Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-10, 13:06   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan "sprekke" på best mulig måte?

Mitt forslag - begynn å spis litt mer karber en uke før julaften. Du kan feks velge karbo med lav GI (jfr Fedon) for å ikke gi kroppen et sjokk. Litt grov pasta/ris, en lite potet og/eller gulrot sammen med andre grønnsaker, bønner, litt frukt osv. Hvis du ikke spiser brød på lavkarbo trenger du ikke spise deg opp på det - det finnes annen mat du kan karbe opp på i stedet mener jeg

Vær oppmerksom på at du kan oppleve å bli uvel underveis - det kan være greit å være forsiktig med mengdene, slik at du samtidig nå blir litt obs på hva du reagerer mest/minst på. Du vil nemlig IKKE! ha to dager med oppblåst mage, mye luftsmerter, kvalme, hodepine og generell uvelhet - da er ikke en sprekk verdt det!

Siden du har bestemt deg for å skeie ut på høykarbo - tenk da mer på mengder enn hva du skal spise de to dagene det gjelder. Tenk også litt på hvor dårlig du kan bli om du stapper i deg en skål med sjokolade... Selve julematen ser ikke jeg på som et kjempeproblem, spiser du ribbe er det vel ertestuingen og om det er mel i sausen som er karbofeller - jeg tåler ikke mel i saus lengre så her blir det saus UTEN mel. Ertestuing ELSKER jeg - men jeg vet nå at erter gir meg mageplager - så jeg tenker "ikke overdriv" så går det nok bra.

Jeg tåler rent sukker bedre enn stivelse, slik at et par sjokoladebiter, eller likør eller sukkerfylte desserter har jeg ikke reagert på de få gangene jeg har smakt i løpet av det siste året. Nå har det ikke blitt store mengdene heller da Derimot ved inntak av pasta en gang i krise under lunsj vekke og manglende planlegging fra min side hehe - oioioi det ble et morsomt møte gitt... smertefullt og ubehagelig resten av den dagen.

Tenk at du skal ha en hyggelig julefeiring med famile - du skal kose deg og slappe av. JEG ville plukket de tingene som er viktigst for deg å spise disse dagene - heller enn å pakke i meg alt ukritisk.
Husk du skal tilbake etterpå på lavkarbo - og overdriver du vil det bli en tøff førsteuke

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat