Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Macadamia-nøtter?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-06, 15:14   #1
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Macadamia-nøtter?

kan vi spise disse? noen som vet karbo innhold på disse nøttene? kjøpte en pakke i går men det står ikke innhold på den(fra lidl)og så har jeg hørt at de er grei på lavkarbo diett...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:22   #2
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: macadamia nøtter?

Desverre, disse nøttene kan du ikke spise mye av. Det er vel omtrent de nøttene med mest karbohydrater, 12.8 g i følge www.calorieking.com
Men det står at 8 g av disse er "dietary fiber" da, så kanskje man kan trekke det fra? Det er jeg ikke sikker på!

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:28   #3
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: macadamia nøtter?

Fra en annen tråd:

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Engentlig skal du ikke spise nøtter på Atkins Induksjon de første 14 dagene. Men når du kommer på vedvarende er Macadamia nøtter en av sortene som anbefales. Jeg syns de er de beste nøttene som fins !!

  Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:28   #4
Tante_petunia
Juniormedlem
 
Tante_petunia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13
Tante_petunia er på en erverdig vei

Sv: macadamia nøtter?

Jeg tror det står i Atkins sin kokebok at disse nøttene kan spises som snack? Er ikke sikker altså.

Vilke nøtter er det som har minst karbohydrater, er nøttegal

__________________
Tante_Petunia
Tante_petunia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:35   #5
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: macadamia nøtter?

Har søkt litt på andre nøtter på calorieking nå, og sammenliknet de som står i tabellen her på lavkarbo.no Ser ut som man kan trekke fra fiber ja, for på valnøtter står det 13,7 g karbohydrat, men av dette er "sugars" bare 2,6 og det stemmer bedre med andre tabeller..

Så da kan du kose deg med litt macadamia nøtter! Du får prøve deg frem, noen "tåler" nesten ikke nøtter i det hele tatt på lavkarbo, vektnedgangen stopper opp...

Andre nøtter med lite karber er: valnøtter, paranøtter, pecannøtter

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:42   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: macadamia nøtter?

I macademianøttene til "Den lille nøttefabrikken" (de som er i de blå boksene) som er saltet og røstet, står det 8 kh. Boksen inneholder 90g. og det gir totalt 7,2 kh på en hel sånn boks!

Så jeg spiser litt av de innimellom.




EDIT: Og de rå, ubehandlede nøttene fra "Den lille nøttefabrikken" inneholder 7,8 kh.


Sist redigert av Lemen : 21-10-06 kl 21:09. Årsak: ekstraopplysning
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 18:56   #7
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: macadamia nøtter?

ok,kjempeflott alle sammen prøver meg frem og ser jeg!

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 20:40   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: macadamia nøtter?

Opprinnelig lagt inn av LilleVille, her.

Desverre, disse nøttene kan du ikke spise mye av. Det er vel omtrent de nøttene med mest karbohydrater, 12.8 g i følge www.calorieking.com
Men det står at 8 g av disse er "dietary fiber" da, så kanskje man kan trekke det fra? Det er jeg ikke sikker på!

Joda, man kan utmerket godt spise macadamia nøtter - men som jeg tidligere har sagt, ikke på Atkins Induksjon

Bruker dere amerikanske programmer til å beregne mat, så husk at fiber skal trekkes fra. Det er da 4,8 karber pr 100 gram netto karber i nøttene på listen fra calorieking. Men sjekk alltid på pakka/boksen om du kjøper nøtter i Norge. Mange ganger er de tilsatt krydder og salt - dessuten kan karbetallet endre seg etter hvordan de er tilberedt og tilsatt salter/krydder.

På NORSKE/EUROPEISKE næringsinnshold er fiber allerede trukket fra, så der får dere ikke trekke fra fiber !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 22:59   #9
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: macadamia nøtter?

Nilledu vet så mye så jeg spør deg) jeg kjøpte disse nøttene på lidl og på innhold står det nøtter og salt,men ingen karbo/fett osv innhold..har hørt at i norge så skal det stå på,vet du om dette stemmer?

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:47   #10
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: macadamia nøtter?

Hehe,foresten så det ikke blir missforstått...den smileyen skulle ikke være der men det var kolon etter Nille og så står : du vet så mye så jeg spør deg i parentes.... jah så var det avklart...

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:04   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: macadamia nøtter?

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

Hehe,foresten så det ikke blir missforstått...den smileyen skulle ikke være der men det var kolon etter Nille og så står : du vet så mye så jeg spør deg i parentes.... jah så var det avklart...

Vil bare tipse deg, at du kan endre ditt eget innlegg, når du ser at noe ble feil....se oppe på innlegget ditt, til høyre...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:47   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: macadamia nøtter?

Alle varer som selge innen EU - SKAL - være merket med næringsinnhold. Men importerer butikken varer selv hender det at varene ikke er merket. Spesielt om de er produsert i et land utenfor EU. Jeg har snakket med enav sjefene hos Middelthon. Det er en matimportør i Stavanger. De måtte slutt å importere en del varer da EU-direktivene kom or noen år siden. Nettopp på grunn av mangelfull merking.

Så JA, alle pakkede matvarer SKAL være merket med næringinnhold (untatt frukt & grønt, men det sier vel seg selv).

Er det ikke merket så ikke kjøp det - med mindre du VET hva den inneholder.

Som andre har skrevet her, så inneholder Nøttefabrikkens 7.8 karber pr 100 gram
De er "behandlet" og saltet. Men om det er samme tall for de ubehandlende....... Hvordan de har kommet frem til det tallet aner jeg ikke.

I følge Fitday har ristede usaltede macadamias 4 gram karber, uristede usaltede har 3 og saltede ristede 5 gram......

Ikke rart vi blir forvirra..... Men spiser man små mengder er det jo ikke store forskjellen da..... De er iallefall sunnere å spise enn peanøttter og cashews !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:56   #13
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: macadamia nøtter?

oki,ja jeg får vel nevne det for dem neste gang jeg er der,kan jo hende de tar det til etter retning...er jo uansett like greit at hver enkelt prøver seg frem for å se hva en tåler før vekt tapet stopper opp...tusen takk for svar! ps borealis,bra du sa det..har ikke merket meg den nei

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 20:41   #14
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: macadamia nøtter?

Opprinnelig lagt inn av stinasol, her.

oki,ja jeg får vel nevne det for dem neste gang jeg er der,kan jo hende de tar det til etter retning...er jo uansett like greit at hver enkelt prøver seg frem for å se hva en tåler før vekt tapet stopper opp...tusen takk for svar! ps borealis,bra du sa det..har ikke merket meg den nei

Tji...tok ei stund før jeg oppdaget den muligheten selv!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ødelegger oljen i nøtter lungene?? Iset Lavkarbo generelt 7 23-12-05 07:53
Nøtter og Bacon Crisp siri74 Induksjonen 6 30-03-05 18:47
Oljer og fett / Nøtter og frø Nille Type O 0 11-12-04 00:02
Sjokoladedyppede nøtter eller frukt guro Kake/dessert og snacks 0 15-10-04 11:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no