Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg slår et slag for poteten!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-14, 18:26   #1
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Jeg slår et slag for poteten!

Dette er sikkert gammelt nytt, men det er jo verdt å nevnes. Poteten er ikke så skummel som mange på lavkarbo tror! Ikke kald, i alle fall.
Poteten inneholder visstnok noe som heterresistent stivelse. Det er en type fiber man finner i mat som er rik på karbohydrater, altså som poteter, korn og bønner. Resistent stivelse tar opp plass i magesekken. Og siden du ikke kan fordøye det, går det ikke inn i blodstrømmen din. På den måten skiller det seg fra karbohydrater som tas opp og som lagres som fett hvis de ikke brukes. Med andre ord fyller det opp magen og reduserer sultfølelsen.


Poteten har jo også, i motsetning til pasta, ris og tilsvarende ting, viktige C-vitaminer. Spesielt med skallet på. Jeg har også hørt at små poteter er bedre enn store, sikkert fordi det blir mer skall og mindre potet. Eller hva vet jeg. Kanskje det har noe med GI-en å gjøre.



Uansett. Cluet er, som sikkert mange har hørt, å avkjøle poteten. Varmebehandlingen gjør at stivelsen absorberer vann og sveller. Når matvaren avkjøles, krystalliseres deler av stivelsen, slik at den ikke kan fordøyes. Spis derfor gårsdagens mat med god samvittighet! Men ikke varm poteten opp igjen!


Hurra! Iblant kan jeg altså spise kald potetsalat som tilbehør! Lykke! Og så kan jeg jo forbedre salaten litt ved å putte oppi litt annet, som kokt sellerirot, for eksempel.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 18:32   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Jeg har hørt om dette med poteten, ja, men vet ikke helt om jeg tør prøve det. Noen som har testet teorien?

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 19:08   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

70 gram (liten potet) kokt mandelpotet øker blodsukkeret mitt fra under fem til over tolv.
1 ss potetsalat øker det lite, men 3 ss potetsalat øker blodsukkeret mitt fra ca fem til mellom åtte og ni.
Konklusjonen min, ut ifra mine målinger (som diabetiker type 1 som ikke tåler hurtigvirkende insulin blir all mat målt nøye før det legges inn i kostholdet mitt) er at jeg en ytterst sjelden gang kan spise 2-3 ss potetsalat og heller godta at blodsukkeret er noe for høyt noen timer, men kokt potet spiser jeg ikke med mindre jeg har føling og må få blodsukkeret opp fort.

Man får blodsukkerstigning av kald potet også, selv om det er mindre stigning enn med varm potet. Merkelig nok hjelper det ikke å spise kald pommes frites eller potetgull; der flyr blodsukkeret raskt i været.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 19:28   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

For min del blir jeg veldig sulte av spise potet, så jeg tviler på teorien. Sykepleierne hos fedonklinikken sa også at effekten av å kjøle poteten er så liten at det er bare lureri. C-vitamin finner du mye mer av i mange andre grønnsaker, f.eks paprika.
Sellerirot har forvaring aldri vært noe problem å spise på lavkarbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 20:24   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Potetsalat

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 23:14   #6
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Mjæh, spiser heller andre grønnsaker enn potet for å få i meg den stakkarslige næringen poteten har altså. Dessuten blir jeg så eh, luftig av potet

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 11:54   #7
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Jeg har i grunnen ikke testet dette med kald potet noe særlig, jeg har vel spist en spiseskje eller to, uten at det har hatt noen særlig effekt, hverken den ene eller andre veien. Men jeg syns det er veldig deilig å tenke at det ikke er "forbudt"! Jeg hater forbud...

Det jeg har hørt, er at den sunne bakteriefloraen i magen trenger en viss andel resistent stivelse, og at det derfor kan være greit å spise kald potet iblant. Særlig hvis man går på beinhard lavkarbokost og sliter med magetrøbbel. Men man må være obs på at det kan ta tid før symptomer forsvinner og at man kan noen ganger bli litt verre før man blir bedre (luft i magen).

Du trenger ikke spise potet, da, resistent stivelse fins også i bønner og kål. Og potetmel og Fiberfin (Hi-Maize). Det er derfor vi fiser av sånn mat, for å si det sånn. Men fisingen går over, og litt tilførsel av resistent stivelse vil føre til at magen blir bedre på sikt. Fordelene skal være bedre tarmfunksjon, bedre apetittstyring, mer energi/opplagthet og bedre blodsukkerstyring. Og det høres jo ikke så dumt ut.

Det jeg er litt nysgjerrig på, er hvor mye resistent stivelse som er anbefalt per uke, for eksempel. Jeg har lest sider der de anbefaler 3-4 ss potetmel om dagen, men det kan da umulig være bra, i alle fall ikke i et lavkarbokosthold...? Da passer jeg heller på å få mer fiber i kosten på annet vis, med bønner, Fiberfin og kanskje potetsalat en gang iblant.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 11:59   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Bortsett fra i potetsalat så smaker jo kald potet grusomt da...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 19:29   #9
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Meh, magen min har det bedre uten potet uansett. Jeg er enig med deg trilltrall, smaker høgg
Spiser heller andre og bedre ting!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 19:36   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Bortsett fra i potetsalat så smaker jo kald potet grusomt da...

Kald potet med smør på er nyyydelig!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 12:26   #11
Dexter
Medlem
 
Dexter sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Alder: 53
Innlegg: 55
Dexter er på en erverdig vei

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Kald, kokt potet inneholder bare en liten del resistent stivelse, så det vil fremdeles heve blodsukkeret kraftig.

Potetmel derimot fordøyes av bakteriene i tarmen og blir til fett. Da blir det i praksis lavkarbo eller rettere sagt LCHF.

Det beskrives mer her:
http://www.kostdoktorn.se/ar-potatis...tent-starkelse

Dexter er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 17:26   #12
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Greit å vite!

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 20:26   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

Leser at dette gjelder kun så lenge potetmelet ikke varmes opp.
Det har jeg ikke testet ut, men om det brukes f.eks. som jeving i en saus eller i f,eks, kjøttkaker eller i kaker, så flyr iallefall mitt blodsukker i været.
Har liksom aldri fått lyst til å spise tørt potetmel, så det er ikke testet hos meg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 20:31   #14
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg slår et slag for poteten!

På lavoksalat forumet jeg er med på et det flere som bruker det rettfør de legger seg for å ikke oppleve lavt blodsukker på natten. Da bare utrørt i litt vann.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Poteten Aud Jorun Lavkarbo generelt 5 30-10-11 20:24
Poteten - lovlig likevel? mama67 Lavkarbo generelt 18 12-02-11 10:57
Julens 7 slag - lavkarbovri ? Opheliia Lavkarbo generelt 15 06-10-10 16:27
Lauk ... av alle slag Mini-Logo Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 14-12-09 00:28
Sju slag til jul uten sukker Kitt Festmat 32 11-12-08 20:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no