Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-11, 14:35   #261
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Tips til nybegynnere

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Hvorfor bør man stå over kunstig søtstoff og koffein de to første ukene?
Er jo helt avhengig av både fun light og kaffen min må jeg jo ha

Hei,
Har aldri hørt at Lindberg har slike restriksjoner…
Atkins Induksjon er vel den eneste jeg vet hvor det er restriksjoner på inntak av kunstig søtning og kaffe. Ofte er det slik at det man tror at man ikke kan greie seg uten er de matvarene man bør holde seg unna av helsemessige årsaker.

Sitat:

Klipp&lim fra: Tillatte matvarer på Atkins induksjon
*Overdrevet inntak av koffein kan gi ustabilt blodsukker og bør unngås av dem som mistenker at de er avhengige av koffein. Alle bør prøve å unngå koffein.

Kunstige søtstoff
Du må selv finne ut hvilke søtstoff som fungerer for deg, men følgende er tillatt: sucralose (Splenda™), sakkarin, cyclamat og acesulfam-K. Naturlige søtstoff som ender på "-ose," som maltose, fruktose, etc., bør unngås. Men, enkelte sukker alkoholer, som maltitol, påvirker ikke blodsukkeret og er aksepterte.

Sakkarin har blitt inngående studert, og skadelige virkninger oppsto i laboratorie forsøk når det ble gitt til rotter bare i høye doser. The Food and Drug Administration (FDA) har fjernet sakkarin fra listen over kreftfremkallende stoffer, avgjørelsen er basert på grundig gjennomgang av medisinsk litteratur og National Institute of Science sin uttalelse om at ”det ikke er noen klar sammenheng mellom sakkarin og kreft hos mennesker.” Det kan trygt brukes i moderate mengder, det vil si ikke mer enn 3 pakker per dag.


Vi fraråder bruk av aspartam fordi kliniske observasjoner har vist redusert vekttap hos enkelte individer. Urten stevia er av Næringsmiddeltilsynet (og FDA) bare godkjent som kosttilskudd, ikke som søtstoff.

Det beste på Atkins er sucralose (Splenda™), det eneste søtstoffet som er laget av sukker. Sucralose er trygt, uten kalorier og hever ikke blodsukker nivået. Det har vært brukt i Canada i flere år, og FDA godkjente det nylig etter å ha gjennomgått mer enn 100 studier som er utført over de siste 20 årene.


Men husk at hver pakke med sukker erstatning inneholder omkring 1 gram karbohydrat, så ikke glem å inkludere det i din daglige total.



Er det Atkins og ikke Lindberg du skal følge så anbefaler jeg at du i tillegg leser denne tråden:
Reglene for induksjonen
Uansett hvilken lavkarbo retning du har tenkt å følge, les boka/bøkene – de(n) kan du eventuelt låne på biblioteket.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat