Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Zero Carb Challenge (frem til jul)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 23-11-09, 09:23   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Zero Carb Challenge (frem til jul)

Les om Kostdoktrons utfordring her.
Er dere med?
Jeg er det

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 09:30   #2
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Zero Carb Challenge (frem til jul)

Been there, done that (jfr fettfestivalen). Følte meg helt fin i kroppen, og det var veldig økonomisk å ikke spise noe grønnsaker i det hele tatt. Men jeg ble lei av å trykke i meg så mye fett som det krevdes (selv om jeg spiser mye fett ellers også) og det ble ensformig. Men det funker fint, selv om det ikke gjorde noe særlig for vekta mi! Så det var godt å begynne å spise grønnsaker igjen.
Men lykke til

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 11:52   #3
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Har også vært der (Photos fettfestival). Det var faktisk ganske ok, som Photobscura også sier. Skal ikke se bort i fra at jeg tar ny runde, men det blir i såfall ikke før etter jul en gang.

Gammel 23-11-09, 13:15   #4
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Nei,takk, jeg ble helt ødelagt da jeg åt for lite grønnsaker på Skaldeman. Jeg var rett og slett slapp og sliten hele tiden. Og da jeg la til mere grønnsaker ble det mye bedre! I perioder kan det nok gå bra, men mange måneder uten som jeg prøvde, det passet ikke meg..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 13:23   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

...Tar meg i å vurdere dette, men mer av økonomiske grunner enn noe annet

Men der er det en tankemønster-endring-greie for min del, i så fall... jeg får jo overveldende dårlig samvittighet når det nå går en dag eller to uten at jeg får i meg mer enn noen symbolske salatblader

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 13:25   #6
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Jeg lever jo sånn stort sett hver dag, så dette er noe jeg kan være med på og faktisk klare å gjennomføre.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 18:32   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Så langt for meg i dag:

* Frokost; ostekjeks med smør og kokt egg som pålegg
* Lunsj: Fet og god ribbe fra i går
* Middag: grateng laget av kjøttdeig, litt paprika og løk + fløte (tok lite grønt da, ble mest som pynt)
* Kvelds: vet ikke enda

Gubbens kommentar:

- Nå er du ihvetfall i ketose *holdt seg for nesa*

Det blir ingen stor forskjell for meg dette egentlig, bare at jeg IKKE kommer til å ta et par ruter mørk sjokolade i helgen og det blir veeeeldig lite grønt.

Før bilder
Etter bilder
Gammel 23-11-09, 18:53   #8
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja, hadde jeg tålt meieriprodukter, så hadde det nok blitt en litt annen sak

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 23-11-09, 18:58   #9
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Og jeg tåler ikke å være uten karber...Jeg får tunnellsyn og blir megasvimmel... Men du verden så lettvindt det kunne ha vært!

Gammel 23-11-09, 21:49   #10
Øystein
Medlem

Øystein sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Øystein er på en erverdig vei

Jeg er med Ble veldig inspirert nå!

Må kvitte meg med søtsuget som jeg har strevd litt med den siste tida.

Men det blir nok fort 10 g om dagen hvis det skal bli litt meieriprodukter, egg osv.

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 22:16   #11
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Jeg er med Ble veldig inspirert nå!

Må kvitte meg med søtsuget som jeg har strevd litt med den siste tida.

Men det blir nok fort 10 g om dagen hvis det skal bli litt meieriprodukter, egg osv.

Jeg skal også bruke meieriprodukter, så heeeelt karbofritt blir det jo ikke.
Men det blir ikke mye.
Kanskje vil jeg prøve å redusere på meieriprodukter, men da må jeg få i meg mere fett på annen måte.

Før bilder
Etter bilder
Gammel 23-11-09, 22:21   #12
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Her er det kanskje litt inspirasjon:
Fettfestival-tråden
Tråden som var opprinnelsen til fettfestivalen

Lykke til da dere! Det er lettere enn man tror

Gammel 24-11-09, 12:16   #13
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Jeg hiver meg på! Skal vente et par dager, i håp om at min noe urolige mage skal bli "normal" igjen.. Farris og litt mat er nok ikke helt fettfestival, vet jeg Går jo greitt ned i vekt, men vil gjerne ha litt å "gå på" før Afrika-eventyret mitt i slutten av januar. Klarer ikke helt å se for meg at det blir veldig enkelt å spise lavkarbo der nede, om jeg ikke skulle bli så desperat at jeg kjøper og spiser den lokale delikatessen "mice on a stick".. Og det tror jeg at jeg takker nei til, gitt.. 5253_142921025085_529570085_3867843_6636809_n.jpg

Gammel 24-11-09, 15:45   #14
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Sitat:

"mice on a stick"

Gammel 24-11-09, 17:11   #15
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Jupp. Da min vertinne der nede sa at hun "da kunne man vel like godt spist rotter?!?" (mere mat i dem... hark) , så svarte drosjesjåføren kontant "Rotter?!?! Nei, ææææsj"

Men nå spiser jeg ikke smalahove, rakfisk eller raspeballer heller. For meg er det like mystifistisk at folk spiser slikt..

Gammel 24-11-09, 18:04   #16
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ok, mus er vel ikke særlig fristende (selv om jeg ikke hadde hatt problemer med å velge mellom det og rotter ...). Men jeg lurer på hvor vi har fått dette fra at enkelte ting er spesielt ekle? Man har jo i alle tider benyttet alt som benyttes kan av dyret, og jeg må si jeg elsker innmat. Lever, nyre, naturtarm, tunge, frosk, snegle, insekter ... you name it, I'll eat it! . Hjerne synes jeg ikke virker så fristende, forsåvidt. Men det er mulig på grunn av konsistensen mer enn noe annet. Nå har ikke noen bydd meg det heller.
Da jeg var liten var foreldrene mine overvettes opptatt av at alt skulle lages fra bunnen av. Sylte f.eks, lages av hode til grisen, og før jul hvert år var jeg veldig poppis i nabolaget, for da tok jeg med meg alle kidsa hjem til oss for å kikke under grytelokket og se grisetrynet som stakk opp mellom hele pepperkorn og laurbærblader.
Pappa lager rakfisk hvert år også, så jeg tror jeg har fått det litt inn med morsmelka, jeg er ikke klessin, som man sier der jeg er fra.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 24-11-09, 18:41   #17
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Joda, blir med - mer eller mindre. Det vil vel egentlig si at jeg holder meg på det karbonivået jeg ligger nå, ca 10g til dagen.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 20:27   #18
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Ja, dag to snart over....

Merkelige greier dette, selv etter 4 år med lavkarbo så satt jeg i dag og så på ribbebitene jeg skulle spise til middag:

- Må jeg ikke ha noe TIL dette da?

Nei, jeg må ikke det, og det burde jeg VITE nå.
Det gikk helt utmekret å spise BARE fet og god ribbe til middag

Før bilder
Etter bilder
Gammel 24-11-09, 20:32   #19
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Mice on a stick! Høres nydelig ut!

Skal vi rapportere avvik? Ikke at jeg har avvik allerede nå, men bare sånn tilfelle liksom...

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 20:58   #20
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Tiki er på en erverdig vei

Kan jeg bare spørre om hensikten med å redusere til det minimale med karbo, når de fleste som er på ketolyse her inne sier at det ikke har noen hensikt og spise mindre enn 15 karbo dagen? Og helst fordele det grønne på alle måltidene utover dasgen?

Stadig kommentarer om at "en er ikke flinkere om man holder seg til mindre enn 15 karbo dagen"
Er det en slags "renselse", eller er tanken at man går enda fortere ned?

Gammel 24-11-09, 21:26   #21
Tiki
Seniormedlem

Tiki sin avatar

Tiki er på en erverdig vei

Lest litt i tråden om Fettfestivalen nå, og skjønner litt mere. Men er fremdeles åpen for kommentarer på spm. mine.

Gammel 24-11-09, 21:32   #22
krod
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2009
krod er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men jeg lurer på hvor vi har fått dette fra at enkelte ting er spesielt ekle? Man har jo i alle tider benyttet alt som benyttes kan av dyret, og jeg må si jeg elsker innmat. Lever, nyre, naturtarm, tunge, frosk, snegle, insekter ... you name it, I'll eat it! .

Har tenkt på dette jeg også, mange kulturelle ting her. Amerikanerne spiser jo ikke hest, inderne ikke kuer, kineserne spiser jo hunder, nordmenn spiser jo sauehoder osv osv. For ikke å snakke om hval. Innmat er godt, men lunge, det holder jeg meg langt unna pga smak.

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Kan jeg bare spørre om hensikten med å redusere til det minimale med karbo, når de fleste som er på ketolyse her inne sier at det ikke har noen hensikt og spise mindre enn 15 karbo dagen?

Andre "retninger" innen lavkarbo sier andre ting enn 15. Jeg tror at selve tallet 15 nok er tatt ut av løse luften. Neppe noen vitenskapelig undersøkelse bak det. I så fall burde vel tallet variert med vekt, overvekt, alder osv?

krod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 21:55   #23
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Opprinnelig lagt inn av krod, her.

Andre "retninger" innen lavkarbo sier andre ting enn 15. Jeg tror at selve tallet 15 nok er tatt ut av løse luften. Neppe noen vitenskapelig undersøkelse bak det. I så fall burde vel tallet variert med vekt, overvekt, alder osv?

Tallet 15 (-20) er nok ikke tatt helt ut av løse luften. Slik jeg har skjønt det er det satt på 15-20 fordi de aller aller fleste vil komme i ketose så lenge man holder seg på dette nivået. Noen tåler mer, de færreste har behov for å gå lavere.

Gammel 24-11-09, 22:01   #24
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Atkins begynte jo med et langt lavere tall på karbohydratinntaket (var det åtte?) da han begynte å skrive bøker om slanking for nesten tretti år siden, men i reviderte utgaver så har han moderert seg, ettersom han fant ut at det hadde lite/ingenting å si.
Nå finnes det helt klart noen som har en veldig lav toleranse og må mye lavere ned, men jevnt de fleste kan gå ned på tjue gram kh om dagen, hvilket jo også gir mye mer variasjon, og potensielt mer matglede
Som sagt, for min del så var det kun ensidigheten ved 0-karbo (særlig når jeg i tillegg ikke tåler meieriprodukter særlig godt) som gjorde at tre måneder var mer enn nok for meg.
Jeg har alltd mitt indre urmenneske som et slags barometer for den tankegangen der, åtte år som veggis er ikke bare bare å riste av seg . Men jeg er veldig glad i grønnsakene mine, selv om jeg tror at kroppen nok skulle overleve helt fint uten

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-11-09, 07:29   #25
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Mice on a stick! Høres nydelig ut!

Skal vi rapportere avvik? Ikke at jeg har avvik allerede nå, men bare sånn tilfelle liksom...

Rapporter det du føler for å rapportere, hvis du i det hele tatt føler for å rapportere noe da :-)

Før bilder
Etter bilder
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tenker frem mot JUL.... Linnmk Ketolysekuren 1 13-11-07 15:12
Hvordan finne frem Hjørdis Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 5 16-10-07 15:25
Solformørkelse nå og frem mot kl 13.00 Summer Generell diskusjon 7 29-03-06 15:53

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.