Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Apr 2010
![]() |
Er dette min trivselsvekt ?Jeg er 168,5 cm høy og veier 72-73 kg. Har lagt på meg etter at jeg fikk kjæreste for to år siden. Fra å være 57-58 kg til mellom 70 og 73 kg. Jeg har ikke spist så mye mer annerledes enn før, men koser meg med god mat i helgene sammen kjæresten min. jeg trener , jogger og løfter litt vekter, men har ikke gått ned noe. Min kjære elsker den nye kroppen min med kvinnelige former, men jeg synes jeg veier litt vel mye. han sier at dette er nok trivselsvekten min siden jeg ikke spiser mye godterier og ganske sund mat. han sier at 57- 58 kg ikke er normalt for min kropp. (jeg er ganske kraftig bygd) |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Grete Roede
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Oi, kostholdsfilosofi Grete Roede? Du ser hvilket forum du er på? Grete Roede er IKKE sunn mat. Men nok om det, du skal få lov til å spise det du selv vil. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg vil svare nei - nettopp at det jeg leser utav spm ditt. Mulig det er kroppens trivselsvekt - men er hvertfall ikke din. For da hadde du ikke tenkt å spørre. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Før lavkarbo spiste jeg heller ikke mye godteri, omtrent aldri brus, potetgull, kaker, kuttet ned på fett til minimum, etc. Og det var/er ikke min trivselvekt å veie først 70, så 74, så tilslutt 79 kilo - på mine 158 cm. Det var de andre karbohydratete som gjorde meg tjukk. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs.
![]() |
![]() |
#5 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Kraftig benbygning går vel egentlig mer på ''ramma'', dersom man har brede skuldre, brede hofter, bred ribbekasse etc, da er det fort litt mer 'kropp' å fordele kjøtt og muskler på. Men som det sies over her, benvekten varierer svært lite. For kvinner ligger den vel normalt mellom ca 3 og 3,5 kg. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Alder: 37
![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?
Mitt svar ville også være nei. En ganske grei regel er at om man ligger på samme vekt som du er cm over den første meteren over havet (dvs 68,5 for deg) så er man innenfor det normale. BMI, uansett hva man måtte ønske å si selv, er et veldig godt mål for oss som ikke er bodybuildere. Ingen som ikke aktivt driver muskeløkning i stor grad bør ha BMI over 25. Det er bare sånn det er. Og skriver under på Photobscuras kommentar, beinbygning er ingen forklaring på vekt, da denne veier bare 3-3,5 kg eller mindre. Det blir på samme nivå som å si at man har så stort hode, det er derfor man veier så mye (sorry, men dette er en pet peeve for meg, for jeg har så mange venninner som unnskylder seg med både dette og muskler).
![]() |
![]() |
#7 |
Supermoderator
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Om du virkelig er usikker, få en kroppsanalyse på et treningssenter. Jeg synes BMI er litt vanskelig å forholde seg til også, selv om det forsåvidt er en viss sannhet i det at ''normale'' mennesker godt kan bruke BMI som mål, så kan det blir forvirrende for enkelte at slingringsmonnet er så stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
![]() |
I utgangspunktet mener jeg ikke at hun skal ignorere komplimenter hun får, for de mener han sikkert. Men hun må føle seg bra, uansett hva han mener om det. Det viktigste er at hun gjør det som føles bra for kroppen sin, og at hun føler at hun har kontroll i sitt eget liv. Det er klart det er fint med en kjæreste som er glad i deg uansett, men han vil vel sannsynligvis være glad i henne uansett, og hun må være glad i seg selv også.
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Hvor: Kristiansund
Alder: 47
Sv: Er dette min trivselsvekt ?For å si det sånn studine, jeg er 157 høy, og hvis jeg veier 57 kilo ser jeg skrapa ut, så det kommer nok litt ann på kroppsfasong, sammensetning osv |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Det er mulig det er en sannhet med modifikasjoner.. som du sier, avhengig av kroppsfasong.. Min mor er også 157 og hun ser da helt normal ut når hun er 57kg, men som hun sier, hun trives best i 55kg. Og hvis du sjekker BMI så er 57kg på 157cm 23,1, og da skal det jo litt til å se skrapa ut, som du sier:P men det kan jo være du i grunn er høyere? eller noe? ikke vet jeg=) Man liker jo ulike ting også da.
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Sv: Er dette min trivselsvekt ?...og ikke minst hva man selv synes er pent, formfullt, skrapa, og så videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg synes Photobscura kom med ett godt tips, mål fettprosenten din hvis du er i tvil. Jeg er forsåvidt enig med StegforSteg som sier at bare det at du spør om det betyr vel egentlig at DU ikke er fornøyd med det. Men så er det oss jenter og vårt eget kroppsbilde...
Jeg føler at det du sier her blir så utrolig feil. Du sier jo at kroppsbygning ikke betyr noe? At det er bare tull å si at man veier mye fordi man har muskler? Det er da ikke tull! Kanskje noen som innbiller seg det, men det er mange som har en del muskler uten å ha jobbet for dem i det hele tatt. Når jeg tenker tilbake følte jeg meg alltid stor. Jeg var egentlig ikke det selv om vekta sa det. Hadde jeg bare skjønt det da, så tror jeg ikke at jeg hadde latt det gå så langt som det gikk. "Jeg har jo alltid vært stor, så det er ikke håp for meg å bli slank", tenkte jeg. Og så var jeg egentlig ikke så uslank som jeg trodde!
Minimum tre treningsøkter i uka for å gå ned i vekt? Kroppen er mer kompleks enn "kalorier inn - kalorier ut = vektforandring". Du har ikke satt deg helt inni lavkarbo ser jeg... Jeg sier ikke at trening ikke er sunt, men det er ikke ett absolutt krav at man MÅ ha tre entimersøkter i uka ellers går man ikke ned i vekt. Men selvfølgelig hjelper det på.
Ehm, så var det det med å gå tilbake til gamle vaner og slikt. Hvis man sakte men sikkert gikk opp i vekt på ett kosthold, så vil man sakte men sikkert gå opp i vekt på det samme kostholdet selv om man har slanket seg (og vært stabil i to år). En varig kostholdsforandring må til. For meg var det å kutte ut de fleste karbohydratene og spise masse sunt fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg er også litt usikker ang dette med kroppsbygning og muskler. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Du tenker nok på hovedkroppstypene ektomorf, mesomorf og endomorf. Det er som en skala som går fra ektomorf til endomorf. Vanligvis er folk en blanding da, men det går ikke an å være endomorf med ektomorfe tendenser f.eks. siden det er en skala. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Supermoderator
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg er nok ganske normalbygd, på grensen til spebygd med tynne håndledd, ankler og smale hofter etc, og har helt gjennomsnittlig muskelvekt. Jeg tror alder kan ha noe å si også, for jeg ser på bilder av moren min fra hun var sent i tenårene, og veide knapt 50 kg. Hun er like høy som meg, og har ganske lik kroppstype, egentlig, men hun så overhodet ikke skrapa ut. Men hun så fortsatt superslank ut da hun veide 60-65 kg da hun var på min alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Supermoderator
Haha, og som vanlig er jeg en umulighet |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Hehe, jeg har fått med meg at du ikke synes du passer inn noen plass der. Men jeg synes jeg passer veldig godt inn i mesomorfen altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Supermoderator
Det er vel ikke så mye hva jeg synes, men hva som er kalde harde fakta |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg mener "ramma" har utrolig mye å si i dette spørsmålet, som Photo sier. Hvis "rammeverket" ditt er brede skuldre og hofter, kan du ligge sikkert 10 kg høyere enn de med smal kroppstype. Vi nordiske kvinner har som regel den kroppsbygningen. Jeg har aldri sett noe bra ut med en BMI særlig lavere enn 23-24. Tror BMI begrepet passer bedre til de franske kvinnene jeg ser her jeg bor, de har jo skjelett som en 11- årig gutt.... Klart de ville sett smellfeite ut med en BMI på 26. Selv ser jeg faktisk ikke så værst ut nå med en BMI på nesten 30, bare jeg blir kvitt magen nå så.... Og jeg er enig i at alder spiller inn, det som er fint på en tenåring, kan se skrapa ut på ei dame i førtiårsalderen. Svigerinna mi gikk ned til sin tenåringsvekt, og så bare dausjuk ut....Ikke no pent.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse.
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Vel, jeg er 1,68 høy og veier pr i dag 66 kilo, jeg vil ned noen kilo til. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
![]() |
![]() |
#21 |
Supermoderator
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Jeg må jo si jeg synes du så rimelig nett ut da jeg så deg sist, Lava. I hvert fall som jeg kunne se. Og det er ikke noe jeg bare sier, altså. Men klart, kropper er forskjellige. Jeg vet ikke om jeg bør veie 65 kg jeg heller, det er bare et mål jeg har satt meg. Kanskje jeg ser fantastisk ut når jeg veier 70 kg, eller kanskje jeg må lavere enn 65 kg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Ok, her er det mye jeg føler for å røske tak i, så jeg får bare unnskylde min tendens til å skrive for mye og håpe jeg ikke fornærmer noen! ^^,
Vennligst ikke oppfatt dette som slemt, men skal man være faktuell, vitenskapelig og kynisk er det faktisk denne regelen som gjelder for alminnelig slanking. Om vi antar at du ikke har noen ubehandlede forbrenningssykdommer vil ditt daglige energiforbruk være innenfor ~3% av normalen for din alder/vekt/kjønn/aktivitetsnivå. Spiser du 500kcal under dette daglig vil du gå ned en halvkilo i uka (1kg kroppsfett holder 7500kcal energi). |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Nå har det seg sånn at kroppene våre er litt mer komplekse enn inn/ut antall kalorier. For mange her inne, så hjelper det ikke å ligge i kaloriunderskudd, men det er type mat som gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Plastbox: Stødig vitenskap finnes det ikke bak alt (høykarbo, kolesterol, vi har mange eksempler). Mulig det er "Confirmation bias" fra min side, men når jeg ser meg rundt, så synes jeg at de hovedklassifikasjonene stemmer godt.
Jeg ser ikke helt hvordan dette er relevant for vår diskusjon? Bare fordi det er "regelen for alminnelig slanking", betyr ikke at det er absolutt - og det gjelder i alle fall ikke for lavkarbo. De fleste overvektige kan spise lavkarbo, IKKE trene etter "alminnelig regel for slanking" og likevel gå ned i vekt. Jeg sier ikke at man bør gjøre det slik, men man kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
![]() ![]() |
Sv: Er dette min trivselsvekt ?Bare et lite obs ift analyser av kroppssammensetning; jeg gjorde det på treningssenteret mitt ( inbody - analyse) og fikk som svar at idealvekten min var 70 kilo. Hos legen min veide jeg meg på en tanitra vekt og fikk beskjed om at idealvekten var 62 kilo. Jeg heller mot at det siste er mest korrekt, jeg er rundt 168 høy. Selv ønsker jeg å veie rundt 65 kilo. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! | bella donna | Spørsmål og svar | 3 | 12-06-09 22:30 |
Mulig dette er feil forum for dette spm. (ticker) | Momsa | Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger | 6 | 26-08-08 23:36 |