Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
OperasjonJeg har vært mye frem og tilbake med tanke på slankeoperasjon. Hva skal til for å få legen til å søke for meg? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: eurodiett
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: OperasjonEn BMI på 40 (eller 35 + med tilleggssykdommer som diabetes, hjerteproblemer osv). Har du det skal legen søke om du vil, han kan ikke nekte. Ventetiden er lang da, 2-3 år må du beregne hvis du ikke tar det privat da (ingen ventetid). Jeg tok operasjonen på Aleris i Oslo, betalte 138.000,-, men nå får du den på Gjøvik til 98.000,-. I det private er BMI-kravet noe lavere.
![]() |
![]() |
#3 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Sv: OperasjonEr noen som kan sende meg pm om hvordan jeg skal legge frem problemet mitt for fastlegen? Jeg avbestilte den siste timen jeg hadde pga jeg synes det er et så forferdelig nederlag. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: eurodiett
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Sv: OperasjonJeg har ikke hatt tid til å svare på pmen enda, men skal skrive til deg når besøket mitt er gått. Noe nederlag er det slett ikke! Ikke mer enn å feks. bli operert for lungekreft grunnet røyking, for å sette det på spissen. Men noen leger er jo håpløse. Sender deg pm snart.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2009
Alder: 53
![]() |
Sv: OperasjonNå er det mulig jeg tramper på ømme tær her, men jeg er skeptisk til operasjon. Jeg har fått tilbudet fra fastlegen flere ganger men har avslått. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert?
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Sv: OperasjonSelvsagt har du rett til å mene det du vil, og jeg synes ikke man "bare" skal ta en operasjon. Og jeg går ikke rundt og reklamerer for operasjonen heller. Men jeg gir når når et menneske allerede har bestemt seg, noe det virker som om Mamma Augusta har gjort. Og da er det kanskje ikke vits i å lage en diskusjon utav det, om operasjon er et lurt valg eller ei. Jeg tror de fleste som velger å la seg operere har vært gjennom mange tanker ang. dette for og imot, for ikke å snakke om alle slankeforsøkene de har bak seg. De fleste opererte har allerede gått ned hauger og lass i vekt, men lagt på seg igjen etterpå.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
![]() |
Sv: Operasjon
Jeg er ikke enig med deg i at mesteparten av problemet sitter i hodet. Vi er forskjellig skrudd sammen biokjemisk og hormonbalansen er ulik fra person til person. Mye av overvektsproblemet er genetisk betinget. Vi reagerer ulikt på maten vi spiser. Jeg har selv opplevd hvordan insulinresistensen min medfører et voldsomt sug etter mat pga lavt blodsukker. Det er fysiologisk og ikke noe som sitter mellom ørene. Det har f.eks ingenting med trøstespising å gjøre. Jeg har også opplevd hvordan legemidler som har apetittøkning som bivirkning får meg til å spise mer, selv om jeg prøver å stå i mot. Da snakker vi om ganske sterke signaler i hjernen. Forskjellen i sug etter mat er enorm med og uten slike medisiner.
![]() |
![]() |
#8 |
Juniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Alder: 52
![]() |
Sv: OperasjonJeg har også flere ganger blitt tilbydt operasjon av legen min og jeg har flere ganger tenkt at det må være eneste løsningen for meg fordi jeg ikke klerte å gå ned på andre måter. Men jeg har alltids vært skeptisk. Etter å ha lest artikkelen i A-magasinet i Nov tror jeg det var om en dame som hadde gjennomgått opetasjon og alle plagene hun hadde flere år i etterkant tenkte jeg at dette er for skummelt.. Det er selvfølgelig ikke alle som får plager men det er også tall som sier at veldig mange går opp igjen - og det er etter min mening fordi de ikke tar tak i det som sitter i hodet.. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt på siden av tråden, men kan du si noe om denne utredningen du har vært gjennom? Ble du henvist av lege? Finnes det private helseforetak som utfører disse eller er det en del av det offentlige? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Kan man ikke det? Det har verken jeg eller de opererte jeg kjenner merket noe til.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 54
![]() |
Det er privat, og det er en ikke helt akseptert teori i det offentlige helsevesenet. Du kan gå inn på www.sukkeravhengig.no
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppland
![]() |
Kjenner ei som er operert, hun blir syk av fett og søtsaker, blir kvalm, kaster opp og får diare....... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Har nådd målet, så det vil tiden vise :)
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Operasjonog jeg har ei venninne som går med konstant diare,,og går sagte men sikkert opp i vekt |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sprøsmålet her er om hun blir syk av fett alene eller fett OG karber. Som Iset sier, hun tåler fett, men ikke sammen med raske akrber, det er verste kombo. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#15 |
Nytt Medlem
Medlem siden: May 2009
![]() |
Legen vil sjekke bmi en din. er den rundt 40 eller mer så søker doktoren for deg. Har selv stått på venteliste nå siden august. Det er ca 1 års ventetid fra søknadsdato. Etter 1 år får du time til konsultasjon, derretter er det visstnok 3 mnd med en eller annen form for slanking (suppe, pulver eller noe sånt..) og så er du klar for operasjon. :... Regner med det tar ca 2 år altså fra søknadsdato hos doktoren til du evnt ligger "under kniven.." |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldemanns lavkarbo
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
![]() |
Hun blir syk om hun spiser fett alene, eller karber som i en liten sjokolade alene, hun tåler ytterst lite før det blir store konsekvenser - men så har hun også tatt av nesten 90 kg etterpå (inkl den huden som senere har blitt fjerna fra mage, rygg, rumpe, lår, bryster, armer) så hun sier det er en liten pris å betale for et nytt liv - og de gangen hun bare 'må' skeie ut, så blir hun dårlig, så det er langt i mellom utskeielsene |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Og jeg kjenner flere dusin vektopererte, alle med unntak av en, tåler fett veldig godt. Og alle blir litt dårlige av fett sammen med raske karber, som feks. pommes frites og pizza og lignende, men ikke så dårlige at de lar være å spise det og helst i større mengder. Jeg tror mange vektopererte, inkludert helsepersonellet som jobber med dem, blander kortene litt og tror fett alene gir samme effekt som fett + raske karber og det blir feil. Jeg reagerte litt på fett i begynnelsen men tarmene trenger tid til å omstille seg. Etter 2-3 måneder kunne jeg spise som før. Når det gjelder fett/LCHF altså, og det kan alle jeg kjenner.
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Jeg har ikke vært like bevisst hele tiden, jeg har hatt store perioder med drittmat, tåler alt heldigvis men prøver selvsagt å leve sunt. Jeg vet at ikke alle er like heldige som meg, men nå når jeg kjenner i hvert fall 20-25 vektopererte mennesker personlig, og enda flere over nett og kun én av dem har fått (ikke store) komplikasjoner etterpå og gått opp i vekt, begynner jeg å innse at jeg ikke er alene om å være heldig.
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
![]() |
Hun tok operasjon i 2005 - 1 1/2 år etter hadde hun gått ned fra 162 kg til ca 80 |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Sv: OperasjonKjempeflott.
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |