Vis enkelt innlegg
Gammel 02-12-11, 11:48   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Interessant om barn og spising

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg har et søskenbarn som var litt rund som liten og ble satt på slankekur av velmenende voksne. Det var flere ganger han ble tatt på fersken med neven i smørboksen husker jeg...

Uff, stakkars! Det er jo ikke enkelt når staten forfekter magert kosthold som vektkontroll. Det kreves enormt mye energi og selvsikkerhet og på egen hånd lese seg opp på alternative tanker rundt sunt kosthold også!

Dessuten er det mange runde småbarn som vokser opp til å bli helt normalvektige, så jeg tenker at om man konsenterer seg om at de får i seg viktige næringsstoffer ved og spise REN mat, mye grønnsaker og sunne fettkilder - alt uten og overdrive, har man som forelder gjort det man kan i utgangspunktet. Sliter barna med søtsug, er det jo lettere for en forelder og redusere brød/pasta/ris og søtsaker med gode rene råvarer som VI vet vil redusere søtsuget slik at man som barn får et mer balansert hormonnivå og med det mindre sug, irritasjon, humørsvingninger osv.

Husker når jeg flyttet på hybel for første gang - da gikk det i spaghetti, pølser og ketchup 3-4 dager i uka... Brød til frokost, lunsj og kvelds.

Burde kanskje en mer nøytral kostholdsopplæring være med i feks heimkunnskapen i skolen i dag? Tenk om jeg hadde lært om lavkarbo/rene råvarer/næringsstoffer når jeg var 18 og sulten på kunnskap... Vel, jeg tar det igjen nå istedet!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat