Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Olje, smør....

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-05-10, 10:35   #1
Marihønemor
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Toten
Innlegg: 10
Marihønemor er på en erverdig vei

Olje, smør....

Trenger tips om hva jeg kan bruke av smør og olje når jeg skal steke maten min

Marihønemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:40   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Olje, smør....

Bruk smør( smør er smør og heter smør og ikek melange, bremykt el.l.). Det gir god smak, tåler varme passe bra og er sunt fett.

Du kan bruke feks oliverio rapsolje for steking, personlig liker jeg ikke olje og i tillegg gir den mye omega 6 i forhold til omega 3.

Du kan også bruke kokosolje( feks cocosa, det brune glasset), det er nøytralt både i smak og når man tenker forhold omega 6-omega 3.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:43   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Olje, smør....

Det finnes bare en type smør, eller sagt på en annen måte, det er bare smør om det står SMØR på pakken. Alle typer margarin vil vi helst holde oss unna!

De "lærde" strides om oljer. Ekstra virgin er best, men hvilken olje som er bra for deg og hvilken som tåler varmen ved steking etc er ikke så lett å bli klok på!

Kopiert fra forum:
Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.

Best i test:
* L'ulviveto di Dauvina gusto delicato (75 kr for 250 ml).
(Det kan jeg underskrive på, for dette er MIN olje... Kjøper den på Meny.)

Nummer to i test:
* Fraticello fra Pietro Coricello (64 kr for 750 ml)

Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.

Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:
* Ybarra, jomfruolje
* Mills kaldpresset olivenolje
* Eldorado olivenolje
* Rimi olive oil
* Landlord olivenolje

Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"

Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.



Og videre:
Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett
, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...



Jeg foretrekker rapsolje som flere kokker anbefaler, men har fått pepper for det valget også! Skal ikke være lett, dette her altså!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smør vs olje? Superteddy Ketolysekuren 2 08-02-10 20:28
Spørsmål ang. olje/smør/majones scartz Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 26-10-09 16:27
Om steiking i olje vs smør Momsemor Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 23-10-09 15:51
Smør/olje? Heksehylet Spørsmål og svar 18 22-07-08 18:28
Kokos olje vs Oliven olje (extra virgin begge to) JEDI Spørsmål og svar 1 25-10-06 19:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no