Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-08, 11:45   #1
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg
Lightbulb

Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Gjennom hele livet har vi hørt at det er viktig med frokost, dagens viktigste måltid. Noe som for meg har vært vanskelig. Når barna var små så var frokost en selvfølge. Nå er vi to voksne igjen i hjemmet og det er veldig lite frokost hjemme hos oss. Noe som til tider har gitt dårlig samvittighet.

Jeg er ikke sulten om morgenen. Hverken før i karbo kost tiden, eller nå når jeg spiser lavkarbo. Jeg orker ikke tvinge i meg mat, og har nå begynt med kaffe som jeg heller en skvett fløte oppi. Da holder jeg min fettforbrenning igang. Kaffe har heldigvis ikke noe begrensende effekt på vektnedgangen, hittil ihvertfall.

Idag satt jeg og leste i siste nummer av Mat & Helse, og halleluja!!! her er det en artikkel som heter "spis mest på kvelden". Dette gjelder spesielt de på lavkarbo/lavglykemisk kosthold. Absolutt verd å lese!!

I tillegg handler spalten Innsikt om Fett og fet mat. Muligens ikke noe nytt for de som har vært i lavkarbo land lenge, men absolutt matnyttig.

Det er så deilig å lese artikler som bekrefter det en har gått og kjent på over lang tid, men som strider mot alt som kommer fra de fleste ernæringsekspertene. Det er bare synd jeg ikke har stolt mer på egne signaler/erfaringer tidligere, da hadde vekten vært regulert for lenge siden.

Men aldri for sent!!

Ha en strålende helg alle sammen!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:30   #2
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Dette var oppløftende nyheter for meg! Dette bladet skal jeg handle inn ja!

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:56   #3
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Jeg synes stort sett det lønner seg å gjøre stikk motsatt av hva ernæringsfysiologene har hevdet. Nok en bekreftelse på det.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 13:57   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Har du link til artikkelen? For dette strider mot hva jeg tidligere har lært..

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:05   #5
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 47
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Jeg er av den oppfatning at man selv må finne ut når det er best å spise.
Jeg MÅ spise frokost før jobb, det er best for meg. For andre er det best å ikke spise frokost så tidlig. Jeg tror det er viktig å lytte til kroppen.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:38   #6
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Hei mofe

Har ikke link - jeg får bladet i posten. Vet ikke om alle artiklene som står der er på nettet?

Kan vel ikke sitere artiklen direkte. Men i hovedsak går det ut på at vi har blitt fortalt at det er lurt å spise små måltider ofte. Men dette er informasjon som er beregnet på et såkalt "sunt" kosthold. Brød, poteter, lettprodukter osv. med andre ord råd til de som spiser mye karbo.
Bladet tar for seg erfaringer og undersøkelser som viser at dette ikke er tilfelle. Hverken når det gjelder kostholdet (mye karbo) eller hyppighet og tidspunkt for måltider. Interessant lesning, og for min del stemmer det utmerket i forhold til både hvordan jeg legger opp mine måltider og vektnedgangen.

Jeg følger Skaldemanns prinsipper der han sier, spis når du er sulten. Jeg er ikke sulten om morgenen, dermed spiser jeg ikke da. Jeg er som oftest sulten i 12 tiden og da har jeg et måltid, og middag blir ofte ikke før mellom 18 - 20 om kvelden. Den sene middagen er oftest det største måltidet jeg har i løpet av en dag. Jeg har hele tiden tenkt at dette strider mot all fornuft, men det er slik måltidene legges opp hos oss, dels på grunn av sult følelsen, del på grunn av arbeidssituasjon. Jeg er aldri sulten, spiser veldig lite karbo og går ned i vekt. Jeg vet at dersom jeg hadde fulgt denne rytmen før, da karbo inntaktet var en stor, stor del av kosten ville jeg lagt på meg (og det gjorde jeg). Men med dagens kosthold fungerer dette utmerket.

Jeg skjønner det kan høres unaturlig ut, men det er nok fordi lavkarbo/lavglykemisk kosthold ikke har vært normen for hvordan vi skal spise. Og alle som har gått på "vanlige" dietter (Libra, Grethe Rhodes osv. osv.) har fått prentet inn at spis lite, ofte, magert og tell kalorier. Derfor kan det være vanskelig å godta at stikk motsatte er sunnest og fungerer bedre.

MEN, vi er alle forskjellige. Dersom din kropp trenger og vil ha mat om morgenen så bør du nok spise da. Ingen er like, og det som passer til meg passer nødvendigvis ikke til deg. Vi må alle finne vår vei til det gode kosthold.

Viktigst er vel å begynne å kjenne sin egen kropp, sine egne behov, og hva som passer best for akkurat deg.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 14:42   #7
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Enig SusieBlues!

Vi skrev nok innlegg samtidig, og det er helt i tråd med det jeg mener og tror.

Men jeg syntes det var deilig å få bekreftelse på at det å ikke spise frokost, og spise mest om kvelden ikke er hverken uvanlig eller usunt.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 10:15   #8
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Må bare skyte litt inn her:
Sitter på skolen nå og har helsefremmende arbeid hvor vi snakker om barns kosthold.
Og da benytter jeg anledningen til å prøve å oppsummere det jeg har kært i timen
Når barn spiser frokost viser forskning at:
- De får bedre konsentrasjonsevne
- De blir roligere som igjen gjør at det blir et bedre læringsmiljø
- De holder forbrenningen oppe



Jeg har faktisk lært noe i denne timen (men om det stemmer er det jo alltid delte meninger om)

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 18:35   #9
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Hei!

Fint med slike innspill.

Nå har ikke jeg små barn lenger, og når mine barn var små så var det ikke lavkarbo som var normen for vårt kosthold. De fikk "vanlige" frokost, havregrøt, brødmat og meieriprodukter. Og matpakke med på skolen. De var oftest sulten om morgenen.

Barn trenger mer protein og fett enn voksne, fordi de vokser. Vet at Lindberg har satt fokus på hvordan å erstatte raske karbo med protein og sunt fett, men dette kan jeg ikke så mye om. Flere undersøkelser viser jo sammenhengen med omega og hyperaktivitet. Det er nok flere grunner til konsentrasjonssvikt og uro i klasserom.


Jeg ville nok gitt mine barn frokost idag også, men jeg ville vært mer opptatt av hva de spiste.

Det hadde vært intressant å høre om noen med barn som bruker lavkarbo/lav GI kostholdet for hele familien og om de merker noen endringer i barna når det gjelder konsentrasjon, aktivitetsnivå osv.

Mat & Helse undersøkelser handlet om voksne. Jeg syntes det var en interessant artikkel som støtter opp under enkelte av de kostholdsfilosofier der en spiser når en er sulten, ikke nødvendigvis etter klokken. I tillegg forklarer den hvorfor de som spiser mye karbo og lite fett må spise ofte for å holde forbrenningen oppe.

Det viktigste er nok å lære å kjenne din kropp, dine behov og lære hvordan du skal spise for at den skal fungere optimalt.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-08, 20:00   #10
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?


Men jeg har faktisk merket selv at konsentrasjonen faktisk er bedre når jeg har økt på karbene. I tillegg er jeg mye mindre distre og har mye bedre hukommelse. Og det er faktisk et faktum. Merker det særlig nå som jeg har begynt på skolen.
Det er i vert fall noen av de symptomene som jeg har hatt når jeg gikk på ketolyse. Så jeg trives veldig nå med ekstra karber.

Og apropo, det gjaldt ikke bare barn da (men siden jeg skal bli barne og ungd.arb handler det meste om barn), det omhandlet også hva som var egnet for voksne også

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 00:36   #11
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Flott at du kjenner hva som gjør at du fungerer best i forhold til prestasjoner på skolen!

Det som er bra med forumet her, at vi kan komme med forskjellige synspunkter og respektere hverandres forskjellighet, både i forhold til kostholdsfilosofi og hvordan en legger opp sitt eget kosthold.

Lykke til med studiene!!
PS: har fagbrev i barne- ungdomsfaget selv jeg.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 09:05   #12
blå blomst
Medlem
 
blå blomst sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 78
blå blomst er på en erverdig vei

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Jeg har også lest bla annet SSS, og var fasinert av hans filosofi rundt mat og spising. Han var den første jeg leste i vinter om lavkarbo, og jeg og tenkte på dette med å spise når man er sulten, og det antall måltider om dagen man trenger. Det er helt sikkert at når man spiser etter hans prinsipper, fungerer nok dette, og jeg merker at selv om jeg spiser grønnsaker i tilegg til protein og fett, ikke er så ofte sulten lenger som før, da jeg spiste mye feil brød og andre sukkerkilder. Etter ca 6 uker på lavkarbo, har jeg fått et mye mer stabilt blodsukker, og klarer og kjenne lenger på at jeg er sulten, blir ikke så desperat "hul" lenger. Dette kostholdet er topp

blå blomst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: protein, fett og litt karbo Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 15:29   #13
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Frokost ikke dagens viktigste måltid?

Opprinnelig lagt inn av blå blomst, her.

Jeg har også lest bla annet SSS, og var fasinert av hans filosofi rundt mat og spising. Han var den første jeg leste i vinter om lavkarbo, og jeg og tenkte på dette med å spise når man er sulten, og det antall måltider om dagen man trenger. Det er helt sikkert at når man spiser etter hans prinsipper, fungerer nok dette, og jeg merker at selv om jeg spiser grønnsaker i tilegg til protein og fett, ikke er så ofte sulten lenger som før, da jeg spiste mye feil brød og andre sukkerkilder. Etter ca 6 uker på lavkarbo, har jeg fått et mye mer stabilt blodsukker, og klarer og kjenne lenger på at jeg er sulten, blir ikke så desperat "hul" lenger. Dette kostholdet er topp

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Måltid ratatouile Ketolysekuren 1 14-02-08 19:07
Drikke til måltid? blå Spørsmål og svar 2 09-12-07 19:46
Kokosmel = C-mÅltid? cilemora Dr Lindbergs 4 03-11-07 18:26
Er det greit å ikke spise frokost? Dolly Ketolysekuren 8 16-04-07 18:54
De viktigste protein- kildene? Neptun-86 Generell ernæringsdebatt 10 27-05-04 09:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no