Vis enkelt innlegg
Gammel 21-05-11, 21:08   #36
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Lite innspill til deg nerthus, du har rett i at det pr idag ikke finnes folkeslag som ikke sliter ift kostholdsrelaterte problemer (om man ser bort i fra enkelte indianere\utstammer i asia og sør-amerika som knapt har hatt noe besøk utenfra. Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite. 2 ting har skjedd: De har fått et mer vestlig kosthold med raffinerte karbohydrater, godteri og de er i tillegg mer inaktive, noe som ikek påvirker vekta i særlig grad, men har mye å si ift hjerte- og karsykdom. Tidligere spiste man mer grønnsaker, fisk, brunris\naturris, minimalt med sukker osv, og man hadde da generelt mye bedre helse enn idag.

De spiste altså mer Fedon-preget - mens de nå sliter med overinntak av raske karbohydrater... jeg har nok ikke sagt at en del folkegrupper ikke var friske og raske med sitt tidligere kosthold, men det besto ikke kun av karbohydrater


Sitat:

Gary Taubes har fått mye kritikk for å være selektiv med sin bruk av studier, da han siler bort de som ikke støtter hans syn.

Haha, jeg må virkelig le - for DET gjør ikke den andre siden?? De avviser jo ALLE studier som fremmer lavkarbo

Sitat:

Han hadde bl.a en utveksling med Fedon hvor flere stillehavssamfunn med god helse og en god del karbo (da i form av rotfrukter, frukt og grønt, men i tillegg endel kokos og fisk) og god helse, disse tok ikke Taubes med i sine bøker da de ikke backet opp hans syn. Han bruker også flere studier fra 50\60-tallet som idag ikke hadde blitt publisert pga mange feilkilder bl.a ift kaloriinntak og selvrapportering når f.eks tvillingsstudier (double-labbeled water studiene) og avviksstudiene hvor overvektige ofte underrapporterer matinntak (uten å lyve med vilje) elegant hoppes over.

Hva er kilden din til disse påstandene?

Sitat:

Jeg er enig med Taubes i at raffinerte karbohydrater er hovedsynderen, men synes han drar det vell langt jmf det jeg skrev ovenfor.

Han drar det vel langt ved og "utelukke" studier som ikke støtter hans poeng? Helt naturlig spør du meg, jeg synes hans dokumentasjon holder i massevis. Motstanderene er ikke det spøtt bedre, de bruker faktisk studier som er jukset med som bevis. Ta 7 countries study som opprinnelig besto av 22 land, men kun 7 støttet opp om den opprinnelige hypotesen... (tema fett og hjerte-/karsykdommer)

Sitat:

Ift lavkarbo og protein så spiser omtrent samtidlige i ulike studier mer protein enn høykarbo.

Kilde til dette?

Sitat:

Såklart er det mulig å ikke øke proteininntaket, men det er svært vanskelig å ikke spise mer protein på lavkarbo siden både kjøtt, fisk, nøtter og meieriprodukter har svært høyt proteininnhold, sammenlignet med f.eks brød, potet og ris. Selv ovenjords grønnsaker har et høyt proteininnhold sammenligna med andelen karbo. Ikke noe galt med det, protein er viktig, metter bra og flere proteiner er ketogene og kan støtte opp om ketosen ved å danne ketoner Jeg kjenner flere som lever på lavkarbo og noen som kjører ketose og de sliter med å spise mindre proteiner enn før med mindre de velger mye mer grønnsaker og oljer som olivenolje, kokosolje i stor utstrekning.

Veldig mange her inne spiser til tider ekstremt lite protein i forhold til behovet, så dette blir bare synsing mener jeg På høykarbo spiste jeg mye mer prosesserte proteinkilder, og de hadde både dårligere kvalitet på proteinet og mye mindre proteininnhold enn rent kjøtt/fisk/fugl.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/