Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor er folk så innmari opptatt av...sukkerfrie erstatninger for vanlig godteri. Jeg skriver ikke dette for å "dyppe" noen - det er ganske enkelt en observasjon jeg har gjort. Det blir mer og mer snakk om lavkarbo butikker, og sukkerfrie/lavkarbo produkter i forumet her. Vi klarte fint å spise lavkarbo i 1982 også, uten alle disse produktene. Vi lærte å lage mat fra grunnen av og å spise "rent" - og kose oss med kake eller sjokolade av og til ! Ellers klarte vi å "kose oss" uten snop ! Nå er det mange som spiser "snopet" hver eneste dag - og til og med erstatter måltider med det..... "for vi må jo kose oss" - er "kos" synonymt med snop og søtsmak ?
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avJeg er helt enig, Nille. Jeg var storforbruker av slike erstatninger før, og det er nok den største årsaken til at jeg sitter her som overvektig fremdeles, 2,5 år etter at jeg ble medlem her på forumet. Jeg erstattet en uvane med flere andre, og søtsuget forsvant jo aldri, til slutt sprakk jeg totalt og gav opp hele greia. Sånn har jeg holdt på i 2 år før jeg endelig innså problemet for en stund siden.
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 42
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avFølte meg litt truffet der gitt.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#4 |
Gjest
|
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avKunne ikke vært mer enig, Nille. |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Hvor: Sola
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avHehe, jeg tror mange som er helt nye på lavkarbo kanskje går litt amok og tror de kan fråtse i alle slags kunstige produkter så lenge det er lite karbohydrater i det. Traverne er litt mer "nøkterne" der tror jeg. Det har nok med erfaringer og kunnskaper å gjøre, og vi lærer jo etterhvert alle sammen.
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt av
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avjeg har jo bare vært "inni dette i en uke nå men jeg har fått det for meg sånn at alt sukker er best å holde seg vekke fra,altså søtstoffer osv også..har ivertfall ikke fått for meg at jeg kan fråtse i alt mulig...kommer ikke til å spise/drikke noe særlig av dette etter induksjonen heller..men jeg er heldig da for fet mat har altid vært min svakhet,pluss at jeg syns soya smaker godt hehe...smakte på en sånn atkins sjokkolade bar og den smakte blæh..så ikke fristende i det hele tatt..det jeg syns er genialt med denne dietten er at man kan spise seg mett og være fornøyd,har jo tatt av 20 kg på å spise salat og knekkebrød(altså sulte meg)og det er da søtsug/fettsuget kommer+ DRITTHUMØRET!,denne uken har vært kjempe flott er i mett og i godt humør,tatt av 1,1 kg på 2 dager!!! BARE HELT UTROLIG =))) yeah skikkelig livskvalitet... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt
![]() |
![]() |
#8 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avDu vet jeg er veldig enig i det du skriver Nille |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2005
![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avDet er nesten litt trist nå at Splenda er kommet, at jeg ikke finner noe å bruke den i! Ikke har jeg lyst på noe søtt og ikke baker jeg kaker - spiser kun litt %-sjokolade med kveldskaffen. Jo, jeg har ørlitegrannne sukker eller fruktose i bær som jeg fryser, typen 1/2 ss til 4 dl bær, og som jeg igjen bruker 1 ss i tyrkisk yoghurt. Mer enn søtt nok! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Hvor: M & R
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avEr så enig Nille, det beste er å holde seg unna sånt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis noen tror Splenda er en god erstatning for sukker, så se her:
Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avjeg er den typen som faktisk ikke tåler kunstig søtning... jeg kan spise splenda, og har det til bær i smoothie |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Nå er jeg generelt skeptisk til hjemmesider som utelukkende har som målsetting å rakke ned på et produkt, enda mer skeptisk blir jeg når det hovedsaklig er anektdotiske historier og "one-liners" om hvor dårlig produktet er. Når siden i tillegg ikke bare er sponset, men i sin helhet eid og drevet av en organisasjon som har et "Konkurrende produkt" på markedet... Vel... Da er den ikke spesielt mye verdt hos meg |
![]() |
![]() |
#14 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Splenda er ikke verre enn andre støtningsmidler, - og iallefall bedre enn Aspartame. Du finner skremselspropaganda for hva du vil på nettet. Den enes sida er verre enn den andre. ALT er farlig om man spiser/drikker det i store mengder. Jeg anbefaler ikke søtstoff i det hele tatt, men noen ganger er det nødvendig for å få frem smaker etc. Så lenge man bruker det med fornuft og ikke bøtter innpå hver dag er det helt OK. Og OM man skal bruke er faktisk Splenda det jeg ville anbefale. Om man ikke får tak i Stevia da....
Kloke ord fra Firth her. Er helt enig.
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avDe 3-4 første ukene på ketolyse-kuren spiste jag ikke søtningmiddel i hele tatt..Hade ikke søt sug.. Men så fannt jag en del tips her i forumet då..sukkerfri gelè,sukkerfri gotteri osv og Vips så hade jag lust på det
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Det er vel også litt det at det åpner seg en ny verden av mat og muligheter. Iallefall for min egen del, jeg som er relativt ny på dette, og vet at jeg skal spise lavkarbo resten av livet, finner alle muligheter spennende! Er skikkelig gira på å prøve alt mulig! Jeg er imponert over alle "triksene" som finnes, og vil gjerne teste hva som funker og ikke. Etterhvert så finner man vel ut hva man tåler (jeg fant iallefall fort ut at Heistad sjokoladepudding og vaniljesaus ga meg enorme magesmerter, hehe |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lindberg
![]() |
![]() |
#17 |
Potius sero, quam numquam
Medlem siden: Oct 2004
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avKlart at det ikke er lurt å spise noe "søtt" hver dag/flere ganger daglig! Er nok redd for at de som bare MÅ ha noe "søtt" mens de går på de forskjellige diettene, lettere går over til vanlige gotterier (de er vel egentlig bedre,-- eller ?)når de har nådd sitt mål,- og resultatet sier seg selv. Vil derfor på det sterkeste anbefale alle å styre unna og heller finne andre ting å koooose dere med! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Medlem siden: May 2006
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avJeg er så enig med deg. Jeg må si jeg tenkte tanken sjøl også når jeg begynte på Eurodietten, det var så mye desserter og kaker og greier, kunne ikke skjønne at det skulle være riktig. Jeg har valgt å ikke spise de produktene, men satse på MÅLTIDER, altså omelett, supper osv. KUnne ikke tenke meg å få en ny vane som var å spise muffins til middag f.eks |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fedon
![]() |
![]() |
#19 |
Potius sero, quam numquam
Medlem siden: Oct 2004
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avDet var virkelig flott å høre Dante. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Hvor: Fredrikstad
Alder: 62
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avHenger meg på og signerer flere innlegg her! Jeg tror det er svært lite smart å erstatte én avhengighet med en annen. Når man har fysiologiske og/eller psykiske plager som (blant annet) er forårsaket, forsterket og opprettholdt av søplemat, er det lite hensiktsmessig å bytte ut søplematen med annen søppel.
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2005
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avEnig med deg, Nille. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Eurodiet
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Menar du virkeligt att vi ikke ska gratulere noen som har gått ned 30 kg på kort tid?Og va er kort tid?
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avDet er akkurat det, jeg er ikke enig i at man nødvendigvis har gjort det meste rett om man raser ned 30 kilo på f.eks. tre-fire måneder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Jag skønner va du menar Hedda, og jag håller med dig! Sunnhet kan ikke sammenlignes med å vara slank..
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor er folk så innmari opptatt avJa, kan absolutt tenke meg det motiverer, men folk som er ekstremt overvektige går jo litt fortere ned uansett, så jeg mener det lureste er å gå ned på sunn måte for alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Folk blir feitere og feitere.. men de trener jo! | Helene | Artikler | 12 | 24-01-07 00:57 |
Og hva er hodet ditt opptatt av.... | Carbokiller | Generell diskusjon | 20 | 29-08-04 22:01 |