Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Superrug og mett

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 10:19   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Superrug og mett

Jeg har testet ut noe. Om jeg spiser superrug, eller Lindbergs grovbrød til frokost, såpass mange skiver at jeg får 30 gram karbo. Plusser på 50 gram smør fordelt på skivene, og en boks leverpostei. Totalt 35 g karbo. Da holder jeg meg mett i 8 - 10 timer, vanligvis. Men etter en middag med brokkoli, blomkål og kjøtt eller fisk, hvor karbo blir 15 gram, blir jeg ofte sulten igjen etter 3 timer. Snodig?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:37   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Superrug og mett

Var noen andre som snakket om det i en annen tråd. At man blir mett lenge av kylling og ris, men ikke av kylling og salat.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:25   #3
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Superrug og mett

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg har testet ut noe. Om jeg spiser superrug, eller Lindbergs grovbrød til frokost, såpass mange skiver at jeg får 30 gram karbo. Plusser på 50 gram smør fordelt på skivene, og en boks leverpostei. Totalt 35 g karbo. Da holder jeg meg mett i 8 - 10 timer, vanligvis. Men etter en middag med brokkoli, blomkål og kjøtt eller fisk, hvor karbo blir 15 gram, blir jeg ofte sulten igjen etter 3 timer. Snodig?

Hvordan er fordelingen av fett og proteiner i de ulike måltidene. Jeg har brukt Skaldemans fettkvote i den siste tiden for å sikre at jeg får i meg nok fett. Jeg har lagt meg på en fettkvote på 2,3 til hvert måltid. Dvs spiser jeg 20 gr protein til et måltid, må jeg få i meg 46 gram fett. Nå spiser jeg 0 karbo om dagen, og med denne fettkvoten er jeg aldri sulten mellom måltidene.

Videre så er det jo også noe med mengden mat til hvert måltid. Høres jo ut som om måltidet du beskrev inneholdt en ganske stor mengde. Så selv om du spiser 25 gram karb til måltidet, kan det være at du får i deg tilsvarende mye fett og at fettkvoten din blir like høy som middagen du beskrev med 15 gr karbo?

Jeg synes dette var veldig interessant, morsomt hvis du har noe formening om dette selv. Uansett er det jo alltid nyttig å bli påminnet om at vi kan være forskellige .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:37   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Superrug og mett

Fettprosenten ligger på ca 71-75 %, jeg prøver å ligge på ca 75 % sett over en dag. Akkurat dette måltidet ligger på 71 % fett, 12 karbo og resten protein.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 15:23   #5
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Superrug og mett

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Fettprosenten ligger på ca 71-75 %, jeg prøver å ligge på ca 75 % sett over en dag. Akkurat dette måltidet ligger på 71 % fett, 12 karbo og resten protein.

Kommer du opp i tilsvarende fettprosent på middagen du skisserte?

Jeg leser alt jeg kommer over om dagen om ernæring, og synes det er utrolig spennende å forstå mekanismene bakom slike ting som du beskriver. Av og til kan man jo finne logiske grunner, andre ganger ikke. Jeg skal begynne på kostholdsveilederstudiet til Medisinfagskolen og suger til meg all erfaring og kunnskap her inne.

Leser f.eks. ofte at noen beskriver at de også må telle kalorier for å gå ned i vekt. Jeg sier ikke at det ikke er rett, fordi det fungerer jo tydligvis. Det jeg underer meg på er om de samme kunne fått samme effekt ved f.eks finregnet på proteiner, fett og karbo. Redusert protein og karboinntaket, og økt vesentlig i fett. Dette ment som et eksempel.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 12:03   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Superrug og mett

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Kommer du opp i tilsvarende fettprosent på middagen du skisserte?

Jeg leser alt jeg kommer over om dagen om ernæring, og synes det er utrolig spennende å forstå mekanismene bakom slike ting som du beskriver. Av og til kan man jo finne logiske grunner, andre ganger ikke. Jeg skal begynne på kostholdsveilederstudiet til Medisinfagskolen og suger til meg all erfaring og kunnskap her inne.

Leser f.eks. ofte at noen beskriver at de også må telle kalorier for å gå ned i vekt. Jeg sier ikke at det ikke er rett, fordi det fungerer jo tydligvis. Det jeg underer meg på er om de samme kunne fått samme effekt ved f.eks finregnet på proteiner, fett og karbo. Redusert protein og karboinntaket, og økt vesentlig i fett. Dette ment som et eksempel.

Nei, den middagen var nok vesentlig mindre fett og mer protein vil jeg tro.
Ellers har Atkins også nevnt at noen må høyt opp i fettprosent, og i tillegg redusere kraftig på kaloriinntaket. Men jeg synes at å leve slik blir vanskelig over tid. Da ville jeg først sjekket C-peptid, og eventuelt sett på blodtypedietten, om man kanskje var den typen som bør se på et annet kosthold. For faktum er at vi har levd med blant annet korn i 10 000 år, og noen takler det veldig bra. Vi skal ikke se bort ifra at det finnes individer som er bedre tilpasset sånn diett enn lavkarbo. Jeg tror vi kanskje utvikler oss i forskjellig tempo, også genetisk sett, selv om majoriteten, kanskje så mye som 90 % av oss bør tilegne seg en kost med lite karbohydrat og mye animalsk fett.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:10   #7
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Superrug og mett

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

For faktum er at vi har levd med blant annet korn i 10 000 år, og noen takler det veldig bra. Vi skal ikke se bort ifra at det finnes individer som er bedre tilpasset sånn diett enn lavkarbo. Jeg tror vi kanskje utvikler oss i forskjellig tempo, også genetisk sett, selv om majoriteten, kanskje så mye som 90 % av oss bør tilegne seg en kost med lite karbohydrat og mye animalsk fett.


Eventuelle alvorlige problemer man måtte få på grunn av inntak av korn kommer typisk lenge etter at man har nådd reproduktiv alder. Det betyr at det sannsynligvis ikke har skjedd en naturlig utvelgelse av individer som er godt tilpasset et kosthold med mye korn.

Derfor er det svært lite sannsynlig at vi er bedre tilpasset et kosthold med mye korn i dag, sammenlignet med for 10.000 år siden.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er så mett Cherry Generell diskusjon 0 08-05-10 22:29
Problemer med å bli mett Viclin Ketolysekuren 26 06-09-09 10:50
Hjelp ... jeg er mett! Huffda Ketolysekuren 17 21-08-09 13:17
Mett? Katovi Spørsmål og svar 4 30-12-06 10:34
Jeg er så mett. Gine Lavkarbo generelt 5 12-07-05 16:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no