Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-09, 07:46   #1
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

De siste dagene har jeg bevisst spist mer karber med tanke på eventuelt skifte til South Beach. Jeg var jo forbedt på å dette rett ut av ketose i det jeg beveget meg over 15-20 gram (ikke at jeg teller så nøye, men man leser jo på det man spiser) men jeg er enda i fin ketose. De siste dagene har jeg spist

- muffins med spinat og feta
- lavkarbo tortillas med hummus, avocado og kjøtt
- salat med masse godt i
- flax seed crackers (eventyrlig gode og 2 karber pr 5 kjeks!) med hummus (lite kick ja)
- noe kjøtt og grønnsaker til middag (idag hadde jeg 200 gram kål stekt med bacon, fløte og smør, i går hadde jeg blomkål med kylling)
- tilsammen 75 gram 85% lindt sjokolade i form av sjokoladetrøfler for å feire tantetilværelsen (fordelt over to dager)

Grovt anslag skulle tilsi ca 30-35 gram karber - hummusen og sjokoladen bidrar kraftig... :P

Jeg er enda i ketose, kroppen føles fin og magen kjennes ut som den jobber fordi den får mer fiber å jobbe med. Nå har jeg lurt meg selv lenge nok med at det er greit at vekten står i ro fordi jeg tilpasser meg lavkarbo - jeg er tilpasset, nå må jeg kutte kalorier - og derfor vurderer jeg å bytte til South Beach. Men siden jeg enda er i ketose, er det da greit å spise som jeg gjør? Jeg tror nemlig at om jeg nå kutter i smør, ost og fløteforbruket (og erstatter sjokoladen med enda mer grønnsaker) - da skal jeg både holde meg mett og få i meg lite nok kalorier til at kroppen min skjønner at den må ta av egne, enorme lagre... Men jeg tenkte høre med dere erfarne hva dere mener før jeg innstiller meg på at dette er det jeg gjør.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 09:08   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Jeg går ikke ned om jeg ligger under 20 karber, jeg!
Mellom 20-30 et sted er fint for meg. Er i ketose opp til 50 ca, men da går jeg heller ikke ned.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 11:06   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Her sriver Pål litt om dette: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 11:25   #4
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

fordi den får mer fiber å jobbe med.



er du nøye med og få i deg fiber ?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 18:06   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

er du nøye med og få i deg fiber ?

Det er jo litt begrenset hvor mye fiber man får i seg fra salat og blomkål da... Jeg er vant til svart rugbrød og en kilo gulrøtter om dagen, så magen min merker godt at det er mindre fiber nå.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 20:45   #6
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Det er jo litt begrenset hvor mye fiber man får i seg fra salat og blomkål da... Jeg er vant til svart rugbrød og en kilo gulrøtter om dagen, så magen min merker godt at det er mindre fiber nå.

så du føler deg.. bedre?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 20:48   #7
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

så du føler deg.. bedre?

Jeg har ikke hatt noen problemer verken på ene eller andre måten, men avføringen min er definitivt hardere nå og maten bruker lengre tid gjennom systemet. Det er gjerne det at det er sånn jeg er vant til at kroppen fungerer, så det føles mer riktig.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 21:14   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Du kan jo prøve og se om det funker vidre? Gjør det ikke det så vet du hva du må gjøre..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 22:45   #9
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Du kan jo prøve og se om det funker vidre? Gjør det ikke det så vet du hva du må gjøre..

Problemet mitt til nå har vært at jeg er i ketose, men går OPP i vekt. Målebuksen min får jeg knapt igjen nå og den er direkte ubehagelig å sitte i. Det var den ikke før jeg begynte på ketose.

Men jeg liker å ha stabilt blodsukker, derfor gir jeg meg ikke helt enda. Men jeg teller virkelig på knappene - jeg har ikke "råd" til å gå opp i vekt.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 02:43   #10
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Jeg teller ikke nøyaktig hvor mange karber som blir spist iløpet av en dag. Har gått ned 21 kg på ca 6 mnd, og det har vært lekende lett. Planlegging kan ofte bli slitsomt i lengden, og man føler lettere at det blir en jobb enn en glede å spise lavkarbo.

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 04:51   #11
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Rangelet, her.

Jeg teller ikke nøyaktig hvor mange karber som blir spist iløpet av en dag. Har gått ned 21 kg på ca 6 mnd, og det har vært lekende lett. Planlegging kan ofte bli slitsomt i lengden, og man føler lettere at det blir en jobb enn en glede å spise lavkarbo.

Det er nettopp det siste der jeg ønsker å oppnå, at jeg går ned i vekt fordi jeg spiser som jeg trives med og ikke fordi jeg stresser med noe.

Men fra i morgen blir det taktikkskifte - mindre fett og mer protein og halvveistelling av kalorier for å være sikker på at jeg ligger i underskudd.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 16:58   #12
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

jeg syntes lavkarbo er kjempebra..!

ikke lenger lang utrengning med kalorier,

men heller bare en tankegang om hva"ja"mat er. og ikke noe grenser. thats it.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 17:23   #13
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

jeg syntes lavkarbo er kjempebra..!

ikke lenger lang utrengning med kalorier,

men heller bare en tankegang om hva"ja"mat er. og ikke noe grenser. thats it.

Jeg synes også lavkarbo er kjempebra. Men når jeg legger på meg istedet for å gå ned, da må jeg innse at det ikke passer for meg i den formen jeg har prøvd til nå.

Nå skal jeg fortsette å spise lavkarbo, men kutte ned noe på fettinntaket og øke opp i protein - samt ha et øye med kaloriene også.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 17:25   #14
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg synes også lavkarbo er kjempebra. Men når jeg legger på meg istedet for å gå ned, da må jeg innse at det ikke passer for meg i den formen jeg har prøvd til nå.

Nå skal jeg fortsette å spise lavkarbo, men kutte ned noe på fettinntaket og øke opp i protein - samt ha et øye med kaloriene også.


nei. prøv og øk fettet, og heller mindre protein.(ikke for lite da, selvfølgelig.)

overskudd av protein(2-3gpr kg kropsvekt) blir omdannet til gluktose i kroppen.
------------------------------
fett er fett.

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 17:45   #15
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

nei. prøv og øk fettet, og heller mindre protein.(ikke for lite da, selvfølgelig.)

overskudd av protein(2-3gpr kg kropsvekt) blir omdannet til gluktose i kroppen.
------------------------------
fett er fett.

I går kontrollførte jeg hva jeg har spist en del dager. Jeg har ligget på ca 4% karbo, 75-80% fett og resten protein - og lagt på meg. Dessuten har jeg forstått det slik at glukogenesen ikke nødvendigvis gir omdanner protein til glukose så lenge man er i kaloriunderskudd og ketose. Det var en diskusjon om det her.

Det er verdt et forsøk

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 18:45   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

I går kontrollførte jeg hva jeg har spist en del dager. Jeg har ligget på ca 4% karbo, 75-80% fett og resten protein - og lagt på meg. Dessuten har jeg forstått det slik at glukogenesen ikke nødvendigvis gir omdanner protein til glukose så lenge man er i kaloriunderskudd og ketose. Det var en diskusjon om det her.

Det er verdt et forsøk

Vet ikke hva du veier, men noe sier meg at du er relativt slank fra før av??..?

Og DA kan man faktisk gå OPP i vekt av ketose fordi kroppen gjerne vil ha litt mer på beina enn det en selv vil.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 19:13   #17
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Jeg tåler tydeligvis mer enn 15 gram karber - er det da greit å spise mer?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vet ikke hva du veier, men noe sier meg at du er relativt slank fra før av??..?

Og DA kan man faktisk gå OPP i vekt av ketose fordi kroppen gjerne vil ha litt mer på beina enn det en selv vil.

Haha, takk for tilliten. Men jeg har nok 20-30 kilo for mye. Jeg veiet 78 i fjor og kunne godt gaatt ned 10 til... naa har jeg gaatt opp ca 15 istedet.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan ketogen kur gjøre at man tåler karber dårligere etterpå? Jillja Ketolysekuren 24 18-10-08 18:50
Camembert - går det greit å spise det? ingu Spørsmål og svar 7 25-09-08 11:01
Når er det greit å spise kunstig søtstoff? Bee Lavkarbo generelt 5 08-11-07 04:39
Hvor mange karber tåler du uten å gå ut av ketose? Sugarpill Spørsmål og svar 0 16-08-07 14:56
Hvor mange karber tåler du? Sugarpill Lavkarbo generelt 12 29-05-06 11:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no