Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Julebord

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 03-12-09, 18:24   #1
raskall
Medlem

Medlem siden: Nov 2009
Alder: 53
raskall er ny på veien

Julebord

Hei

Jeg har vært på lavkarbo-kjøret i halvannen uke nå og har nå kunnet kutte ut insulin helt og holdent, gått ned 3 kilo og føler meg kjempetopp.

Men i morgen er det julebord. Jeg har nok ikke noe problem med å spise riktig mat og droppe desserten, men hvordan er det med drikking? Jeg hadde håpt å kunne ta meg 2-3 halvlitere med øl. Noen som vet hvordan karbohydratnivået er i øl? Hva er en forsvarlig mengde å drikke?

Les om min prosess i Krympebloggen
raskall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert? Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 18:54   #2
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Julebord

Øl og likør må du nok holde deg unna, med mindre de har lavkarbo-øl. Øl er karbobombe. Det er en grunn til at det heter ølmage og ikke vinmage, vodkamage og så videre.

Men ren alkohol som vodka, rom, whiskey er det 0g i og tørr vin har 1-3 g karbo per liter, så du kan f.eks drikke litt:
Tørr vin
Rom og cola light
Martini
Whiskey
Vodka og lightbrus

Men husk at hvis du er i ketose nå, så går du ikke ut av ketose ved å drikke litt alkohol, men alkohol er lettere tilgjengelig energi for kroppen, så du forbrenner ikke fett så lenge alkoholen er i kroppen.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 19:29   #3
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Akevitt og farris er ikke så verst det heller

Øl er noe av det verste du kan drikke Event kan du kjøpe med deg eget lavkarbo-øl. Fåes i de fleste større matbutikker. Smaker ikke helt det samme, men bruktbart.

Lykke til

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 19:56   #4
MatGlad!
Juniormedlem

MatGlad! sin avatar

Alder: 45
MatGlad! er på en erverdig vei

Har hørt at alkoholfritt øl kan være ett alternativ, men anner ikke hvor mange karbohydrater det er i de. Du får jo smaken om ikke noe anna Skal selv på julebord neste helg, og har bestemt jeg for å ta ett glass vin. Er glad i øl (og akevitt), men det er ikke ett must.

MatGlad! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LavKarbo Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 20:13   #5
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

du spiser ikke brød, gjør du vel?

du skjønner... øl er flytende brød men, det er jo bare du selv som bestemmer hvor streng du vil være med deg selv.

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 20:24   #6
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MatGlad!, her.

Har hørt at alkoholfritt øl kan være ett alternativ, men anner ikke hvor mange karbohydrater det er i de. .

Like mye karber i det, som med alkohol. Velg øl med lavt karbe-innhold. Det er å få.

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Gammel 03-12-09, 20:42   #7
raskall
Medlem

raskall er ny på veien

Takk for mange svar. Jeg holder meg dermed til lettbrus eller farris til maten og koser meg med litt whisky (ikke whiskey, æsj) i baren etterpå. Jeg tror dessverre ikke det er lov å ta med eget øl på Det norske theateret . Men vi skal jo "varme opp" litt på privat grunn først, så da kan jeg jo se om de har noe lavkarbo-øl hos Meny.

Har dere noe å anbefale?

Gammel 03-12-09, 21:09   #8
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Sakset noe fra ketolyse.no

Sitat:

Sitat fra ketolyse.no
Kan man drikke øl og vin på kuren?
Først vil jeg minne om at man tåler alkohol dårligere på ketolysekuren enn ellers. Les om det i boken. For å si det enkelt så tåler man ca halvparten av den mengden alkohol man normalt tåler. Man kan nyte vin på kuren. På vinmonopolet kan du få opplysninger om innholdet av restsukker i vinen. OBS! Sukkerinnhold angis i gram sukker pr liter vin. En halvtørr/tørr hvitvin vil typisk inneholde 3-5 gram sukker pr liter, det blir mellom 0,4 og 0,6 gram karbohydrat pr glass vin, mens rødvin gjerne inneholder litt mindre, men det er forskjellig fra vin til vin. Øl inneholder maltosesukker som gir veldig stor økning i insulinmengden i blodet. Da insulin er det som gjør oss overvektige (les boken) er det uheldig. En normal halvliter øl inneholder ca 15 gram karbohydrater og legger dermed beslag på det meste av den tillatte karbohydratmengden du kan innta hver dag. Det er kommet flere typer lavkarboøl på markedet, Redlight beer, Hansa Ultra, Ringnes Lite og Tuborg Lite som har fra 60-80 prosent redusert karbohydratmengde, og kan drikkes i forbindelse med ketolysekuren. Når du er ferdig med kuren må du fortsatt unngå for mye karbohydrater, og det anbefales da å fortsette med lavkarboøl for å unngå vektstigning. Maltosesukkeret kombinert med alkoholen i øl er en uheldig kombinasjon som øker insulininnholdet i blodet og øker fettavleiring i fettcellene. Det er ikke uten grunn at begrepet ”ølmage” finnes. ”Vinmage” hører vi aldri om, fordi vin ikke er en blanding av alkohol og sukker. Såkalt rusbrus bør man unngå, den inneholder mye sukker, men det finnes en variant fra Vikingfjord som heter Vikingfjord Icebreaker Lavkarbo på markedet som er sukkerfri. Ellers kan man også lage drinker med lettbrus (f.eks Cola Light og hvit rom).

Gammel 04-12-09, 19:27   #9
dinapo
Juniormedlem

dinapo sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 52
dinapo er ny på veien

Carlsberg Lite......er godt.....Carlsberg er jo det beste ølet;-)

"Alle disse dagene som kom og gikk - ikke visste jeg at de var selve livet...."
dinapo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kanskje ketolyse, nå Xtravaganza... Svar med sitat
Gammel 05-12-09, 08:27   #10
raskall
Medlem

raskall er ny på veien

Jeg fikk kost meg godt på julebordet. Selve maten er jo fantastisk. Det var bare å la potetene være og kose seg med maten. Desserten var i følge de andre vond, så den var det ikke noe problem å unnvære. Jeg er uansett ikke så glad i karamellpudding.

Når det gjelder drikke, så hadde vi en samling før vi dro til restauranten. Da koste jeg meg med et par bokser Tuborg Lite. 5 karber pr. halvliter.

Resten av kvelden nøt jeg rødvin og et par cognacer. Blodsukkeret varierte gjennom hele kvelden mellom 6.0 og 6.5. Tror nesten jeg klarte å holde meg i ketose.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Å du dæven, for et julebord MorStine Ketolysekuren 7 31-12-07 11:54
Julebord koster!!!! MonicaA Mer enn 30 kg overvekt 4 21-12-06 13:59
Julebord! Får ikke bestemt meg! Monen Lavkarbo generelt 21 03-12-06 00:23

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.