Vis enkelt innlegg
Gammel 11-10-11, 17:22   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Myter om lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Myte: Mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer

Her er jeg forvirret. I all den viraken som har vært om lavkarbo i media i det siste, slår den ene siden den andre i hodet under henvisning til senere forskning som viser at henholdsvis: mettet fett er farlig/mettet fett er ufarlig. Den artikkelen jeg selv har lest, hevder følgende:

  • This expert panel rewiewed the evidence and reached the following conclusions: the evidence from epidemiologic, clinical, and mechanistic studies is consistent in finding that the risk of CHD (hjertesykdom) is reduced when SFA (mettede fettsyrer) are replaced with polyunsaturated fatty acids (PUFAs).
Altså: risiko for hjertesykdom blir mindre hvis man erstatter mettet fett med flerumettet fett. De finner derimot ikke bevis for at det er en fordel å erstatte mettet fett med enumettet fett.

Dette er en undersøkelse fra 2010, ved 17 forskere. Så, jeg er forvirret

Kilde: The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular desease: where does the evudence stand in 2010? WWW.ajcn.org

Jeg har kommentert den studien du siterer et annet sted. Studien er basert på et vestlig kosthold, ikke et lavkarbokosthold - og siden det er myter om lavkarbo som er tema for tråden her så anser jeg den ikke relevant i DENNE sammenhengen

Dessuten sier konklusjonen at det å erstatte mettet fett med flerumettet fett SANNSYNLIGVIS vil redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. Altså er de ikke HELT sikre Er åpen for diskusjon

Dette er EN studie. Metaanalysen jeg refererer til innholder over 20 studier og 350 000 mennesker, etter min mening et mye bedre grunnlag og trekke konklusjoner om mettet fett i sammenheng med hjerte- og karsykdommer. Feel free to disagree

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat