Sv: Er det vanlig å føle seg dårlig når man begynner på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av oppavsofaen, her.
Okei, mange takk! Hvor lenge bør jeg fortsette som jeg gjør da, altså når bør jeg vente vektnedgang/oppgang med dette kostholdet før jeg begynner å telle kalorier? Det er kanskje vanlig å gå opp litt i starten når man begynner med mye fett før kroppen klarer å omstille seg?
Kcalorier er et omstridt tema på forumet. Selv om JEG må redusere kcal for å gå ned på lavkarbo - mener jeg bestemt at dette ikke skal være noe tema den første par, tre mnd på lavkarbo, fordi kroppen har behov for tid til å venne seg på det nye kostholdet. I tillegg er det mange "feller" man går i når det gjelder kostholdet som ikke har med kcalorier å gjøre i det hele tatt. Derfor VENT med kcaloritelling til du har fått kommet godt i gang med kostholdet, fått oversikt over hva du ligger på i karbo hver dag, sjekket at du spiser NOK fett og PASSE med proteiner. Ikke heng deg opp i vekta - bruk måleband fra dag 1. Kroppen din vil nesten garantert skifte fasong underveis - selv om du kanskje ikke går ned i vekt. Ikke stress.... 
Det å gå inn og ut av ketose er ikke noe problem om du ligger på karbo-grensa di for ketose. Derimot hvis du spiser veldig lite karbo noen dager og skeier helt ut med masse karbo andre dager er ikke dette særlig optimalt. Du stresser kroppen, den kommer aldri i gang ordentlig med fettforbrenning og du risikerer å legge på deg. I tillegg kan det vanskeliggjøre fettforbrenning i ketose over tid.
Det er vanlig å føle seg dårlig i starten - men det bør ikke ta mer enn 2 uker før du føler deg mye bedre. Ikke fall for fristelsen til å pakke i deg karbo når du er på det verste - det vil bare forlenge "lidelsen". Tenk at det er hjernen din som skriker etter sukker - og at den må holde ut abstinensen til kroppen din får i gang ordentlig fettforbrenning - OG kommer på hvordan det nå var å produsere "hjerne-føde" av fett og ikke av karbohydrater 
Det er ikke vanlig å gå opp i vekt i starten av et lavkarbo-kosthold (korriger meg dere som har andre erfaringer). Vanligvis går man ned mer den første uka pga vannet som forsvinner når man kutter karbo. Ekstra fett når du spiser lite karbo skal ikke ha noen negativ betydning - den blir jo ikke lagret når du spiser lite karbo... den blir brukt til energi istedet
Drikk mye vann!
|