Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger tips om bake-eksperimentering

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-10, 21:11   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Trenger tips om bake-eksperimentering

Jeg har i den senere tiden fått tilbake litt av lysten på å eksperimentere på kjøkkenet. Det jeg har eksperimentert litt med tidligere er stort sett bare middagsmat og ulike krydder, men nå har jeg lyst til å prøpve meg på litt baking. Jeg har veldig lite erfaring med baking generelt, hverken høykarbo eller lavkarbo, men jeg har et par oppskrifter på kaker som jeg elsker og som jeg gjerne vil forsøke å gjøre lavkarbovennlige. Hvordan vil dere anbefale meg å gå frem?

Melerstatning:
Er mandelmel ok? Hvor får man i så fall kjøpt dette? Hvor mye bruker man sånn ca i forhold til den opprinnelige melmengden? Andre forslag til hva man kan bruke i stedet for mel (Helst ikke proteinpulver, da jeg ikke er særlig begeistret for ettersmaken man får av det)

Søtstoff: Hva slags søtstoff er best å bruke i bakverk og hvilke mengder i forhold til sukker? Splenda syns jeg er greit siden 1 dl Splenda= 1dl sukker, men jeg mener å ha hørt at smaken kan bli litt bitter dersom man bruker store mengder Splenda?

Ellers tar jeg imot alle gode tips dere måtte ha til en liten newbie i bakeverdenen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 22:00   #2
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Hei, kansje du får bedre svar i Oppskrifter-delen av forumet?

Jeg er ikke den beste bakeren her. Du kan lese endel på "Kake, dessert og snacks" og "Baking". Kansje du finner mer utfyllende svar der. Gerds ostekake er en type det er eksperimentert mye med.

Mandelmel fåes i helsekostbutikker. Du kan spørre om de kan bestille for deg. Du kan også kjøpe på internett, da må du betale porto og evnt.postoppkrav i tillegg.

Søtstoffer, jeg bruker Splenda eller Sukrin. Hva som har best egenskaper for baking aner jeg ikke. Noen blander og bruker halvparten av hver, det skal finnes noen forklaringer på det. Men jeg tror jeg står over å forklare hvorfor, som sagt... ikke den beste bakeren. Jeg er litt tvilende til å eksperimentere mye. Jeg er kresen på smaken og kaster mye, og det plager meg siden jeg ikke liker å kaste bort mat. Jeg holder meg til et par oppskrifter som fungerer, det enkleste er ofte det beste. Frokostlapper.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 22:24   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

mandelmel er svindyrt.. betalte 90 kr for en liten pose.. så tror ikke du kan bruke store mengder av det i noe...

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 23:21   #4
Medli
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 47
Medli er på en erverdig vei

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Om man har utstyr tilgjengelig, kan man jo alltids male opp sine egne mandler.

Selv er jeg veldig fornøyd med å bruke sukrin som erstatning til sukker, siden konsistensen er veldig lik. Ingen mellomregning som trengs! ^^ Men personlig mener jeg sukrin smaker søtere enn sukker, man må nesten prøve seg litt frem.
Hvis du sjekker denne tråden om søtstoffer: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464
Så ser du at Splenda inneholder et søtstoff som påvirker blodsukkeret ditt. Tror folk reagerer forskjellig, men jeg vet at en annen type søtstoff som finnes i sukkerfri sjokolade (maltitol) hemmer vektreduksjonen min totalt og gjør meg lett dårlig. Derfor er jeg konsekvent med å kun bruke vanlig, mørk sjokolade med lite sukker i til baking og kos.

__________________


Medli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 08:29   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Takk for svar Jeg tenkte vel at jeg hadde lagt denne på feil sted, så moderator må gjerne flytte den til oppskriftsdelen.

Mandelmel er såpass dyrt ja ... Da maler jeg heller opp mandlene selv slik jeg har brukt å gjøre. Det bare tar litt tid for maskinen jeg bruker er så liten

Finnes det ikke kokosmel også? Er det dyrt?

Får man kjøpt sukrin på vanlige matbutikker? Maltitol er uaktuelt for meg å bruke, da sånt renner rett gjennom meg Skal det brukes sjokolade så bruker jeg mørk fremfor sukkerfritt. Men så lever ikke jeg ketogent heller, så det kan jeg tillate meg.

Noen forslag til hvordan jeg kan lage sukkerfritt melis?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 09:22   #6
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Mandelmel og kokosmel er ikke fullverdige erstatninger for mel, de fungerer ikke bindene, så må tilsette egg, eller eggehvite i slike blandlinger. Kan heller ikke bruke store mengder av det, slik som mel.

Sukrin syns jeg er greit til varmebehandlet mat, men en må ikke bruke like mye som enn bruker sukker, er min erfaring. Reduser en del på sukrin mengden, i forhold til hvordan du ville brukt sukker. Lavkarbobaking blir ikke like søt som høykarbobaking, men det syns jeg egentlig er bare bra

Melis: det finnes sukrin melig, men har hørt om de som kjører sukrin eller annen søtning i miskes for å få det finere, kan faktisk bruke kaffekvern har jeg hørt, uten at jeg har prøvd selv

Les på pakningene på de erstatningene du kjøper, om du ikke kjøper mandelmel- så gå og tyvles litt på heleskosten

Lykke til, håper du deler med deg om oppskriften blir vellykket

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 15:47   #7
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Kokosmel finnes jo, det heter Aman Prana eller noe slikt. Har 4g karbo per 100 g. Veldig bra saker visstnok!

Anbefaler å snuse litt på iHerb.com hvis du er ute etter f.eks erythritol, stevia eller xylitol. De har også stevia med smak av mint, vanilje og toffee +++ . jeg syns de smaker alkohol, men andre syns ikke det...

Sitat:

Let's take a moment to talk about the miraculous calorie-free naturally occurring sweetener: Erythritol! Erythritol is totally safe and has no aftertaste or unpleasant side effects like the other sugar alcohols. It has 70% of the sweetening power of sugar, with many of the properties that sugar imparts in baking (structure, mouthfeel, etc.) The one caveat: the "cooling" effect you can taste when erythritol re-crystallizes. It's the weirdest sensation. You have to figure out a way to make the majority of erythritol present in the recipe stay dissolved so you can avoid that effect. I'm still tinkering around with it in recipes, but it's slow-going because erythritol is precious stuff and I'm on a student budget. Z-sweet is the brand available locally. You pay a premium for buying it in stores, but it is worth the cost if you're looking for a product not produced with genetically modified corn. I've been ordering 5 lb bags of erythritol online lately because I go through it so quickly. The best price I've found for it is at iherb.com, and online supplement retailer. No, erythritol is not something that cavemen would've consumed while foraging for food, but it does not wreak havoc on your body like sugar does. My justification for using it is that it was impossible to consume concentrated amounts of any form of sugar while living off the land, making erythritol the more "natural" way of eating than using, say, honey or maple syrup. We were not able to eat any refined sweeteners or copious amounts of fruit on a regular basis before the advent of agriculture, so it makes sense that our bodies are not designed to handle the 300+ carb per day diet that is standard now. Did you know that bears are the only animal in the wild showing signs of tooth decay?

Hentet fra http://healthyindulgences.blogspot.com/

Som forøvrig er den mest delikate bloggen jeg har sett noengang :O

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 19:20   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Trenger tips om bake-eksperimentering

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Takk for svar Jeg tenkte vel at jeg hadde lagt denne på feil sted, så moderator må gjerne flytte den til oppskriftsdelen.

Mandelmel er såpass dyrt ja ... Da maler jeg heller opp mandlene selv slik jeg har brukt å gjøre. Det bare tar litt tid for maskinen jeg bruker er så liten

Finnes det ikke kokosmel også? Er det dyrt?

Får man kjøpt sukrin på vanlige matbutikker? Maltitol er uaktuelt for meg å bruke, da sånt renner rett gjennom meg Skal det brukes sjokolade så bruker jeg mørk fremfor sukkerfritt. Men så lever ikke jeg ketogent heller, så det kan jeg tillate meg.

Noen forslag til hvordan jeg kan lage sukkerfritt melis?

Mandelmel er ikke helt det samme som malte mandler, men i mange tilfeller er det sikkert ikke noe problem å bruke det. Kokosmel er ikke fullt så dyrt som mandelmel, men det suuuger til seg væske!

Sukrin er helsekostvare. Det finnes også sukrinmelis, men jeg synes den smaker for kaldt så posen min står nå der...

Splenda ville jeg ikke brukt, man er vel faktisk litt usikker på om det kan være kreftfremkallende og dessuten brytes det ikke ned i naturen og er således en forurensningskilde.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger tips:) Retta Ketolysekuren 2 07-09-10 21:31
Trenger et tips ... Trin Ketolysekuren 10 27-03-10 12:18
Hei jeg er ny og trenger tips Thea_84 Spørsmål og svar 4 29-06-09 22:20
Hvis jeg skal bake, hva trenger jeg? Lisekir Ketolysekuren 6 12-05-09 19:27
Bake soyabrød med LETTRØMME? Trenger svart fort! Iset Lavkarbo generelt 3 20-09-05 23:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no