Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-11, 11:28   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp til mat og snop på lang biltur!

Opprinnelig lagt inn av Fauna, her.

Jeg er helt nybegynner på lavkarbo. Har holdt på i 1 uke og følger Hexeberg sin retning.

Nå skal vi snart legge ut på en biltur på ca 12 timer. Det legger jo litt begrensninger i forhold til mat og tilberedning. Vi kommer til å ha med kjøleboks så baker et lavkarbo-brød og har med litt ost i hvert fall. Men hva kan jeg finne på utover det? Vi kommer jo også til å stoppe og spise middag. Hvordan gjør jeg det best da? Dersom jeg bestiller kjøtt og ber om mer grønnsaker i stedet for poteter, går det stort sett bra? Og hva med sausen man får til? Spiser dere den? Hvor mye karbo regner dere i så fall da?

Videre er det jo dette snopet da.. Jeg pleier alltid å ha med snop og kose meg. Er det noe jeg kan spise utenom bacongull o.l., nøtter og litt mørk sjokolade? Noe annet som er greit å ha med på tur, noe som eventuelt er greit å lage på forhånd og ha med, som har gått meg hus forbi? Jeg er ikke så glad i spise bare ost og sånt som jeg ser noen bruker som mellommåltid/snacks.

Har du kjøleboks er jo saken grei! Jeg pleier og enten ha med spekeskinke og eggerøre, eller røykalaks og eggerøre i en boks. Dette er enormt mettende. Ellers kan du blande grillet kyllingkjøtt i en majonesdressing (feks 50/50 majo/CF) med urter og ostebiter i. Også veldig mettende.
Strengt tatt skal du ikke ha behov for småspising i mellom hovedmåltidene når du spiser lavkarbo, men siden du har holdt på bare en uke er du kanskje litt småfysen innimellom enda?

Jeg hadde med meg oppskjært piel de sapo melon sist - du kan jo dele opp i biter sammen med jordbær og ha i en boks Siden du følger hexeberg må du vel ikke være så streng på karbohydratene som feks på ketolyse - og piel de sapo har 4 g kh pr 100 g, mens jordbær har ca 6 om jeg husker korrekt.

Jeg har aldri hatt problemer med og få erstattet potet/ris med grønnsaker, men det kan være greit og spise på en ordentlig kafe/restaurant heller enn grillsjappa langs veien - de har bedre utvalg. Litt saus er greit, ønsker du å være veldig nøye, lar du være og spise sausen.

Jeg har faktisk aldri med meg brødmat og spiser veldig sjeldent lavkarbobrødmat - liker bedre den rene maten i bokser jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat