Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vekta går ned, men brødmangel tar motivasjonen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-09-09, 11:19   #1
balder2009
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2009
balder2009 er på en erverdig vei

Vekta går ned, men brødmangel tar motivasjonen

Hei alle sammen.

Har holdt meg til lavkarbo-mat i ei uke nå. Vekta er ned med 3,5 kilo, fra 96,4 til 92,9, uten problemer.

Det som sliter på motivasjonen, er mangelen på brødmat.

Har bakt et brød, "mitt beste brød"??, pluss polarbrødlappene. Ingen av dem falt i smak.

Har også prøvd å finne Fedonbrød, uten hell.

Tips mottas med takk!

Gode tips???

balder2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 11:27   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Vekte går ned, men brødmangel tar motivasjonen

Hva med osteknekkis? Trykk på bildet så kommer du til oppskrifta

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 14:13   #3
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem

SunnhetMedSirrup sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
SunnhetMedSirrup er ny på veien

du sa du bakte "polarbrødene" ( de av ost, hytteost(CC),og egg? )

prøv med
-egg
-fiberhusk
-soyamelk uten smak
-pizzakrydder
-hytte ost(CC)
-sukrin

lag som vanlig ziggis lapper, men ta i de ekstra ingrediensene. jeg sier ikke antal, for jeg måler aldri jeg bare legger i litt av det, litt av det, til deigen blir passe brukbar og fin
strå linfrø før de er ferdig stekt, så det ligner polarbrød med små frød!

disse er mye bedre en orginalen. smaker rene loffen! (jaja.. ) gode med en eller to hamburgere mellom et par brød!

men kan prøve:

-3 egg,
-150g hytte ost
-jeg bruker en del pizzakrydder
-2 ts fiberhusk
-ca 2 ts sukrin.

dette er "deigen". nå tar du oppi soyamelk, men ikke så den blir for flytende. La deigen stå og bli tykk. STEK på 190°, i think.

Gammel 22-09-09, 14:52   #4
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Ser du har prøvd å få tak i Fedon brød, her ligger det oppskrift til et av brødene hans.

Ellers synes jeg nøttebrød er godt. Det finnes flere oppskrifter, her er en på et nøttebrød tilpasset optimal ernæring:
(husker ikke hvor jeg har kopiert den fra trolig her fra forumet en gang, eller kanskje mat&helse)

Sitat:

500 gr hasselnøtter eller mandler, alt like deler av begge.
100 gr sammalt mel eller ketolyse bakemiks
2 ts. Bakepulver
1 krm eller 1/2 ts muskat etter smak
15 egg
1,2 dl fløte
250 gram smeltet smør

Kjør nøttene i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel eller ketolyse bakemiks, bakepulver og muskat. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.

Smør en brødform med rikelig smør, og legg evt bakepapir i bunnen.

Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen.

Som sagt, dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød, og kan spises som alt annet brød med pålegg etter eget ønske.

Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på toppen, er det bare å legge over et flak med bakepapir på slutten.

Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!

Bare vær obs på at nøtter kan være en stopper for noen i forhold til vektnedgang, men slikt vet du ikke før du eventuelt har prøvd.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 15:42   #5
balder2009
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2009
balder2009 er på en erverdig vei

Takk for god tips og råd. Kjøpte 2 Fedonbrød i dag. Er det akseptabelt å spise dette brødet med tanke på lavkarbo?

balder2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 16:38   #6
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av balder2009, her.

Takk for god tips og råd. Kjøpte 2 Fedonbrød i dag. Er det akseptabelt å spise dette brødet med tanke på lavkarbo?

Det kommer an på hvilken filosofi du følger det. Lavkarbo er en samlebetegnelse og kan bet* så mangt.

Jeg går ikke ned om jeg spiser brøderstatninger hele tiden, så jeg har vendt meg av brød, brød er ikke nødvendig. Men å bli kvitt vanen kan ta tid.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 17:43   #7
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Fedonbrødet inneholder cirka 18 gram karbohydrat pr 100 gram. Du får nesten regne selv på om du synes det er verdt det. Med mindre du har planer om å leve ketogent, bør det ikke være noe problem med et par tynne skiver i døgnet.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Da er det min tur - motivasjonen er plutselig på bunn Schmoopy Ketolysekuren 6 23-03-09 09:52
Da er motivasjonen på plass igjen wollafruen Ketolysekuren 19 10-09-08 21:18
Nå sliter jeg med motivasjonen Hannehk Ketolysekuren 22 08-07-08 13:25
Hjelp for motivasjonen? "lille meg" Fysisk og mental helse 3 06-05-05 14:16
Bukse-motivasjonen; luringen Generell diskusjon 66 06-03-05 12:54

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:10.