Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål om farge på eh avf ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-01-11, 14:11   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Spørsmål om farge på eh avf ...

De som ikke liker detaljer leser et annet emne

Spiste mye ribbe søndag i 3 tiden.
3 timer senere var jeg på trening og fikk plutselig ekstremt vondt i magen, rett ved solar plexus. Trodde det var refluks pga jeg har noe refluks.. Det ga seg etter 1/2 time.

Spiste mer ribbe til kvelds i 9 tiden.

Rett over kl 11 ble jeg akutt kvalm og ganske kraftige magesmerter igjen. Denne gang litt i mellom gulvet ogl itt ned på høyre side.
Det kom veldig brått og jeg ble bare dårligere.
Gikk på do og hadde veldig løs avf.

Sovnet tilslutt. Lå på sofaen på mandagen og var ganske bra mot kvelden igjen. Litt kvalm og litt vondt men ikke så ille som tidligere.

Våknet av å ha litt vondt i natt igjen men det ga seg.

I dag var avf litt løs og helt beige...

Kan det ha sammenheng med det høye fettinntaket fra ribben?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:26   #2
mrs.doubtfire
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 14
mrs.doubtfire er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

vet at når babyene er små, og de har lys beige-aktig avføring + får pupp, så er det ett pluss at avføringen har den fargen, da er det tegn på at man har nok fett i morsmelka ))

det eneste jeg kom på

mrs.doubtfire er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:40   #3
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

Det har vært tråder om dette temaet før også. Såvidt jeg husker så har lys/beige avføring som regel med forhøyet fett-inntak å gjøre, ja.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:44   #4
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

hvis jeg husker riktig kalles det fettdiare eller steatore! da er avføringen litt "gulaktig", glinsende, og flyter i toalettskålen

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 14:54   #5
Tanita
Nytt Medlem
 
Tanita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
Tanita er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

Du har nok gallestein. Når du inntar mye fett begynner gallen og skulle tømme utt galle for å fordøye fettet. Har du da steiner i galleveiene får du smerter og blir dårlig. Det er en helt spesiell følelse du får når dette inntreffer. Smertene kan bli helt utholdelig. Det er mange som har havnet på sykehus med mistanke om hjerteinfarkt. Du kan også få betennelse i galleblæren. Gallestein er lett å se å se på ultralyd. Tradisjonell anbefaling hvis du har gallestein er å unngå fett. Jeg har gallestein, har vært fryktelig syk med kraftig betennelse - så infisert at de ikke kunne fjerne galleblæren. Etter det har prøvd lavkarbodiett og begynt sakte,men sikkert å tilføre mere fett i kosten. Nå går det helt greit. Men du bør nok unngå de helt store fettorgiene.

Tanita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 16:19   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

Har hatt forhøyet lever enzymer siden midten av november. De flatet ut ogbegynte å gå litt ned igjen i rom julen og har ikke tatt nye etter da.
Har hatt mye løsere avf gjerne grønnlig med noe ufordøyd mat siden jul, i perioder mer smerter enn normalt (uten at jeg har spist ting jeg ikke tåler..).

bruker fordøyelses enzymer fordi jeg bryter ned fett dårlig.. så jeg tok en god del av dem før måltidet på søndag.

Spiste en del ribbe o.l. rundt jul men opplevde ikke det da...


Hm.. hvorfor kan ikke magen bare bli frisk

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 00:14   #7
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

det er ikke nødvendigvis gallestein fordi om avføringen er gulaktig..når gallegangen blir blokkert blir avføringen mindre farget ja, men da blir den som regel mer hvit-aktig enn gul! Jeg fant dette på nettet:

"Er avføringen gul, rennende, fet og ekstremt illeluktende skal du kontakte lege. Det kan tyde på problem med bukspyttkjertelen, galleblære eller leveren, som normalt skal hjelpe kroppen å fordøye fettet vi spiser."

Der står det også dette:

"En hvit leirefarget avføring kan være et tegn på mangel på galle i avføringen, som i sin tur kan være et resultat av en stopp i gallepassasjen. Dette kan gi gulsott. Hvit avføring kan også være symptom på andre problemer så kontakt lege."

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article397497.ece

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 07:22   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

Opprinnelig lagt inn av lillemeg88, her.

det er ikke nødvendigvis gallestein fordi om avføringen er gulaktig..når gallegangen blir blokkert blir avføringen mindre farget ja, men da blir den som regel mer hvit-aktig enn gul! Jeg fant dette på nettet:

"Er avføringen gul, rennende, fet og ekstremt illeluktende skal du kontakte lege. Det kan tyde på problem med bukspyttkjertelen, galleblære eller leveren, som normalt skal hjelpe kroppen å fordøye fettet vi spiser."

Der står det også dette:

"En hvit leirefarget avføring kan være et tegn på mangel på galle i avføringen, som i sin tur kan være et resultat av en stopp i gallepassasjen. Dette kan gi gulsott. Hvit avføring kan også være symptom på andre problemer så kontakt lege."

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article397497.ece

Og stopp kan være gallestein

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 08:43   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om farge på eh avf..

Som noen sa, det er lett å finne ut med ultralyd!
Be legen din om en henvisning til ultralyd abdomen så for t som mulig, så vet du i det minste hva det ikke er!
Periodevis forhøyede leververdier er også tegn på gallestein!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 08:52   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om farge på eh avf ...

Kan det ha vært noe feil med ribba? Bare enda en tanke ...

Ellers er jo problemet med galleblæren dersom man spiser magert at den ikke får tømt seg tilstrekkelig, men det gjør den på et lavkarbokosthold med mer fett, og man kan få gallestein, og så er det lett å skylde på fettet, når det som egentlig skjer er at galleblæren får en kickstart til å begynne å fungere normalt igjen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 10:10   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål om farge på eh avf ...

Mye magesjau ute og går om dagen, kan være så enkelt som det.

Eller som Photo skriver, kanskje ribba eller noe av tilbehøret ikke var helt bra?

Eller fettdiare som andre nevner. Har hatt det selv og det begynte med voldsome kramper som tilslutt endte i en voldsom eksplosjon på do, med uante mengder som kom ut og som hadde farge som min mor ville kalt barndomsminne, dvs lys, gulaktig greie

Trenger ikke å krisemaksimere med en gang, spesielt dersom dette er første (??) og kanksje siste gang det skjer. Selv om viskal ha en del fett i oss merker jeg at magen min er sterkt uenig i for mye av f.eks ribbe, det går bedre å blande meierismør/cocosa/olje og diverse i maten.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 13:39   #12
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Spørsmål om farge på eh avf ...

Er ikke første gabg med mageproblemer for å sidet sånn
Før tålte omtrent ikke fett eller karbohydrater. Jeg fordøyer ikke mat skikkelignog bruker enzym tabletter for det. Selv med enzymer må all mat kokes i minst 45 min. Koker jeg blomkål i 30 min får jeg forstoppelse og den kommer ufordøyd ut igjen. Etter å ha startet med pepsin, oxbile og noe annet tilskudd tåler jeg mer fett.
Er på scd kombinert med lav oksalat da jeg ikke tåler oksalater særlig bra. Legene har ikke funnet ut hva som er galt ognhar egentlig gitt meg opp fordi jeg følger ikke "boken" dems i forhold til IBD.
Det fprundrer meg ikke om det er gallestein fordi jeg har hatt tilsvarende type smerter før. Jeg får høre med legen neste gang jeg skal dit.
Frem til da så fortsetter jeg med kostholdetbslik jeg gjør nå

Kokosolje og kylling fett tåler jeg bra men sliter mer med lammefett

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:48   #13
Tanita
Nytt Medlem
 
Tanita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4
Tanita er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål om farge på eh avf ...

Jeg har også forhøyete leververdier, de kan konkurere med en gammel alkoholiker. Som noen skrev her, kan det henge sammen med gallestein og/eller insulinresistens både Hexeberg og Dahlquist omtaler dette i sine bøker. Og deres teori er at spiser man lite fett får man mer/lettere gallestein. Dahlquist anbefaler tilnærming til fettrik kost og hevder at dette kan gjøre at gallesteinen på sikt forsvinner.

Tanita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 14:56   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Spørsmål om farge på eh avf ...

Kjenner til den beigefargen, har hatt det nokre gongar siste vekene (køyrer ketose no). Men det var i kombinasjon med heilt OK mage og null vondt. (..og eg har hatt mykje problem med akuttrumpe, springing på do, og raufoss Just so you know.)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Farge på ketostrips G-bo Ketolysekuren 2 28-09-08 11:25
Johannesbrødkjernemel - farge Mayella Ketolysekuren 12 23-11-07 13:34
Farge på stix ... Safir Ketolysekuren 7 04-11-07 21:59
En ny farge til lavkarbo/karbojunkie? HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 17 24-05-04 08:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no