Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva bør man ha i skapet?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-01-11, 19:46   #1
karolinekaroline
Nytt Medlem

Medlem siden: Nov 2010
karolinekaroline er på en erverdig vei

Hva bør man ha i skapet?

Jeg er ny her og lurer på hvilke type lavkarbo erstatninger for mel, sukker, bakesjokolade osv. man børr bruke, og hvor man får kjøpt det? plis hjelp meg

karolinekaroline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 20:09   #2
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva børr man ha i skapet?

Opprinnelig lagt inn av karolinekaroline, her.

Jeg er ny her og lurer på hvilke type lavkarbo erstatninger for mel, sukker, bakesjokolade osv. man børr bruke, og hvor man får kjøpt det? plis hjelp meg

Lurer jo litt på hva du skal med alle erstatningene?

Man bruker litt ulikt i ulike oppskrifter, mandelmel, glutenmel, soyamel... Kommer litt ann på hva du skal bruke det til?

I stedet for sukker er sukrin (fåes på helsekost) et godt alternativ, kan også bruke Splenda, Natreen osv

Bakesjokolade? Tja... sukkerfri sjokolade, (helsekost og en del dagligvarebutikker) 70 eller 86% sjokolade eller rett og slett litt kakao

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 20:11   #3
senorita
Seniormedlem

senorita sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 40
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Du får ikke baket på samme måten som vanlig høykarbo uansett.. Ingenting kan erstatte vanlig hvetemel på den måten.. Og for mye kunstig søtning er heller ikke så bra..

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 21:46   #4
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Handleliste for startere og mye annet nyttig for en nybegynner!

Gammel 04-01-11, 08:18   #5
Mellon
Seniormedlem

Mellon sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva bør man ha i skapet?

Det jeg har i skapet av must er: nøtter (mandelr, hasselnøtter, paranøtter), frø(solsikkefrø, sesamfrø, linfrø)- disse bruker jeg som fyll når jeg lager "boller" i microen, blander det i med egg og litt fløte. Sukrin og kakao blir også brukt til å lage meg noe godt når sjokoladesuget melder seg, noe det helst gjør i starten. Ellers har jeg JBK og cocosa, har tenkt å kjøpe fibehusk til baken, har kokosmel og lager mandelmel selv stort sett

Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:03   #6
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Bør man bruke det i alt uansett? Jada, man kan kjøpe både jbkj, fiberhusk, sukrin, kakao etc, men smaken av baksten blir nok ikke til forventningene stort sett. I de første ukene av lavkarbo bør man dessuten holde seg til mest mulig ren mat. Har det ikke hatt en mor eller kommet fra moder jord, så ikke spis det

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 18:42   #7
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Jeg skal bare innrømme at jeg bakte endel de første par ukene. Følte lissom at det ikke ble SÅ sært på den måten. Nå gomler jeg pålegg uten brød(erstatning) nesten helt uten sjenanse, så det er en vanesak. Lavkarbo-brød blir ofte ganske mye "fuglefrø" - smaken kan være veldig god, men jeg tenker at kroppen har bedre nytte av kjøtt, grønnsaker og egg

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 18:50   #8
langaard
Seniormedlem

langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg skal bare innrømme at jeg bakte endel de første par ukene. Følte lissom at det ikke ble SÅ sært på den måten. Nå gomler jeg pålegg uten brød(erstatning) nesten helt uten sjenanse, så det er en vanesak. Lavkarbo-brød blir ofte ganske mye "fuglefrø" - smaken kan være veldig god, men jeg tenker at kroppen har bedre nytte av kjøtt, grønnsaker og egg

Det tror jeg også blir dårlig i magen av brøderstaninger

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 19:56   #9
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Det er helt sikkert ganske vanlig for alle på lavkarbo det der. Du vet at her på bjerget har vi jo vokst opp med brød og brunost i morsmelka og nåde den som spiser noe annet til dagens 5 av 6 måltider, det siste måltidet er selvsagt potetmiddag. Så når man går over på lavkarbo leter man jo seff etter alternativer til det elskede brødet og den elskede kakebiten til kaffen etter middag, rett og slett fordi det er en vane.

Men, vi er feite av en grunn og det er tankemønsteret vårt delskyldig i. Så man må nesten prøve å kutte ut en del varer i kosten og erstatte med ren, naturlige mat en stund. For de fleste av oss så blir savnet etter grovbrød og brunost borte.

Jeg har både jbkjm, fiberhusk, glutenmel og sukrin. De fire første er sikkert ett år gamle og vet ikke om jeg orker å bruke av de nå, for jeg baker SÅ sjelden :P, sukrinen går litt av fordi jeg spiser havregrøt med kanel (viktig: ikke vanlig butikkjøpt kanel) og sukrin på til frokost.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:32   #10
blucher
Seniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
blucher er på en erverdig vei

Jeg har spist lavkarbo siden 1. juli og kjøpte mine første erstatningsgreier først nå i desember; sukrin, sukrinmelis og johannesbrødkjernemel. Har ikke prøvd så mye, men sukrinmelis i kransekake ble vel sånn passe ok, sukrin kunne absolutt IKKE erstatte sukker i strull og jeg var vel bare sånn passe fornøyd med brun saus jevnet med jbk-mel også.
Brøderstatninger har jeg ikke brydd meg med å styre med, og det går helt knall for meg.
Spiste en plate 86 % sjokolade i oktober til bursdag og to nå i julen. Kjenner at jeg bør nok ikke ha det liggende fast i skapet, nei

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
erstatning bake

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må-ha i lavkarbo skapet! ladygaga Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 02-08-10 15:38

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.