke så bastante som utdannede næringsfysiologer og andre vil ha oss til å tro. Faktisk viser det seg at resultatene fra disse forsøkene i stor grad BEKREFTER at reduksjon av karbo og økning av fett er en fin vei å gå.
Prøvekanin sier også at fett sammen med sukker ikke er bra og kan gi hjerteproblemer - det er FREMDELES ikke fettet som er problemet, men karbohydratene 
|