Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sukker har ikke høy GI ...Kopierer inn teksten fra bloggen min: Det er ganske morsomt å lese hva Dansukker skriver om sukker. Det er jo nesten ikke måte på hvor greit det er å spise sukker!Faktisk kan man i følge Dansukker: - Kalle sukker for “lagret solenergi” – det dannes nemlig i alle grønne planter ved hjelp av sollys, vann og karbondioksid” Videre har Dansukker vært flinke og laget sider om sukker og energi, sukker og tannhelse, sukker og overvekt og sukker og diabetes. Om du synes dagen i dag er grå og lei, så vil jeg anbefale deg å lese litt på de sidene, for du får deg en god latter :-) Jeg og Morten lo så vi grein da vi leste. Jeg gir deg under noen uttdrag. Dansukker om energi: * Det er en utbredt oppfatning at sukker er et karbohydrat som tas opp svært hurtig, dvs. at det har høy glykemisk indeks. Men sukker har faktisk en moderat glykemisk indeks Min kommentar: Dansukker påstår altså at sukker (med en GI på 65) bare har moderat GI, ikke høy. Pasienthåndboka sier annerledes, der er grensen for høy GI 50, middel GI 35 og lav GI under 35. Lindberg har enda lavare grenser. Dansukker om overvekt: * Et godt middel til å unngå overvekt er å spise mat der maksimalt 30 % av energien kommer fra fett * Fett metter dårligere og stimulerer stoffskiftet i langt mindre grad enn karbohydrater og proteiner * En annen stor fordel ved fettfattig, karbohydratrikt kosthold er at man kan spise seg mett hver dag uten å få i seg for mange kalorier. Man kan derfor opprettholde normalvekten * Sukker kan utgjøre en del av de ekstra karbohydratene i en fettfattig kostsammensetning. Men mange søtsaker inneholder både sukker og fett * Kroppen er svært lite tilbøyelig til å omdanne sukker og andre karbohydrater til fett * Undersøkelsene viser også at folk med normal vekt spiser mer sukker enn overvektige, som på den annen side spiser mest fett. Sukker øker forbrenningen mer enn fett og mer enn andre typer karbohydrater. * En kontrollert undersøkelse har vist at å erstatte fett med enkle karbohydrater (blant annet sukker) gir like god vektkontroll som å erstatte fett med sammensatte karbohydrater. * Nyere undersøkelser tyder på at et høyt forbruk av sukker i form av brus og andre leskedrikker er forbundet med risiko for overvekt. Årsaken kan være at flytende matvarer ikke gir den samme metthetsfølelsen som matvarer med fast konsistens * Du kan saktens tilfredsstille trangen etter noe søtt uten å få en masse fett med på kjøpet – faktisk kan litt søtt i ny og ne gjøre det lettere for deg å holde en slank linje. * Trikset er å velge søtsaker uten eller med lite fett. Det er f.eks. lakris, vingummi, saftis, skumputer og drops uten fyll. Er du glad i sjokolade, er en kokosbolle en god erstatning. Den smaker sjokolade, men inneholder mye mindre fett og mye færre kalorier enn den “ekte” varen. Du kan også velge skiver med marmelade eller honning for å dekke behovet for noe søtt. * Karbohydrater – inkludert sukker – metter bedre enn fett * Sukker kan medvirke til at barnet får en sunn og variert kost * På samme måte som voksne blir heller ikke barn avhengige av sukker – det er bare det at de liker smaken så godt. Behovet for noe søtt er medfødt, og kan sees allerede hos nyfødte. Hvis ditt barn er utpreget glad i søtsaker, så sørg for å velge søte varer uten fett. Dansukker om Diabetes: * Nye undersøkelser viser imidlertid at diabetikere godt kan spise 25–30 g sukker om dagen uten at det går ut over blodglukosen. Man skal bare sørge for å fordele sukkeret over hele dagen, slik at hvert måltid ikke inneholder mer enn 5 g sukker. * Diabetes skal tas på alvor, men hvis man gjør det, kan det også være verdens sunneste sykdom! * Du kan også gjerne spise et stykke kake eller sjokolade i ny og ne, på samme måte som du kan bruke sukker sammen med kunstige søtningsmidler – det man kaller kombisøtning – når du baker Les hele tekstene her (Se i sidemenyen for å finne alle temaene)
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2004
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI....Åh herlighet, er det MULIG?? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: -
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI....tusen takk for en god latter, dreamy!
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Sukker har ikke høy GI....
Synes denne greia høres heeelt grei ut, hvis det er snakk om karbohydrater..
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 38
![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Herregud |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2009
![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Det her er ikke morsomt engang, det er jo feilinformasjon! Tips pressen! :P |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
#7 |
Gjest
|
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Som om Escobar skulle skrevet om kokain, det der... |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Synes det med diabetesen var grei skuring jeg. Har noen i familien som er diabetikere og som spiser litt karber.. Synes den greia var helt ok jeg..
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Sv: Sukker har ikke høy GI ...
Det med diabetesen var vel ikke så ille kanskje, bortsett fra å hevde at det kan være verdens sunneste sykdom
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Synes at det at det er verdens sunneste sykdom heller ikke er så ille. Fordi det fører jo til at en spiser lavkarbo! Hvilken annen sykdom er sunnere da?
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Jo jo....spiser man lavkarbo er jeg enig med deg om at det er sunt, men jeg tror ikke det var lavkarbo Dasukker siktet til
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Det BLIR jo lavkarbo hvis de ikke skal spise mer enn 30 gram sukker hver dag! (med sukker tenker jeg karbiser... erinder bestemor veie poteter...)
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Hadde jeg ikke visst bedre, så kunne jeg fort tenkt at 5 g rent sukker kunne inntas, i tillegg til det som "snek seg inn" via kosten min. Glad jeg ikke spiser annet enn evt "snikesukker", og så lenge jeg ikke vet om det, sååå... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :))
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Det blir jo ikke akkurat lavkarbo når de samtidig skal spise mye karbohydrater og lite fett.....
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes denne setningen var spesielt bra. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Jaja, sukkerindustrien må jo finne på noe for å ikke fremstille seg som verstinger. Og det er jo vedtatt de fleste steder i verden at fett er det farligste.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Sukker kan medvirke til at barnet får en sunn og variert kost? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Men DE tenker ikke karbohydrater, de tenker rent sukker. Foreldra mine er for tida på brukerkurs for diabetes (min far har hatt dia 2 i 10 år), og blitt lært at diabetikere kan spise inntil 70g SUKKER pr dag. Karbohydratene i brød, poteter osv teller ikke, det var helt uvesentlig. Det er til å grine av
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Her er hele teksten som den setningen er tatt ut av, men det er jo fortsatt like ille synes jeg: Mange foreldre får dårlig samvittighet når de gir barna sukker. De tror det er fetende, gir hull i tennene, opptar plassen for andre matvarer og gjør barna avhengige, men så enkelt er det ikke. Så lenge barna får sunn og variert kost til hverdags og husker å pusse tennene, er det nemlig ikke farlig eller skadelig for barnet ditt å spise sukker i moderate mengder. Barn har bruk for masse energi, vitaminer og mineraler for å vokse og utvikle seg optimalt. Sukker gir energi, men isolert sett ingen vitaminer og mineraler. Det betyr likevel ikke at sukker er bannlyst i barnas kost. Sukker kan faktisk gjøre det lettere å få sunne matvarer til å gli ned, f.eks. som strø på havregrynene. På den måten kan sukker medvirke til at barnet får en sunn og variert kost. Så lenge barnet får sukker i moderate mengder, er det altså ingen grunn til å gjøre sukker til noe forbudt og farlig for barnets helse.
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Ja, den er litt "morsom".
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() |
Ah, sånn ja. Jeg kan se den at det kan bidra som litt søtt på Weetabixen f.eks. Men det er jo ikke akkurat sukkeret i seg selv som gjør det variert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Hjelp, ja det er virkelig til å grine av. Men hvordan reagerer dia2 pasienter på å spise dette sunne brødet og potetene, som stort sett har høyere GI enn sukker? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#23 |
Juniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
![]() |
Sv: Sukker har ikke høy GI ...Det jeg har fått med meg er at mange med diabetes kan spise såkalt normalt (dvs ganske så høykarbo slik folk ofte gjør) - de bare pøser på med ekstra insulin istedet. ;-( |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldemaninspirert og litt Fedon
![]() |
![]() |
#24 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Ja, men problemet er vel det at ikkje nødvendigvis alle diabetikarar endar opp med å velge lavkarbo, berre peisar på med meir medisin istaden. Det kjem heilt an på kva fastlege du har etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Jeg fikk påvist dia2 da jeg var 37 år gammel!
![]() |
![]() |
Emneord |
sukkerindustri, sukkerindustrien |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Ikke vært i ketose på 2 dager og har ikke spist over 15 gram karber | Stellamor | Ketolysekuren | 8 | 30-03-09 16:36 |
Sukker Alkoholer eller Sukker Arter ... | miss_celica_83 | Lavkarbo generelt | 2 | 23-05-07 17:53 |
Glad vi ikke har sukker i hus | Summer | Generell diskusjon | 4 | 25-06-05 03:19 |
[Mail-Virus] Ikke åpne vedlegg du ikke har bedt om! | HP | Informasjon | 3 | 10-06-05 10:11 |
PMS og sukker | Summer | Lavkarbo generelt | 8 | 28-06-04 14:54 |