Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-06-11, 15:32   #1
sunny1980
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
sunny1980 er på en erverdig vei

Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

jepp, jeg er ny!

Når jeg vet % karbohydrater i ett måltid, hvordan omregner jeg da det til kabo tallet?

hjeelp

sunny1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon uten sukker Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 15:33   #2
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Opprinnelig lagt inn av sunny1980, her.

jepp, jeg er ny!

Når jeg vet % karbohydrater i ett måltid, hvordan omregner jeg da det til kabo tallet?

hjeelp

% av grammene eller prosent av energien?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 15:39   #3
sunny1980
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
sunny1980 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

% av diagrammene

sunny1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon uten sukker Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 17:19   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Har du den totale energimengen av måltidet og karbo-prosenten du har funnet, så kan jeg muligens regne det ut til deg......
Om du har den totale protein-prosenten og den totale fett-prosenten vil det bli enda lettere.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 17:58   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Lurer på om denne kan være til hjelp for noen............




Hermetisk kokt torskerogn (bare et eksempel )

Energi (kcal)....... Protein (g) ...........Fett (g) .................Karbo (g)

213........... ..........16,3......................14,9............. .........3,4


Da finner du at % av grammene blir slik:
Du legger sammen alle grammene og får 34,6. Husk at vannet blir holdt utenfor i tilfelle du lurer på hvorfor dette ikke blir 100g..
Deretter tar du gram for den enkelte næringsdel ( P/F/K ) og ganger med 100 og deler på 34,6. Da har du fått % av grammene til P/F/K............

P 16,3 X 100 / 34,6 = 47,11 %
F 14,9 X 100 / 34,6 = 43,06 %
K 3,4 X 100 / 34,6 = 9,83 %



Du finner at % av energien (kcal) blir slik:
Du ganger med 4 for P, 9 for F og 4 for K.. og finner energien for de tre. Så ganger du med 100 og deler på 213 (den totale energien) Da får du % av energien for P/F/K.........

16,3 X 4 = 65,2 ( energien for P) 65,2 X 100 / 213 = 30,61 %
14,9 X 9 = 134,1 ( energien for F) 134,1 X 100 / 213 = 62,96 %
3,4 X 4 = 13,6 (energien for K) 13,6 X 100 / 213 = 6,38 %



Forbehold: ....Om ikke alle % blir 100% er det fordi dette er avrundede tall

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 23-06-11 kl 21:31.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 19:53   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Jeg mistenker at du kanskje ikke finner helt frem på diett.no? Du har kanskje funnet frem til kakediagrammet som gir deg prosentandelen av de ulike næringsstoffene, men vil finne antall gram? Antall gram vil du finne nederst på siden. Evt. kan du velge karbohydrater, proteiner, fett osv i rullegardinvinduet rett over der du legger inn varene.

Hvis jeg har misforstått hva du lurer på får du lese og lære av Bestemamma

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:03   #7
sunny1980
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
sunny1980 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

f.eks. her under: )% karbohydrater hva forteller det meg egentlig i reelle karer som skal telles?





Fett 62 % Protein 30 % Karbohydrat 9 % Alkohol 0 %

sunny1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon uten sukker Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 14:08   #8
sunny1980
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
sunny1980 er på en erverdig vei

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

forresten denne hjalp meg veldig:
http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/hvor-mye/

sunny1980 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon uten sukker Svar med sitat
Gammel 24-06-11, 16:09   #9
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan omregne prosent kcal til karbo?

Men hvor mange kalorier er det til sammen da? Må helst vite det for å finne ut hvor mange gram det blir.

Jeg vet ikke helt om jeg egentlig skjønner problemstillingenspørsmålet din? Er det energiprosenter du har regnet ut? Hvordan har du klart å regne ut prosentene om du ikke har telt gram?

Hvis dette er noe du har lagt inn i diett.no og fått prosentene på, så forklarte jeg over her hvor du finner antall gram.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
prosent fett/protein/karbo ninagronn Spørsmål og svar 0 31-05-11 23:28
Forvirret ang gram karbo/prosent Snorkfroken76 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 10 08-02-11 19:06
Karbo vs kcal jannekristin Lavkarbo generelt 6 30-05-09 21:31
Lavkarb til lav kcal - pause.. hvordan gå fram? Chumpsy Spørsmål og svar 4 25-10-05 14:06
78 prosent av dem som prøver, tar av med lav-karbo kost HP Nyheter / media 1 10-06-04 19:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no