Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Min beste fiskemiddag

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-07-07, 20:11   #1
Ullabulla
Medlem

Ullabulla sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Ullabulla er ny på veien

Min beste fiskemiddag

Tenkte det kunne være greit å samle oppskrifter på fiskemiddage i en egen tråd. Har tenkt å ta en Nille-uke i "Fiskens tegn" men trenger innspill på gode fiskeretter, da jeg ikke er særlig kreativ og flink med fisk.
Oppskrifter mottas med takknemlighet

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 20:21   #2
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 43
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Min beste fiskemiddag

Min aller beste fiskerett er Laks med rømme, feta og rosmarin.

Du legger laksefileten i en ildfast form. (ca 400 gram.)
A boks rømme blandes med en 3/4 pakke fetaost. Ha oppi 3 ss rosmarin og bland godt.
Røra helles over fisken og hele greia settes i ovnen på 200 grader i ca 30-40 min.
Dette er så nydelig at du vil ikke tro det engang!

Som tilbehør har jeg grønne salatblad og stekte tomater.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 20:32   #3
jeef-micro
Seniormedlem

jeef-micro sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 46
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Her er den absolutt beste fiskeoppskriften jeg noensinne har prøvd, og den var ikke så værst lavkarbo heller

400 gr skinn og beinfri torsk,i biter på 100 gr hver

legg fisken i en smurt ildfast form, og ha på pepper og salt

ta frem en kaserolle, og ha i
2 dl fløte
1 ss grov sennep
2 fedd hvitløk
1/2 terning fiskebuljong
2 ss hakket persille

gi et oppkokog hell sausen over fisken. stek fisken på nederste rille 200 grader i 15-20 min

knus tomatene i 1 boks knuste tomater med gaffel(så de blir mere knust) ha i:
1 ss olivenolje
1/2 finhakket purreløk
1 finhakket sjalottløk
4 ss finhakket frisk basilikum eller 2 ss tørket

når fisken med fløtesausen har stekt i 15 min, ha over tomatblandingen, og stek i nye 15 minutter

Gammel 15-07-07, 20:32   #4
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Denne gryten er spiselig orgasme:

TORSKE-GRYTE

1 kartong fløte (eller 3 dl melk)
1 beger Philadelphia eller Tine kremost naturell
En god neve hakket bacon (kan sløyfes, var godt i denne gryten da)
Litt muskat, og evt. litt salt og hvit pepper

Smelt en god dæsj smør i en gryte. Stek baconet. Hell over fløte og kremost og rør godt. Ha i krydder (salt, pepper, muskat) og la sausen småkoke i noen minutter. Ha i store biter av torskefilet og gulrøtter i biter (jeg brukte mini-gulrøtter), samt andre grønnsaker du liker (kålrot i staver, brokkoli...). La gryten koke til torsken er mør. Sausen ble helt fin i konsistensen hos meg, men vil du ha den tykkere kan du bruke litt maizenna.

Serveres med poteter og/eller kokt blomkål (som fungerer helt ypperlig som "poteter" for meg).

Sausen kan brukes som bechamelsaus til lasagne osv, og den smaker faktisk som skikkelig hvit tykk saus. Helt fantastisk god!

Gammel 18-02-08, 14:55   #5
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

litt på denne, så den ikke blir borte i mengden for meg Glemmer hvilke tråder jeg har vært å lest i hvis jeg ikke svarer i dem

Gammel 18-02-08, 15:17   #6
StineK
Seniormedlem

StineK sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

Min aller beste fiskerett er Laks med rømme, feta og rosmarin.

Du legger laksefileten i en ildfast form. (ca 400 gram.)
A boks rømme blandes med en 3/4 pakke fetaost. Ha oppi 3 ss rosmarin og bland godt.
Røra helles over fisken og hele greia settes i ovnen på 200 grader i ca 30-40 min.

Du lager denne av tint laksefilet gjetter jeg? Lagde noe lignende en gang men med fryste laksefileter - var bare såvidt tint etter 40 min - måtte steke leeeeeeeeeenge ekstra.

Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 20:12   #7
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Iset: Mekker denne nå, og smygsmakte på sausen, og OMG!! Du har rett angående det orgastiske aspektet
Torsk spiser jeg nesten aldri, for det første forbinder jeg det med barndommens lettsaltene kokte torsk, blæ, for det andre så er den jo så fettfattig, men med denne sausen går fettinholdet opp i været . Skal egentlig prøve å holde meg unna fløte en periode, men what the heck; det er fredda!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:53   #8
Elanessë
Seniormedlem

Elanessë sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ha i store biter av torskefilet og gulrøtter i biter (jeg brukte mini-gulrøtter), samt andre grønnsaker du liker (kålrot i staver, brokkoli...).

Hvor mye gulrøtter sånn ca, og kan man egentlig spise det på ketolyse?
Trenger sååårt å samle opp litt fiskeoppskrifter ja, og denne hørtes kjempegod ut!

Gammel 17-04-08, 22:25   #9
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Nope! Ingen gulerøtter på ketolyse! ALt for mye stivelse!
Jeg bytta ut meg brokkoli og blomkål. Synes det smaker bedre også

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 15:03   #10
luringen
Seniormedlem

luringen sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

jeg bruker litt raspa rå gulrøtter, men jeg går ikke på ketolyse da.

Gammel 27-04-11, 13:17   #11
Sunniva37
Juniormedlem

Sunniva37 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Midt-Norge
Sunniva37 er på en erverdig vei

Takk for en god oppskrift! Prøvde noe ala denne ut fra de ingrediensene jeg hadde i skapet. Ble litt hakket ruccolasalta og Provancekrydder i stedet for kruspersille og basilikum. Og vanlig sennep. Serverte med blomkålmos. Ble godt etter min smak. ;-) Og neste dag ble fiskegryterestene spist kalde til lunsj med grønn salat, rå brokkoli, agurk og fetaost. Nydelig dressing av den gode sausen fra gryta. Lager nok denne flere ganger. :-)

Sunniva37 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbo, bedre helse. Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Får spam fra min egen email på min email-adresse!! donjuanwannabe Generell diskusjon 11 10-11-05 17:06

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.