Sv: Intelloreksi
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Høres sånn ut. Men tror det er en liten nyanse, der ortoreksi handler om å spise det man tror er sunt og best for kroppen, mens intelloreksi handler om å analysere alt man spiser, hvordan gi er, hva næringsstoffene gjør etc.
Det er litt skummelt å lese - for jeg har det nok slik... jeg analyserer, veier, måler, planlegger - men jeg trodde slikt var nødvendig for å gå ned i vekt. Jeg spiser også for tiden ikke det samme som sambo, fordi jeg prøver å gå ned litt mer før jul I jula får vi besøk og da blir det lavkarbo MEST siden også familiebesøket har endret kosthold, men små smaksprøver av annet blir det nok helt sikkert.
Jeg føler jo ikke at maten kontrollerer livet mitt - eller gjør den det? Jeg kjøper lite-øl og lavkarbo-cider til fest, drikker drinker med lettbrus, spiser bare lavkarbo-riktig mat (som på julebord i går) - og "smaker" sjeldent høykarbomat. Hm... bør jeg gå i tenkeboksen? Helt seriøst?
Jeg har antatt at jeg kommer til å bli "bedre" når vekta er nådd jeg - men fram til da må jeg passe på. I tillegg står jeg mye stille i vekt - så jeg må stadig justere og prøve nye ting, og veie og måle på nytt om jeg har vært litt "sløv" en stund...
Fin tråd - greit å få seg en tankevekker av og til - uten at det nødvendigvis betyr at jeg lider av verken den ene eller den andre spiseforstyrrelsen 
|