Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-10, 23:03   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvilken diett bør jeg velge?

Hei,
Jeg synes det viktigste er at du finner en lavkarbo retning som passer for deg… Jeg valgte ketolyse fordi det er så klare regler på hva som er greit og ikke, men ikke alle kropper liker å være i ketose.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Vi som spiser ketogent holder oss stort sett opp til 20 kh pr dag, selv om mange er i ketose gjerne opp til 50 kh pr dag. Så er det de som ikke vil spise ketogent og de som er på vedlikehold der ligger mange på 30-60 kh pr dag, de aller fleste ligger nok under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød). Når det gjelder mengden fett så er den generelle oppfatningen at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere fettet før man passerer Lutz 72 kh pr dag. De fleste av oppskriftene her inne passer nok for de aller fleste retningene, men vær litt obs dersom du skal leve ketogent eller på Atkins induksjon der en del ingredienser/matvarer ikke er tillatt.
Mange begynner nok på kuren og leser seg opp underveis i kombinasjon med et hektisk liv da kan nok kostomleggingen føles som en stressfull prosess. Samfunnet jo ikke akkurat tilpasset oss lavkarbere, enn så lenge… så litt planlegging må nok til. Jeg brukte et halvt år på å lese meg opp før jeg endelig greide å bestemme meg, så jeg synes alt gikk helt greit. Hjelper jo litt at man i oppveksten ikke ble servert halvfabrikata og er opplært til å lage maten fra bunnen av. Der er det en del som sliter, at man ikke bare kan slenge inn in en grandiosa i ovnen på en mega stressa dag. …men med litt planlegging så går det så det suser etter hvert.

I og med at du har lest litt rundt omkring på forumet så har du kanskje allerede lest denne:
Til alle nykommere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat