Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fra ketolyse til generell lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-11, 14:41   #1
sunshine90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 8
sunshine90 er på en erverdig vei

Fra ketolyse til generell lavkarbo

Hei hei!
For noen uker siden la jeg om kostholdet mitt slik at jeg nå spiser litt mer karbohydrater. Jeg har ellers spist ketogen kost i ca 1 mnd før dette, og nå spiser jeg mellom 50-80 g karbohydrater.
Etter jeg begynte å spise mer karber har vekten økt jevnt og trutt, til min store frustrasjon!
Jeg trener 4-5 ganger i uken, og er svært aktiv i hverdagen. Jeg trodde først at jeg spiste for mye, for jeg føler at jeg spiser veldig ofte og mye.. men da jeg sjekket på diett.no så stod det at jeg ligger på rundt 1600-1800 kcal og jeg som trodde jeg spiste rundt 2500
Så hvorfor i alle dager går jeg opp, og ikke ned i vekt??

Hittil idag har jeg spist følgende:

frokost: Litt havregrøt med CC, smør og kanel + kaffe med litt fløte

mellom: CC med yoghurt naturelle og blåbær

lunsj: Yoghurt naturelle med mandler

middag: Kyllingsalat med ost, rømme, løk, paprika, agurk, salat, fajitaskrydder

setter pris på alle svar

sunshine90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 14:48   #2
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Du spiser ikke fett. Og du trener. Mulig fettprosenten går ned selv om ikke vekta gjør det.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 17:18   #3
trulss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Eidkjosen, Kvaløya (Tromsø)
Alder: 59
Innlegg: 14
trulss er på en erverdig vei

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Hvis du har insulinresistens vil du ikke tåle vektmessig å spise karbohydrater. Spiser man fett og samtidig karbohydrater er det en kilde til vektoppgang. Hva å kutte ut alle karbohydrater, kunstige søtningsmiddel med mer, og så heller innføre ett produkt av gangen med karbohydrater senere, for å se virkningen. For mye proteiner er heller ikke bra, de omdannes da til karbohydrater. Noen tåler 0 karbohydrater, andre kanskje 35, man må finne sin grense,

trulss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vLCHF.no Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 18:59   #4
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av trulss, her.

Hvis du har insulinresistens vil du ikke tåle vektmessig å spise karbohydrater. Spiser man fett og samtidig karbohydrater er det en kilde til vektoppgang. Hva å kutte ut alle karbohydrater, kunstige søtningsmiddel med mer, og så heller innføre ett produkt av gangen med karbohydrater senere, for å se virkningen. For mye proteiner er heller ikke bra, de omdannes da til karbohydrater. Noen tåler 0 karbohydrater, andre kanskje 35, man må finne sin grense,

Nå spiser ts mellom 50 og 80 karbohydrater om dagen. Altså null grunn til å kutte på fettet.

For ts sin del, dette er lite mat, det er lite fett, ts trener, kanskje en anelse for mye youghurt. Stapp ett egg i havregrøten din sammen med cc etc.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 20:27   #5
sunshine90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 8
sunshine90 er på en erverdig vei

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

tusen takk for svar

Jeg har ikke insulinresistens, men sluttet på ketolyse da jeg slet med lite energi. Jeg hadde spist ca 20 g karber om dagen, og det gjorde meg fullstendig utmattet, til og med etter en mnd! Jeg hadde i tillegg masse benkramper, og klarte heller ikke trene.. Så jeg trives bedre med mer karber, og kroppen klarer endelig å trene igjen men man kan visst ikke få både i pose og sekk

sunshine90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 22:37   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Tok du tran, vitaminer og ekstra magnesium mens du gikk på ketolyse?

Beinkrampene går uansett bort med magnesium og trøtthet forsvinner når du har funnet balansen med din nye diett. I mellomtiden så hjelper det veldig (iallefall for meg) med nok vitaminer og tran.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 23:15   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Det er ikke uvanlig å lide flere uker de første ukene på streng lavkarbo. Det blir bedre med tiden. Jeg synes du gav opp for tidlig på den måten at du fikk ikke opplevd hvordan du ville komme til å ha det etter flere uker på streng lavkarbo. Torkil anbefaler de som begynner å ikke anstrenge seg så mye treningsmessig den første tiden. Bare gå noen spaserturer etc. til kroppen har fått igang fettforbrenningen skikkelig. Siden du mistrives veldig med å være så slapp kunne du prøvd en nedtrapping til ketolyse el.l. istedenfor et brått skifte.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 08:23   #8
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Jeg spiser også mer karbohydrater nå enn jeg gjorde tidligere. Økningen kommer imidlertid fra helt andre matvarer enn de du beskriver, hovedsakelig fra grønnsaker og bær. Jeg ville ha kuttet ut havregrøten og yoghurt naturell. Spiser tyrkisk yoghurt med solsikke - og gresskarkjerner + litt friske bær til frokost. Økningen i grønnsakinntak gjør at jeg reduserer noe på fettet, men må passe på å få i meg nok til å holde energien oppe.
Og vekta holder seg...

__________________



Min journal

Sist redigert av Trj : 29-07-11 kl 10:34.
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:30   #9
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Syns det var litt mye yoghurt jeg.....

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:40   #10
sunshine90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 8
sunshine90 er på en erverdig vei

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Jeg følte egentlig at ketogen kost var en veldig stor påkjenning for kroppen min, men det var selvfølgelig deilig å slippe all søtsug osv
Jeg tar omega 3, men føler det blir litt rart å være avhengig av å ta magnesium for benkramper når man skal få vitaminer og mineraler naturlig gjennom kosten Det sier meg at kroppen ikke har godt av å spise så lite karbohydrater..
Det ble mye yoghurt den dagen, men det er ikke noe jeg pleier å spise så mye av ellers.. Jeg spiser masse grønsaker og bær for å få i meg karbohydrater men jeg syns det er greit å spise litt havregryn på morgenen for å slippe å komme i ketose!

sunshine90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:45   #11
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Gjør det som funker for deg. Tar kanskje litt tid å finne ut av. Om du vil ha i deg magnesium gjennom maten spis nøtter f.eks. (jeg tyr likevel til tablettene for jeg syns de krampene er noe herk hehe).

Ellers er det riktig det med fettet ifølge boka

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 09:50   #12
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Ta en titt på vedvarendestigen til Atkins!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 10:56   #13
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fra ketolyse til generell lavkarbo

Såvidt jeg har forstått er magnesiumtilskudd gjerne nødvendig i startfasen - til kroppen er i balanse (også i ketose). Noe av grunnen til underskuddet er vel ofte at man tørster og drikker mye, og glemmer å kompensere med salter og mineraler gjennom kosten, men også at man plutselig spiser helt annerledes og kroppen trenger tid på omstillingen. Såvidt jeg har forstått fullt mulig å spise ketogent og få i seg alle næringsstoffer, både på makronivå (protein, fett) og mikronivå (vitaminrike grønnsaker, nøtter).

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fra Ketolyse til generell lavkarbo bobbla Lavkarbo generelt 2 06-04-11 18:57
Generell lavkarbo vs ketolyse bobbla Lavkarbo generelt 3 17-02-11 18:43
Ketolyse eller generell lavkarbo...? En del spørsmål.. NinaPina Ketolysekuren 2 03-07-10 23:15
Fra ketolyse til generell lavkarbo... *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 2 13-05-10 21:16
Ketolyse vs. generell lavkarbo Sense Ketolysekuren 2 14-07-08 18:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no