Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-11, 12:18   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrat pr dag?

Opprinnelig lagt inn av minlavkarbis, her.

Hei hei
Jeg går også på lavkarbo, og er i min 2 uke nå.(Startet mandag 7.feb.)
Jeg har ikke lest noen bok, men følger bare min egen vei med mindre karbohydrater. Har lest en del på nettet.
Etter som jeg har begynt å lese mer på pakningene og innhold på alt jeg kjøper, så mister jeg litt mat lyst. Men det følger vel med og går kanskje litt opp og ned...

Jeg startet på 55 kg og skal ned 7-10 kg. Jeg veier meg hver mandag, og min første veging 14 februar har jeg gått ned 2,6 kg.

Jeg har kuttet ut ALT av karbohydrater og får i meg minimalt av dette.
Jeg spiser grønnsaker men til en viss grad, og det er vel kun de karbohydratene jeg "må" spise føler jeg.

Men spørsmålet mitt da, er: Hvor lang tid tar det før jeg er der jeg vil være? Vil jeg gå ned ca 2-3 kg i uken?

Er det litt til å ta i, i og med jeg har kuttet ut alt av karbohydrater?
-Jeg ser fler på nettet og i dette forumet at dere holder dere på 50-100gram osv. Men er ikke det ganske mye?
Jeg føler det går fint uten å spise kh, og trives ganske godt. Jeg er streng og spiser ikke noe uten om måltidene mine.

Jeg håper dere ikke dømmer meg dersom dere synes jeg har for høye mål fra min vekt på 55. rundt 45-46 er der jeg trives best.

Ta en titt på bloggen min http://www.minlavkarb.blogg.no

Jeg oppdaterer der ganske ofte.

Allerede med setningen "Jeg håper dere ikke dømmer meg dersom dere synes jeg har for høye mål fra min vekt på 55. rundt 45-46 er der jeg trives best." så tenker jeg at du VET at dette ikke er helt sunt... Hvor høy er du - og evt hvor gammel? Håper det ikke er bilde av deg med målebånd rundt magen på bloggen din... Er du allerede normalvektig kan du gå opp om du spiser lavkarbo slik det kan spises - altså med MYE fett, spesielt når du har kuttet all karbo. (Nå ser det jo ut at du spiser så lite at du sulter kroppen din så da vil du gå ned uansett hva du spiser...)

Jeg ser at kcaloriinntaket ditt har blant annet ligget på 4-500 kcal og 0 karbo - forstår du at dette er alvorlig og svært usunt for kroppen din? På denne måten får du ikke den næringen din kropp trenger for å puste, energiomsetningen stopper opp og du tærer ikke fett lengre - men det som er av muskler fordi det er krise, hjertet ditt sliter ALVORLIG med å jobbe fordi det som kun jobber på fett får ALTFOR lite å jobbe med?
Tar du vitaminer ved siden av? Slik du spiser nå risikerer du å få mangelsymptomer i løpet av kort tid - som feks harde vonde kviser, nupper over hele kroppen, sprekker i munnviken og i andre slimhinner, slapphet, hodepine og forvirring/tap av konsentrasjon.

Jeg kjenner deg ikke - men utifra det jeg leser på bloggen din og her ser det ut til at du har en spiseforstyrrelse. Du bør snarest komme deg opp på minimum(!) 12-1400 kcal pr dag! OG du bør legge til litt grønnsaker - fordi der ligger faktisk det lille ekstra av karbo som hjernen din kan nyte godt av - i tillegg til at grønnsaker inneholder vitale vitaminer og mineraler kroppen din trenger.

Hvis du blir liggende under 1000 kcal pr dag over lengre tid - og går ned og er sååå fornøyd - vil du gå opp igjen tvert du begynner å spise mer mat. Du vil ikke havne i en slik ond sirkel at du kjører ned stoffskiftet ditt at du ikke kan spise ordentlig igjen?

Jeg er svært bekymret - og SLETT ikke dømmende! Jeg anbefaler at du snarest tar en tur til legen og ber om en omfattende blodprøvetaking som viser de viktigste vitaminer og mineraler i kroppen. I tillegg bør du sjekke stoffskiftet ditt. Kanskje du tar det alvorlig om du ser hvor lavt du ligger på en del verdier?

Dette du spiser er ikke lavkarbo, og sånn personlig tar jeg det som en fornærmelse at slike som ikke KAN lavkarbo oppretter en blogg med så mye feilinformasjon som du gjør! Se på LenaBeatrice - DEN sunne bloggen med mye god informasjon om lavkarbo!
Med så lite kcalorier som du spiser er det begrenset hvor mye fett du får i deg - og det betyr at proteiner plutselig er hovedkilden til næring. Dette går fint - om du spiser MYE fett i tillegg, men det tror jeg ikke du gjør. Mye proteiner uten karbo eller fett er svært belastende og kan være skadelig for nyrene dine. Jeg må skuffe deg - slik du beskriver spiser du ikke lavkarbo - du spiser NULLkarbo med lite fett.

Jeg synes du snarest skal kjøpe deg en lavkarbo-bok, feks ketolyse eller atkins og FØLGE reglene i disse bøkene til punkt og prikke. Jeg tror nemlig ikke du har forstått hva lavkarbo EGENTLIG er - eller betydningen av å kutte både karbo og fett i den grad du gjør.
Lavkarbo er ikke skadelig - hvis man da ikke gjør som du gjør og bryter de viktigste reglene - nemlig at lite karbo betyr MYE fett!

Værsåsnill og ikke misbruk lavkarbo til å sulte deg ned i vekt...

Til opplysning på spørsmålet ditt:

Lavkarbo regnes som opptil 150 gram karbohydrater pr dag. Fedon har mest.

Iflg Lutz "Bedre uten brød" (som jeg anbefaler du låner på biblioteket eller kjøper deg) er grensen for å spise så mye fett man vil (alt er relativt, men MYE fett ihvertfall ) satt til 72 gram pr dag. Spiser du mer bør du redusere fettinntaket.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat