Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-07-05, 17:02   #1
Tidligere bruker
Gjest
 
Innlegg: n/a

Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge?

.................


Sist redigert av Tidligere bruker : 12-08-06 kl 08:34.
  Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 00:05   #2
Sonny
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 43
Innlegg: 27
Sonny er på en erverdig vei

Sv: Er det sundt å trene hardt med engang når man ikke har trent på lenge

Kommer muligens an på hvilken trening det gjelder, kan på egne vegne kun uttale meg om styrketrening, og da er det absolutt ikke lurt å gå rett på å trene hardt. Vet ikke hvor mange ganger før i tiden jeg gjorde samme idiotiske feil: begynte rett på for hardt, og fikk en masse belastningsskader.. Vil tro dette gjelder generelt, men andre som har mer erfaring med andre typer trening er hjertelig velkommen med innspill...

Mvh,
Sonny



Ok, ser nå at dette spørsmålet ble stilt for ca 1 1/2 år siden... Men lar svaret ligge til evt andre som måtte være innom og lure på det samme

__________________
Livet er fett!!
Sonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 15:51   #3
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge?

Kommer an på hva man legger i hardt og hva man trener. Men generelt ville jeg sagt nei....kroppen trenger å bli vant med fysisk aktivitet igjen. Når det gjelder styrketrening f.eks. så er det særlig sener og ledd som trenger lengre tilvenningsperiode. Man kan ofte raskt føle at man klarer å løfte like tungt som før ( avhenger av treningsoppholdet så klart), men sener og ledd henger ikke like godt med og dette kan som sonny har opplevd føre til belastningsplager.

Dessuten - hvis man begynner knall hardt med masse trening etter en lang pause med tanken at " nå skal jeg virkelig ta i et tak ( skippertak) og bli skikkelig sprek" går man ofte fort lei og gir seg med trening. Lurt å begynne gradvis...f.eks. hvis du vil trene styrke starte med 1-2 økter i uken og så trappe opp til 3 etter noen uker når man har kommet inn i rutinene. Eller iaf finne en måte å øke aktivitetsnivået gradvis på som passer ens egen hverdag....

__________________

Sist redigert av Dolphin : 28-05-07 kl 16:26.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no