Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvor mye fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-09, 09:24   #1
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Hvor mye fett?

det er jo så mye snakk om fett. for lite fett, for mye fett... sånn eg forstår det så må en ha i seg så og så mye fett pr dag. jeg lurer på hvilken "konsekvenser" det får om en får i seg for lite fett? altså, jeg føler på en måte at om jeg ikke får i meg nok fett så må det vel legge seg godt i de lagerene jeg allerede har i kroppen?
er ganske ny her, så håper på forståelse for dårlige spørsmål

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 09:50   #2
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

lurer også på hvilken matvaretabell en bør følge... har sjekket matvareguiden.no,den store matvaretabellen, og en til som jeg ikkje husker navnet på. har ikke fått samme innhold av karbo på noen av stedene. hvilken bør jeg følge?

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:19   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Jeg holder meg til det som står på varene, og på de det ikke står på, bruker jeg matvaretabellen som ligger her på lavkarbo. Den ser ut til å ikke ha noen feil.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:23   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

For mye fett vil nok komme ut som fettdiarè, så det merker du. Kroppen lagrer fett den lager av glykose, men kroppen kan ikke lag glykose av maten du spiser visstnok. SÅ den legger på seg av karbohydrater og evt for mye protein.

Jeg husker ikke helt hvordan fordeling av mat er på ketylose, men lurer på om det er 75% fett, 20%protein og 5% karbohydrat. Bruk feks diett.no og se på sirkelen du får opp på fordelingen. Men obs, den kan ha noen feil, den oppgir feks at smør har 1500kcl pr 50gram... Eller 1500kcl pr 100g creme fraiche... Og da må jo de regne feil karboinnhold mm også tenker jeg, du får bare følge med selv

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:27   #5
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

takk for svar! då får jo ikkje eg i meg karbo gjennom salat og grønnsaker iden det jeg liker er: isbergsalat, agurk, blomkål og brokkoli... det eg alt jeg spiser av grøntfor... må vel til å eksprimentere jeg da....

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:33   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Den skjønte jeg ikke, spiser du ikke grønt? Du skal spise 15 karber om dagen fra grønnsaker på ketylose, du skal ikke spise mindre. Litt grønt til hvert måltid og du har fylt karbokvota di. Dette får du til!
Blir du ikke mett til måltidene, så har du ikke spist nok fett. Jeg drikker eggemjølk latte ( søk på eggemelk/ eggemjølk ) minst en gang om dagen, eller spiser smør på kjøttet. Grilla kjøtt med kryddersmør er så godt!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 10:44   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Du har lest boka vel?

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:03   #8
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

har lest boka ja. ikkje komt igjennom heile enda... men skal lese heile engang til . eg e bare ei usikker sjel som prøva å forstå det her, men føle det er mykje eg ikkje forstår heilt.. om eg må ha i meg så mykje fett at eg sliter med å få det i meg, så må eg rett og slett kanskje revurdere kass retning eg skal ta?

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:08   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Monicah, her.

har lest boka ja. ikkje komt igjennom heile enda... men skal lese heile engang til . eg e bare ei usikker sjel som prøva å forstå det her, men føle det er mykje eg ikkje forstår heilt.. om eg må ha i meg så mykje fett at eg sliter med å få det i meg, så må eg rett og slett kanskje revurdere kass retning eg skal ta?

Har du prøvd å lage eggemjølk og smaksette med 1 ts kakao pg 1-2ts pulverkaffe? Bruker du usalta smør, så kjenner du ikke smørsmak eller eggesmak, det smaker kaffelatte eller noe annet man får på kaffebar. Ypperlig måte å få i sett fett på.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:25   #10
kelin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 38
kelin er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Den skjønte jeg ikke, spiser du ikke grønt? Du skal spise 15 karber om dagen fra grønnsaker på ketylose, du skal ikke spise mindre. Litt grønt til hvert måltid og du har fylt karbokvota di. Dette får du til!
Blir du ikke mett til måltidene, så har du ikke spist nok fett. Jeg drikker eggemjølk latte ( søk på eggemelk/ eggemjølk ) minst en gang om dagen, eller spiser smør på kjøttet. Grilla kjøtt med kryddersmør er så godt!

Da har jeg misforstått litt tror jeg. Jeg trodde det var 15 karber om dagen der mesteparten kom fra grønnsaker/salat. Karber i smør og fløte f.eks - skal ikke de være medregnet i de "15 om dagen"? I såfall må jeg fylle på med enda mer grønnfor.

__________________
kelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 11:41   #11
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av kelin, her.

Da har jeg misforstått litt tror jeg. Jeg trodde det var 15 karber om dagen der mesteparten kom fra grønnsaker/salat. Karber i smør og fløte f.eks - skal ikke de være medregnet i de "15 om dagen"? I såfall må jeg fylle på med enda mer grønnfor.

Grønnsakene er jo det viktigste og det er vel begrenset hvor mye mjølkeprodukter noen kan spise, mulig du kan spise masse og gå ned i vekt, jeg kan ikke.
Og jeg vet at de som har lest boka sier at man SKAL spise 15karber fra grønnsaker, du skal i allefall uansett ikke spise UNDER 15 karber. Jeg lander på 15karber fra frønnsaker og 3-5 fra smør, creme fraiche og kokosmjølk om dagen.

Tror du skal lese bok godt selv, også skriver du ned de viktigste reglene og det du trenger å husker på, på en lapp som du henger opp på kjøleskapet.

Jeg veier all maten, jeg må bare ha kontroll...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 13:27   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av kelin, her.

Da har jeg misforstått litt tror jeg. Jeg trodde det var 15 karber om dagen der mesteparten kom fra grønnsaker/salat. Karber i smør og fløte f.eks - skal ikke de være medregnet i de "15 om dagen"? I såfall må jeg fylle på med enda mer grønnfor.

Spis karber tilsvarende mellom 15 og 20 pr dag. Som du sier, mesteparten skal komme fra grønnsaker/salat (pga. av at vi trenger de vitaminer,mineraler og ensymer for at kroppen skal fungere og forbrenne optimalt ) Karber fra andre ting du spiser/drikker telles også med i den samla dagssum av karber
Jeg personlig har ikke telt med karber fra fett/smør7kjøtt/fisk....

Og du, lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 13:43   #13
kelin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 38
kelin er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Spis karber tilsvarende mellom 15 og 20 pr dag. Som du sier, mesteparten skal komme fra grønnsaker/salat (pga. av at vi trenger de vitaminer,mineraler og ensymer for at kroppen skal fungere og forbrenne optimalt ) Karber fra andre ting du spiser/drikker telles også med i den samla dagssum av karber
Jeg personlig har ikke telt med karber fra fett/smør7kjøtt/fisk....

Og du, lykke til

Takk Gerd! Det var dette jeg har lest i boka den siste uka. Håper Monicah og får et godt svar på sitt spørsmål :-)

__________________
kelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 18:09   #14
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

takk for svar alle sammen! eg veit at eg skal ha i meg 15 karber pr. dag gjennom grøntfor. men det er så lite eg liker av grønt. kan spise meg grønn på ibergsalat, agurk, blomkål og brokkoli. men liker ikkje noe annet enn det. men eg skal prøve å få i meg litt mer variert grønt, for eg veit det er viktig! og fettandelen må eg få opp. skal prøve eggemelk, tusen takk for det tipset!!!

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 19:35   #15
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

Imse, tusen takk for oppkrift på eggemelk! smaker nyyydeli godt! men blir nok bedre når eg får komt meg på rema på mandag å kjøpe smør uten salt...eg kan drikke mange sånne for dag eg

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 19:37   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Monicah, her.

Imse, tusen takk for oppkrift på eggemelk! smaker nyyydeli godt! men blir nok bedre når eg får komt meg på rema på mandag å kjøpe smør uten salt...eg kan drikke mange sånne for dag eg

Kos deg! Jeg savner ikke vanlig caffelatte mm nå. Jeg varierer smaken med mere kaffe, mindre kaffe og mere kakao, med og uten kakao osv. Det er dagens kos for meg!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 19:39   #17
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

ja dinna kan eg lett kose meg med! nok en gang, tusen takk!

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 19:46   #18
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

veit du forresten om en kan bruke delfia fett.. har du prøvd? kan tenke meg det blir en spesiell smak...

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 19:58   #19
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett?

Opprinnelig lagt inn av Monicah, her.

veit du forresten om en kan bruke delfia fett.. har du prøvd? kan tenke meg det blir en spesiell smak...

Ja, det går helt fint, det blir smakløst igrunn Med forsiktighet kan du smelte delfiafett i mikron.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-05-09, 20:12   #20
Monicah
Medlem
 
Monicah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 253
Monicah er ny på veien

Sv: Hvor mye fett?

du er dagens engel

__________________


Monicah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye fett? Sense Ketolysekuren 28 26-11-08 20:40
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Hvor mye fett er for mye? Agurk Spørsmål og svar 4 23-10-08 09:19
Hvor mye fett? Magga Dutti Ketolysekuren 9 10-08-08 17:18
Hvor mye fett må jeg ha? Feline Ketolysekuren 4 10-02-06 17:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no