Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 08:48   #38
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.


Jeg skjønner bare ikke hvordan frukt og grønnsaker kan være skadelig å spise?Skjønner det inneholder endel kaber, ja... men alle vet jo hvor mye vitaminer og næringsstoffer det er i slik mat... Man har jo spist gulrot, poteter og massevis av frukt i alle de år... og folk har faktisk ikke være fetere enn de er nå og likevel sluttet med slik mat..

Tror filosofien i å ha et kosthold som passer kroppen er å være aktiv og spise moderat av ALT. Så har man jo blodtype dietten som mange sverger til. Alt har en sammenheng.

Jeg tror heller ikke du helt forstår hva lavkarbo går ut på. Ved å bare se på hva man kan og ikke kan spise, forstår man ikke mer av hva lavkarbo faktisk gjør for kroppen.

Mange mennesker som sliter med overvekt, gjør det fordi de har over lang tid inntatt store mengder karbohydrater, både av rent sukker og av stivelse. Noen utvikler tilslutt sykdommer - i mitt tilfelle morbus chrons. Kroppen min håndterer tilslutt ikke det konstant svingende blodsukkeret som inntak av kh gir, og faller i en sykdomstilstand.

Kutter man de verste kh-kildene får man et balansert blodsukker, redusert insulinutskillelse og med det lettere tilgang til fettlagrene på kroppen (Dette antar jeg du har lest og forstått, hvis ikke sjekk ut nybegynnertråden i signaturen min og les den til du forstå - det er alfa og omega for lavkarbokostholdet).

For å gå ned i vekt, må mange svært overvektige kutte MYE kh, men det anbefales alltid her inne å spise variert og godt med grønnsaker.

Frukt i seg selv inneholder MEST sukker - og de næringsstoffene man finner noe mengde av i frukt, finner man MER i mengde av i grønnsaker, slik at frukt er ikke essensielt for å innta riktig næring.

Når man er ferdig med å gå ned i vekt, kan man ofte øke på med kh, og gjerne spise en frukt om dagen - men har man hatt problemer med overvekt pga kh-inntaket, MÅ man alltid passe på inntaket for resten av livet. Det må du også om du går på Grete Roede kur.... stort sett ALLE slankekosthold MÅ man endre kosthold etterpå for å holde vekta, lavkarbo er ikke noe spesielt i dette tilfellet.

Det som kanskje er spesielt - er at spiser man BÅDE kh og mye fett - legger man raskt på seg. Dette skyldes kroppens måte å håndtere kh og fett på - og du kan lese mer om det også i nybegynnertråden.

Fordelene ved å velge vekk matvarer KROPPEN IKKE HAR BEHOV FOR - er for min del symptomfri chrons. Mange blir kvitt migrene, kan redusere diabetes-medisinen, får mindre ledd- og muskelverk, mer energi, mindre humørsvingninger osv.

Er man frisk og rask og aktiv, MÅ man ikke spise lavkarbo, selv om det for alle vil ha helsemessige fordeler ved å kutte rent sukkerinntak siden dette bare gir energi - ingen næring kroppen trenger.

Du som har så mange påstander om skadevirkninger - link de opp så jeg kan lese. Den aller nyeste forskningen har avvist feks mettet fett som årsak til økning i hjerte- og karsykdommer, og hevder at det sannsynligvis er KARBOHYDRATENE som har skylden, men at dette må forskes nærmere på.

Studier med "lavkalori" kontra "lavkarbo" dietter viser i ALLE tilfellene at faktorene som sier noe om hjerte-/karsykdom bedret mye mer i lavkarbotilfellene enn i lavkaloritilfellene... dette selv om de på lavkarbodiett gjerne har fått beskjed om å øke kh inntaket etter bare 3-4 måneder -mens lavkalorikandidatene spiste like mange kalorier hele året.

Jeg har også lest enormt mye... sjekk ut lege Espen Rostrup sin blogg (www.espenrostrup.com) for henvisninger til mange nyere studier vedrørende lavkarbokosthold. Han er hjertelege ved Haukeland sykehus...

Man skal være skeptisk når man leser studier og forskningsresultater, det viktigste er at man leser forutsetningene og metodikken for gjennomføringen. Ofte holder ikke den helt mål i forhold til konklusjonen som gis...

Det er sunt og friskt med kritiske røster - men du må være klar over at du er en av mange som jevnlig kommer innom for å kritisere, sette ting på spissen og skaper litt bølger. Altså, du er ikke unik i å komme med kritikk og man kan bli litt lei - siden det ofte er slik at de som kommer med kritikk ikke har grunnkunnskap om lavkarbo, ikke har erfaring SELV med lavkarbo, og plukker ut argumenter for kritikken basert på tilfeldige søk på internett...

Mange av oss her inne har mange års erfaring med lavkarbokosthold, og vi har spist oss friske og i mange tilfeller også varig slanke.
Vi har lest ENORMT mange sider på nett, i bøker, studier og diskutert opp og ned med hverandre diverse påstander om lavkarbo. Jeg vedder glatt fløteboksen min på at vi kan klare - på en saklig måte - å plukke studiene du henviser til i så småbiter at man vil lure på hvordan de kom fram til noen konklusjon i det hele tatt

Og så til det viktigste: Vi har mange års lavkarboerfaring - men de aller fleste har også tiårs erfaring med ANDRE kosthold... husk det også, det er ikke slik at vi kun har spist lavkarbo og that's it. Jeg har prøvd ALT i over 20 år.... og jeg mener ALT! Jeg kan GR sitt kosthold på rams, og vet fremdeles hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer, og hva som er magert og ikke... Jeg har også variert av og til mens jeg har spist lavkarbo for å kjenne hva som skjer i kroppen, med den erfaring at jeg har fått bekreftet at min kropp ikke håndterer kh annet enn fra grønnssaker og med lav GI over tid.

Dermed er det ikke slik at når du nå kommer med kritikk, så hiver alle seg over dette i forsvar uten grunnlag. Det ligger mye erfaring og kunnskap i tilbakemeldingene du får, så mitt råd er at du linker til alt som er grunnlag for påstandene dine, så kan vi heller diskutere på DET grunnlaget, enn "noe er leste på internett".

Viktigst? At du med din kritikk husker å respektere andre menneskers valg, kunnskap og erfaring, så skal nok vi her inne respektere at du er kritisk Ydmykhet når man erkjenner at man har mindre kunnskap enn andre i en diskusjon kan også være greit å ha med seg

ps - ønsker du kilde til god info om næringsstoffer og hvor du finner de, sjekk ut www.friskogfunksjonell.no, skrevet av en masterstudent i ernæring. Lett og enkelt å forstå

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat